van der Horst

Jack’s Racing Day: Allen tegen Tomas De Backer

Tomas De Backer - Ford Peerlings
Tomas De Backer - Ford Peerlings
Na het bezoeken van achtereenvolgens Circuit Zandvoort, Circuit Zolder en tenslotte het Circuit van Spa-Francorchamps trekt de karavaan van de Ford Fiesta Sprint Cup naar het in het Nederlandse Groningen gelegen TT Circuit Assen. Op wat bekend staat als The Cathedral of Speed worden tijdens de komende Jack’s Racing Day de zevende en achtste races betwist van de Belgisch-Nederlanse Ford-merkencup.
De overigens redelijk tumultueus verlopen Spa Euro Race leverde alvast één grote winnaar op en die heet Tomas De Backer, de rijder van de #97 Wiseco Ford Peerlings. Hij trekt naar Assen als stevig leider in alle competities! Nochtans verliep het weekend daar in de Ardennen niet geheel vlekkeloos voor de ex-Junior-kampioen. Zo verspeelde hij in Race 1 een zekere overwinning, nadat hij door de officiëlen werd gestraft voor zijn betrokkenheid bij de aanrijding met Fin Veeti Rajala. 
 
“Wellicht heb ik daar in Combes een manoeuver gedaan, waarvan ik de gevolgen niet goed heb ingeschat,” blikt Tomas terug op het bewuste incident. “We racen in de Ford Fiesta Sprint altijd op het scherp van de snee en het was alleszins niet de bedoeling om Veeti en enkele anderen zodanig in de problemen te brengen. We hebben binnen het team van Ford Peerlings alles op een rijtje gezet. In de context van het kampioenschap ga ik mij geen tweede keer laten vangen, maar, ja, het blijft close racing! Een tikje hier en daar kan je nooit helemaal uitsluiten!” 
 
Wetende dat we aan de vierde van de zeven meetings toe zijn en er dit jaar schrapresultaten gelden – op de veertien resultaten worden de beste twaalf scoren weerhouden – heeft Tomas al een vluchtige blik geworpen op de tussenstand, waarin hij mooi leidt voor Ford Peerlings-maatje Philippe Huart.  
 
Geoffrey Vanspringel - Vanspringel Automobiles
Geoffrey Vanspringel - Vanspringel Automobiles
“Philippe is inderdaad mijn grootste concurrent. Vooral nu blijkt dat Kobe Pauwels er in Assen niet bij zal zijn en Giovanni Van Lil voor de rest van het seizoen afhaakt. Hiermee is niet alles gezegd, want met Geoffrey Vanspringel en, waarom niet, Ellis Spiezia, onze snelle Amerikaanse vriend, zijn er nog genoeg outsiders die plaatsen en punten van mij kunnen afsnoepen. Dan hebben we het enkel over de Belgische titelstrijd...” 
 
Zoals dat al een tijd het geval is, delen de Belgen steeds de piste met de Nederlandse Fiesta-collega’s. Hoewel zij in twee aparte kampioenschappen uitkomen, is het in het heetst van de strijd altijd mogelijk dat een Nederlander (of een Belg) de hiërarchie daar overhoopt gooit. Dat geldt eveneens in de match België-Nederland ofte de genaamde Dutch Belgian Super Star, waarin, jawel, Tomas De Backer het meeste punten telt, voor Nederlanders Senna van Soelen en Sen Roodenburg! 
 
“Toch geef ik voorlopig alle voorrang aan het behalen van de Belgische kroon,” stelt Tomas. “Ik ga nu zeker geen onnodige risico’s nemen indien we ons, vb, met een vijftal auto’s op een zakdoek bevinden en een Senna van Soelen het mij moeilijk zou maken. Het is dus enkel in functie van de Belgische punten dat ik al dan niet voluit ga om ‘overall’ als eerste de geblokte vlag te zien neergaan. Natuurlijk zou het wegkapen van de eindzege in de Dutch Belgian Super Star nog meer glans geven aan mijn… Belgisch succes!” 
 
Giovanni Van Lil - FordStore Feyaerts
Giovanni Van Lil - FordStore Feyaerts
Succes, dat kent alvast Ford Peerlings in het Ford Dealer Team Championship. Dankzij dezelfde Tomas De Backer en Philippe Huart staat Ford Peerlings met #97 en #98 daar 1 en 2, voor #30 Vanspringel Automobiles (Geoffrey Vanspringel), #94 FordStore Feyaerts (Giovanni Van Lil) en #21 Ford AB Automotive (Benjamin Abeloos). Gezien de #94 van Van Lil niet meer aan de start verschijnt, zal voortaan Tom Feyaerts het daar in de #11 FordStore Feyaerts opnemen tegen Ford-collega Benjamin Abeloos! Bij Ford Peerlings komt er alvast een nieuw gezicht bij en dat is Tom Vanderheyden. Hij maakte via de Belcar Sprint Cup kennis met de #102 Fiesta in Cup-versie en profiteert van de verplaatsing naar Assen om een stapje hoger te gaan, en zich voor te bereiden op nog meer bedrijvigheid in de Ford Fiesta Sprint Cup. 
 
Het weekend van de Jack’s Racing Day begint meteen op vrijdag 5 augustus met twee vrije trainingen, waarbij de Ford Fiesta Sprint Cup samen met de Mazda MX5 Cup de baan opgaat. Enkel Fiesta’s vanaf zaterdag 6 augustus met om 10u44 de kwalificaties en klokke 15u52 meteen Race 1. Op zondag 7 augustus volgt om 10u59 Race 2, ook over dertig minuten.  
 
Kampioenschap : 
 
Overall : 1. Tomas De Backer 108; 2. Philippe Huart 95 ; 3. Geoffrey Vanspringel 71 ; 4. Giovanni Van Lil 58 ; 5. Kobe Pauwels 52 ; 6. Benjamin Abeloos 51; 7. Tom Feyaerts 43 ; 8. Wim Coekelbergs 32 ; 9. Nathan Vanspringel 30 ; 10. Ellis Spiezia 28 
 
Junior Ford Fiesta Sprint Cup : 1. Tomas De Backer 108 ; 2. Kobe Pauwels 52 ; 3. Nathan Vanspringel 30 ; 4. Ellis Spiezia 28 
 
Ford Dealer Team Championship : 1. #97 Ford Peerlings Pelt nv 107 ; 2.. #98 Ford Peerlings Pelt nv 94 ; ; 3.  #30 Vanspringel Automobiles 76 ; 4.  #94 FordStore Feyaerts 58 ; 3; 5. #21 Ford AB Automotive 54 ; 6. #11 FordStore Feyaerts 48 ; 7. #96 Ford Peerlings nv Pelt 33 ; 7. #29 Vanspringel Automobiles 30  
 
Dutch Belgian Super Star : 1. ; 1. Tomas De Backer 98 ; 2. Senna van Soelen, Sen Roodenburg 91 ; 4. Philippe Huart 82 ; 4. Gianni van de Craats 80; 5. Aleksander Olejniczak 79 ; 6. Alan Czyz 78 ; 7. Stefan Barewijk 70; 8. Esmée Kosterman 67 ; 9. Giovanni Van Lil 60; 10. Veeti Rjala 57;  11. Geoffrey Vanspringel 56 ; 12. Filip Zagorski 53 ; 13. Kobe Pauwels 48; 14. Benjamin Abeloos, Tom Feyaerts 37 ; 16. Nathan Vanspringel 27 ; 17. Wim Coekelbergs 26 ; 18. Kristoff Cox 25; 19. Ellis Spiezia 24 ; 20. Bart Ploeg 21 ;   

Ford Fiesta Sprint Cup



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Ford Fiesta Sprint Cup Belgium op dinsdag 2 augustus 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Jack's Racing Day Assen.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons