van der Horst

Jeddah: Oliver Rowland haalt gram - Stoffel Vandoorne zesde

Oliver Rowland
Oliver Rowland
Gisteren greep Oliver Rowland (Nissan) nog net naast de overwinning in Jeddah, maar vandaag had de Brit een duidelijk, succesvol plan. Na een dominante race pakte hij de zege met maar liefst vijf seconden voorsprong op een sterke Taylor Barnard (McLaren), die op zijn beurt nipt Jake Hughes (Maserati) achter zich hield. Stoffel Vandoorne reed eveneens een indrukwekkende race. Onze landgenoot moest vanop de laatste plaats vertrekken, maar wist zich in 31 ronden op te werken naar een knappe zesde plek.
  • Noise Limit Free Trackday 13 March
Start 2025 Formule E Jeddah E-Prix Race 2
Start 2025 Formule E Jeddah E-Prix Race 2
Net als gisteren verdwenen al vroeg in de race twee protagonisten. Maximilian Günther (DS Penske), die een dag eerder nog met veel dapperheid de overwinning had behaald, verremde zich in de vierde bocht en tikte António Félix da Costa (Porsche) aan. Beide rijders bereikten nog de pits, maar voor Günther zat de race er meteen op vanwege een beschadigde ophanging. Da Costa probeerde nog verder te rijden, maar strandde uiteindelijk bij de pituitgang en moest opgeven.

Vooraan ontvouwde zich een strategische strijd, mede omdat het aantal ronden identiek was aan de race van gisteren, weliswaar zonder PitBoost. Barnard en Rowland bleken de beste strategen. Ook Lucas di Grassi (Lola-Yamaha) en Robin Frijns (Envision) doken plots op in de kopgroep. Rowland had echter een uitgekiend plan: hij gebruikte slechts twee van de acht verplichte Attack Mode-minuten in de beginfase en hield de rest achter de hand voor later in de race.

Oliver Rowland - Nissan Formula E Team
Oliver Rowland - Nissan Formula E Team
De strijd tussen Barnard en Rowland bleef het verloop van de wedstrijd bepalen. De beslissende aanval kwam tien ronden voor het einde, toen de Nissan-rijder zijn Attack Mode activeerde en zich losmaakte van de rest. Barnard volgde een ronde later, maar kreeg Jean-Éric Vergne (DS Penske) in zijn kielzog, al had de Fransman een energiehandicap. De jonge McLaren-rijder was echter allerminst veilig, want in de slotfase kwam Jake Hughes (Maserati) snel dichterbij. Ondanks meerdere aanvalspogingen wist Barnard stand te houden.

Rowland had intussen zijn overwinning veiliggesteld en verliet Jeddah alsnog met een zege. Barnard werd tweede, gevolgd door Hughes, waarmee de Formule E voor het eerst in de geschiedenis een volledig Brits podium kreeg. De vierde plaats ging eveneens naar een Brit, met Jake Dennis (Andretti), die na twee moeilijke dagen eindelijk zijn weg naar voren vond. Ook Nick Cassidy (Jaguar) maakte een sterke opmars en eindigde als vijfde, terwijl teamgenoot Mitch Evans moest opgeven.

De grote vraag was of Stoffel Vandoorne vanaf de laatste plaats überhaupt in de punten kon eindigen. Het antwoord was een volmondig ja. De West-Vlaming begon behoudend, maar spaarde energie op een efficiënte manier. Halverwege de race en na zijn eerste Attack Mode lag hij elfde, met maar liefst vijf procent meer energie dan de meeste rijders voor hem. Zo schoof hij verder op en in de allerlaatste bocht verschalkte hij Vergne, om een knappe zesde plaats te behalen. Een ijzersterke prestatie!

In het kampioenschap breidt Rowland zijn voorsprong aanzienlijk uit. Barnard schuift op naar de tweede plaats, met een achterstand van zeventien punten. Ondanks zijn uitvalbeurt blijft Da Costa derde, al bedraagt zijn achterstand nu 29 punten. Vandoorne staat voorlopig dertiende in de tussenstand.

Nu volgt een lange pauze van liefst twee maanden. Op 12 april trekt het Formule E-circus naar Miami, waar met de Homestead-Miami Speedway een gloednieuw circuit op de kalender staat.

Foto's: Formula E



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op zaterdag 15 februari 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Jeddah 2.
  • Powercars

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons