Imola: Ferrari wint thuisrace - WRT BMW tweede in beide klasses
Pier Guidi, Calado en Giovinazzi zegevierden in Imola
De tifosi in Imola hoopten er vorig jaar al op, maar eindelijk is de thuiszege voor Ferrari een feit. Alessandro Pier Guidi, James Calado en Antonio Giovinazzi hadden met de 499P #51 het sterkste wapen in huis en haalden het, ondanks het feit dat sommige teams alternatieve strategieën uitprobeerden. Ook zo de als tweede geklasseerde WRT BMW #20 (Rast, Frijns, S. Van der Linde), die uiteindelijk aankeek tegen een achterstand van bijna tien seconden. Een goede remonte na een aanrijding met een Toyota in de Variante Alta-chicane eerder in de wedstrijd. De derde podiumtrede was voor de Alpine #36 (Schumacher, Gounon, Makowiecki).
Start FIA WEC 6 Hours of Imola 2025
Dries Vanthoor, die vandaag zijn 27e verjaardag viert, nam de laatste twee uren voor zijn rekening in de WRT BMW #15. Hij maakte over de radio al snel gewag van een probleem, waarschijnlijk banden die te snel slijten, en kon de goede startplaats niet omzetten in een podium. Onze landgenoot bracht de BMW uiteindelijk als zesde over de meet, wat twee plaatsen hoger is dan broer Laurens Vanthoor (Porsche 963 #6). Voor Stoffel Vandoorne (Peugeot 9X8 #94) werd het een twaalfde stek.
Team WRT - BMW M4 GT3LM
Anders dan Ferrari kon Valentino Rossi de zege niet binnenrijven op eigen bodem. De publiekslieveling ging helemaal op het einde van zijn stint in de aanval op GT3-leider Simon Mann. De BMW #46 wrong zich door een opening die er eigenlijk niet was en daardoor belandde de Ferrari #21 in de grindbak. Een drive through-penalty was het gevolg, Kelvin Van der Linde had dus een inhaalrace voor de boeg. Hij vocht tot in de allerlaatste seconde voor de zege met Richard Lietz (Porsche #92) maar de Oostenrijker haalde het met slechts drie tienden van een seconde.
Tom Van Rompuy
De beide TF Sport Corvettes kwamen als zesde en zevende over de meet, met de #81 van ondermeer Tom Van Rompuy voor de zusterwagen #33. Onze landgenoot nam de eerste twee wedstrijduren voor zijn rekening in de Corvette en werkte zich mooi op van een tiende startplaats naar de top vijf: "Onze snelheid in de wedstrijd is een stuk beter dan tijdens de kwalificaties. De focus lag vooral op het sparen van energie en het in leven houden van de banden." Maxime Martin van zijn kant kende een moeilijk weekend, hij bracht de Iron Lynx Mercedes #61 als dertiende over de meet.