van der Horst

Indrukken na RX seizoenopener in Portugal

Grönholm voor Hansen en Veiby
Grönholm voor Hansen en Veiby
Het wereld- en Europees kampioenschap rallycross is momenteel maar een schim van wat het ooit is geweest met de toenmalige aanwezigheid van officiële merken en dito piloten. De eens zo populaire autodiscipline met wedstrijden op verschillende continenten is momenteel gedegradeerd tot een veredeld Europees kampioenschap. Sinds Red Bull er als promotor de stekker uittrok heeft de FIA het na lang zoeken naar een nieuwe promotor zelf in handen genomen en tracht nu om de World RX en Euro RX nieuw leven in te blazen.
Start finale World RX
Start finale World RX
Met Portugal, Zweden, Hongarije, Finland, Turkije en een nog te bepalen zesde locatie kreeg de World RX en Euro RX dan toch na lang wachten een kalender. Voor de zesde wedstrijd wordt in de coulissen China gefluisterd. Sinds Red Bull geen promotor meer is van het kampioenschap werd gezocht naar een nieuwe promotor, maar uiteindelijk niet gevonden waardoor de FIA de zaak zelf in handen heeft genomen. 

Eerste podium van World RX in 2025
Eerste podium van World RX in 2025
Er werden heel wat wijzigingen doorgevoerd en er vielen ontslagen onder de vaste medewerkers. Vanaf dit seizoen zijn er geen double headers meer en zijn er vier kwalificatieheats, verdeeld over twee dagen. Daarbij komen nog eens twee halve finales en een finale binnen World RX, Euro RX1 en Euro RX3. De chrono’s zijn belangrijker dan de plaatsen tijdens de kwalificaties. Hierdoor wordt vermeden dat piloten die aan de leiding liggen in hun kwalificatieheat van het gas gaan om banden te sparen. De ingreep  van de FIA door de snelste chrono's te belonen komt het spektakel ten goede. 

Start finale Euro RX1 Lausada
Start finale Euro RX1 Lausada
Door het afhaken van Red Bull lijken ook enkele teams hieronder te lijden. De wagens van Hansen Motorsport waren jaren getooid in de Red Bull kleuren, alsook de wagen van meervoudig wereldkampioen Johan Kristoffersson. Het logo met de stier is niet meer te zien op de wagens. Tijdens de voorstelling van het kampioenschap in Lausada stuurden deze twee teams ook hun kat. 
Nog een belangrijke beslissing van de FIA is dat de wagens met een verbrandingsmotor 80 kg. moeten bijleggen tegenover vorig seizoen terwijl de elektrische wagens 30 kg. mogen afslanken. Een verschil van 110 kg en dit is uiteraard zeer tegen de zin van titelverdediger Kristoffersson en andere teams met een verbrandingsmotor.
De ‘Battle of technologies’ blijft dus bestaan waardoor in het wereldkampioenschap de elektrische en de verbrandingsmotoren het opnieuw tegen elkaar opnemen. Het is nu afwachten of de nieuwe technische ingrepen inzake het gewicht al dan niet zijn vruchten zal afwerpen.

Eerste podium 2025 Euro RX1
Eerste podium 2025 Euro RX1
Het puntensysteem is in ieder geval goed overwogen. Tijdens de vier kwalificaties gaat het erom om telkens een zo snel mogelijke chrono te rijden. De drie snelste rijders die uit de kwalificatie komen krijgen 3, 2 en 1 punten. Tijdens de halve finales met zes wagens gaat de top 3 door naar de finale en krijgen de resterende halve finalisten punten volgens hun rangschikking. Maar de snelste chrono's binnen de twee halve finales krijgen steeds voorrang. Tijdens de finale worden dan logisch de meeste munten uitgedeeld en zodoende gaat de dagwinnaar steeds met de meeste punten huiswaarts. Logisch, maar het is ooit anders geweest. 

De Euro RX1 en Euro RX3 zullen dezelfde voorlopige kalender van de World RX volgen.
  
Start finale Euro RX3 Lausada
Start finale Euro RX3 Lausada
Op de totaal vernieuwde en zeer spectaculaire omloop van het Portugese Lausada werd dus de eerste wedstrijd verreden van het World RX, aangevuld met de Euro RX1 (het officieel FIA Europees kampioenschap) en de Euro RX3 (voorbehouden voor voorwiel aangedreven 1600 cc-wagens). De kwantiteit was bedroevend met 9 wagens in World RX, 9 wagens in Euro RX1, maar wel 19 wagens in RX3. In Euro RX1 waren drie thuisrijders ingeschreven terwijl in Euro RX3 maar liefst 12 van de 19 wagens bemand door Portugezen. We houden dus ons hart vast voor de tweede manche in Zweden. Maar laat ons ervan uitgaan dat er naast de reguliere rijders ook nog enkele andere Scandinaviërs zich zullen melden tijdens de tweede manche van het seizoen.         
Ondanks het feit dat de kwantiteit momenteel te wensen overlaat, is de kwaliteit dan weer wel aanwezig Met jongens zoals Johan Kristoffersson, Ole Christian Veiby, Niclas Grönholm, de broertjes Hansen, Juhan Rytkönen en Patrick O’Donovan hebben we steeds een stel toppers aan de start die een wedstrijd kunnen winnen. De strijd in Lausada was dan ook heel intens en spectaculair. 

Eerste podium Euro RX3 2025
Eerste podium Euro RX3 2025
Na een schitterende finale in World RX ging de zege naar de electrische PWR RX1e evo van Niclas Grönholm die zodoende de eerste leider is in het WK. Hij haalde het van de electrische Peugeot van Timmy Hansen en de VW Polo van Ole Christian Veiby. Deze laatste heeft trouwens het team van Kristoffersson over genomen, maar het team rijdt nog steeds onder de vlag van Kristoffersson Motorsport. De andere finalisten waren Kevin Hansen, een slecht gestartte Johan Kristoffersson en Klara Andersson.

In Euro RX1 is het de Rus met Zwitsere licentie, Yuri Belevskiy die met de Audi S1 naar de overwinning fietste voor zijn Poolse merkgenoot Damian Litwinowicz en de Hyundai i20 van de Fin Mika Liimatainen.

Ook twee Audi's op de eerste twee plaatsen binnen de Euro RX3 met de Portugezen Ribeiro en Sousa die het thuispubliek deden rechtveren voor de Skoda Fabia van de Hongaar Kovacs die de enige Skoda in de finale was tussen vijf Audi's A1.

Foto's: Johnny Loix
  



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op zondag 8 juni 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting World RX of Portugal.
  • Crisartech

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons