van der Horst

Italië: Verstappen wint dominant, McLaren gebruikt teamorders

Max Verstappen - Oracle Red Bull Racing
Max Verstappen - Oracle Red Bull Racing
Met slechts één gele vlag en dus geen interventie van de safety car was dit de snelste Grand Prix met de finishvlag die na één uur en dertien minuten als eerste naar Red Bull-rijder Max Verstappen gezwaaid werd. Hij eindigde negentien seconden voor Lando Norris (McLaren), die na een trage pitstop de tweede plaats kwijt geraakt was aan teamgenoot Oscar Piastri. McLaren herstelde de oorspronkelijke posities door teamorders te gebruiken. Piastri blijft leider met 31 punten voorsprong op Norris.
Iedereen in de top tien startte op de medium compound, wat logisch is aangezien er amper één pitstop verwacht werd. Enkel Liam Lawson (Racing Bulls) startte op het zachte rubber vanop de achttiende plek. Op het einde van de opwarmingsronde kreeg Nico Hülkenberg (Sauber) bericht via zijn radio om de pits binnen te rijden en op te geven, vermoedelijk omwille van een hydraulisch probleem. De twaalfde startplek bleef dus leeg.

Bij de start trachtte Verstappen zijn eerste plek te behouden en ging zij aan zij met Norris richting eerste bocht. De Nederlander sneed de bocht af en behield zo zijn eerste plaats, maar Red Bull vroeg hem de plek af te staan aan Norris om een straf te vermijden, wat op het rechte stuk ook gebeurde. Leclerc was voorbij Piastri geraakt, maar de Australiër slaagde erin om aan de buitenkant van de tweede Lesmo-bocht hem terug in te halen. Leclerc kon vervolgens Piastri opnieuw inhalen op het rechte stuk om de derde plek weer in te palmen. In de eerste bocht van de vierde ronde kon Verstappen terug voorbij Norris raken. Twee ronden later slaagde Piastri er op dezelfde manier in om Leclerc terug naar P4 te verwijzen. Op die manier zag de top vijf er terug identiek uit als op de startgrid.

Na tien ronden had Verstappen een voorsprong van drie seconden op Norris, die op zijn beurt vier seconden vóór Piastri reed. Leclerc en Russell reden wel dicht bij elkaar in een strijd om P4, terwijl Hamilton ondertussen al opgeschoven was naar P6. Gabriel Bortoleto (Sauber) reed op P7, gevolgd door Fernando Alonso (Aston Martin), Yuki Tsunoda (Red Bull) en Kimi Antonelli (Mercedes).

Vervolgens was het wachten tot de pitstops, al zorgde Antonelli in de achttiende ronde toch voor actie door nog voorbij Tsunoda gaan in de eerste bocht en de negende plek over te nemen. Tsunoda dook vervolgens op het einde van de volgende ronde de pits binnen, als eerste in de top tien. Hij liet de harde band monteren en kwam als achttiende terug de baan op, net voor Oliver Bearman (Haas) die een ronde vroeger een pitstop gemaakt had. Bearman slaagde er echter in om Tsunoda in te halen bij het aanremmen voor de tweede chicane.

Podium 2025 F1 GP van Italië
Podium 2025 F1 GP van Italië
Het was wachten tot eind ronde 27 alvorens een andere rijder uit de top tien een pitstop maakte, deze keer was Russell aan de beurt, één ronde later volgde zijn teamgenoot zijn voorbeeld. Vooraan het veld was er weinig actie te bespeuren, de top vier reed alleen rond, met telkens zes seconden tussen hen. Het duurde tot het einde van ronde 33 tot we één van de koplopers zagen binnenkomen: Leclerc beet de spits af en viel terug naar P6, achter Hamilton en Albon die allebei nog een pitstop moesten maken. In ronde 37 kwam leider Verstappen binnen voor zijn harde banden, McLaren reageerde niet en bleef met beide rijders verder rijden. Het duurde uiteindelijk tot acht en zeven ronden voor het einde alvorens beide McLaren-rijders hun enige pitstop maakten, en overschakelden naar de zachte band. Norris kwam als tweede binnen, maar het duurde lang om zijn linkervoorwiel te bevestigen met een pitstop van zes seconden tot gevolg. Hierdoor kwam Piastri, die vier seconden achterstand had voor de stop, anderhalve seconde vóór Norris de baan op. McLaren greep twee ronden later in met teamorders en Piastri liet Norris voorbij. Vanaf dat moment waren ze 'free to race', zo klonk de boodschap. Uiteindelijk wijzigde de volgorde niet meer en won Verstappen dominant de race, bijna twintig seconden voor beide McLaren-rijders.

Ferrari kon het thuispubliek niet helemaal blij maken met een vierde plek voor Leclerc en een zesde voor Hamilton. Russell eindigde tussen hen, de andere Mercedes, van Antonelli, verloor nog een plaats wegens een tijdstraf van vijf seconden omdat hij Albon te weinig ruimte gaf tijdens hun duel waardoor hij negende werd. Albon en Bortoleto eindigden zo op P7 en P8, terwijl Isack Hadjar (Racing Bulls) met het laatste punt ging lopen.

Uitslag Race F1 Grote Prijs van Italië 2025

#RijderTeamResultaat
1.Max VerstappenOracle Red Bull Racing1:13:24.325
2.Lando NorrisMcLaren Formula 1 Team+19.207s
3.Oscar PiastriMcLaren Formula 1 Team+21.351s
4.Charles LeclercScuderia Ferrari HP+25.624s
5.George RussellMercedes-AMG Petronas Formula One Team+32.881s
6.Lewis HamiltonScuderia Ferrari HP+37.449s
7.Alexander AlbonAtlassian Williams Racing+50.537s
8.Gabriel BortoletoStake F1 Team Kick Sauber+58.484s
9.Andrea Kimi AntonelliMercedes-AMG Petronas Formula One Team+59.762s
10.Isack HadjarVisa Cash App Racing Bulls Formula One Team+63.891s
11.Carlos SainzAtlassian Williams Racing+64.469s
12.Oliver BearmanMoneyGram Haas F1 Team+79.288s
13.Yuki TsunodaOracle Red Bull Racing+80.701s
14.Liam LawsonVisa Cash App Racing Bulls Formula One Team+82.351s
15.Esteban OconMoneyGram Haas F1 Team+1 lap
16.Pierre GaslyBWT Alpine Formula One Team+1 lap
17.Franco ColapintoBWT Alpine Formula One Team+1 lap
18.Lance StrollAston Martin Aramco Formula One Team+1 lap
19.Fernando AlonsoAston Martin Aramco Formula One TeamDNF
20.Nico HülkenbergStake F1 Team Kick SauberDNF

Foto's: Georges de Coster - Racing International Photography



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons