van der Horst

Het Tempelhof Circuit in Berlijn krijgt een facelift

António Félix da Costa - TAG Heuer Porsche Formula E Team
António Félix da Costa - TAG Heuer Porsche Formula E Team
We mogen dan wel nog een half jaar verwijderd zijn van de Formule E manche in Berlijn, vandaag volgde er al een bericht over hoe het circuit op de luchthaven van Tempelhof er gaat uitzien. In de laatste negen seizoenen kwam het kampioenschap er acht keer in actie op de betonnen baan met maar liefst zeventien wedstrijden in totaal, maar voor het tiende jaar gaat men de omloop zeer hard veranderen. Te beginnen met een compleet nieuwe startplaats.
Lay-out Berlin e-Prix 2023
Lay-out Berlin e-Prix 2023
Terwijl de start- en finishlijn altijd tegenover het hangar-gedeelte van Tempelhof te vinden was, zullen deze in 2024 helemaal aan de andere kant liggen. Ook het pitlane gedeelte verhuist richting de rand van het tracé. Vanaf daar loopt het tracé min of meer hetzelfde als voorgaande jaren, behalve de befaamde boog die men voorheen als eerste nam en die is nu onbestaande. Daarvoor krijgen we nu een aantal korte kinkjes, die zo terug naar de finishlijn leiden.

Zoals aangegeven is men niet aan een proefstuk toe in Berlijn. Gezien het uitgestrekte gebied dat men kan gebruiken in Tempelhof, kan men enorm veel variaties van omlopen produceren. Dat werd bewezen tijdens de finale in 2020, wanneer men er zes races afwerkte op negen dagen tijd, en dat op drie verschillende lay-outs. De Berlijn e-Prix vindt plaats op 11 en 12 mei.

Foto's:  Thomas Smets - Formula E



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op dinsdag 28 november 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meetings Berlijn 1 en Berlijn 2.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons