Indrukken na RX seizoenopener in Portugal




Nog een belangrijke beslissing van de FIA is dat de wagens met een verbrandingsmotor 80 kg. moeten bijleggen tegenover vorig seizoen terwijl de elektrische wagens 30 kg. mogen afslanken. Een verschil van 110 kg en dit is uiteraard zeer tegen de zin van titelverdediger Kristoffersson en andere teams met een verbrandingsmotor.
De ‘Battle of technologies’ blijft dus bestaan waardoor in het wereldkampioenschap de elektrische en de verbrandingsmotoren het opnieuw tegen elkaar opnemen. Het is nu afwachten of de nieuwe technische ingrepen inzake het gewicht al dan niet zijn vruchten zal afwerpen.

De Euro RX1 en Euro RX3 zullen dezelfde voorlopige kalender van de World RX volgen.

Ondanks het feit dat de kwantiteit momenteel te wensen overlaat, is de kwaliteit dan weer wel aanwezig Met jongens zoals Johan Kristoffersson, Ole Christian Veiby, Niclas Grönholm, de broertjes Hansen, Juhan Rytkönen en Patrick O’Donovan hebben we steeds een stel toppers aan de start die een wedstrijd kunnen winnen. De strijd in Lausada was dan ook heel intens en spectaculair.

In Euro RX1 is het de Rus met Zwitsere licentie, Yuri Belevskiy die met de Audi S1 naar de overwinning fietste voor zijn Poolse merkgenoot Damian Litwinowicz en de Hyundai i20 van de Fin Mika Liimatainen.
Ook twee Audi's op de eerste twee plaatsen binnen de Euro RX3 met de Portugezen Ribeiro en Sousa die het thuispubliek deden rechtveren voor de Skoda Fabia van de Hongaar Kovacs die de enige Skoda in de finale was tussen vijf Audi's A1.
Foto's: Johnny Loix
Tweet