van der Horst

IMSA houdt reglementen aan voor Hypercars

Start 2021 FIA WEC 6 Hours of Monza
Start 2021 FIA WEC 6 Hours of Monza
Sedert twee weken is het officieel dat vanaf 2023 zowel LMDh als de Le Mans Hypercar als één klasse het tegen elkaar zouden kunnen opnemen. De dag na de bekendmaking van de FIA, lieten ACO en IMSA verstaan dat beiden klassen welkom zijn in beider kampioenschappen, wat perspectieven opent vooral voor de Hypercars om ook aan de Amerikaanse klassiekers deel te nemen. Al zal het niet zo simpel zijn voor alle constructeurs om deel te nemen in het IMSA.
Wie al eens een race van het IMSA WeatherTech Sportscar Championship volgt, zal zich in het verleden wel eens afgevraagd hebben waarom bepaalde constructeurs niet deelnamen aan de races in het kampioenschap of pas na enkele jaren eindelijk hun eerste deelname achter de rug hadden. Dit komt omwille van de regels die men de constructeurs, of OEM's, oplegt vooraleer zij kunnen deelnemen in het kampioenschap. Zo moeten zij kunnen aantonen dat zij wagens verkopen in Noord-Amerika en, een heel belangrijke, dat zij een commercieel akkoord aangaan met IMSA zelf. IMSA-president John Doonan liet aan Sportscar365 verstaan dat de constructeurs van Hypercars exact dezelfde regels zullen moeten volgen, willen zij deelnemen aan een gesanctioneerde race.

Glickenhaus Racing - Glickenhaus 007 LMH
Glickenhaus Racing - Glickenhaus 007 LMH
De regel bestaat dat het merk dat de wagen naar voren brengt minstens 2500 consumentenwagens op jaarlijkse basis produceert, ongeacht welk model. Het is daar dat vooral het verschil zal gemaakt worden welke constructeurs er aanwezig zullen zijn en welke niet. Voor Toyota, Ferrari en Peugeot - dat volgens de geruchten onder de naam Dodge, één van de merken onder de Stellantis Groep, in Amerika zou deelnemen - zullen dan ook geen enkel probleem hebben. Scuderia Cameron Glickenhaus daarentegen, dat volgens velen wordt aanzien als een "boetiek" constructeur, zou hiermee uit de boot vallen. Dit was al een gespreksonderwerp tijdens de voorbije discussies en waarop eigenaar Jim Glickenhaus furieus reageerde.Of de SCG aan de start zal verschijnen is nog maar de vraag. Eénmalig werd er vroeger ooit een uitzondering gemaakt, dat was toen met het Deltawing-project.

Foto's: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op dinsdag 20 juli 2021.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons