van der Horst

Julien “JUMA” Mampaey overleden

Team Juma 1998
Team Juma 1998
Verleden week overleed een van de markantste figuren uit de Belgische autosport van eind vorige eeuw, Julien Mampaey. Hij was de stichter en de bezieler van het JUMA Racing Team waarvan de naam onafscheidelijk verbonden was met het merk BMW. In 1994 liet hij het team over aan zijn zoon Bart, die het werk van zijn vader verder zette onder de naam RBM (Racing Bart Mampaey). JUMA Racing schreef tussen 1977 en 1984 driemaal de overwinning in de 24 Heures de Spa op zijn naam en eindigde daarnaast ook nog vijfmaal tweede.
Juma-Joosen Racing - BMW 530i
Juma-Joosen Racing - BMW 530i
Julien Mampaey overleed al op 27 juni, maar op vraag van de familie werd het nieuws pas deze week verspreid. Julien Mampaey probeerde het begin jaren 70 van vorige eeuw eerst als piloot, toen al met een BMW, maar stichtte in 1974 zijn eigen raceteam dat zich ontfermde over de wagens van Eddy Joosen. Een jaar later stond het team al aan de start van de 24 Heures de Spa-Francorchamps, al was dat met een Opel en toen in 1977 de organisatie van de 24 uren afstapte van het eigen reglement en koos voor de "Produktie" klasse die ook al in enkele buurlanden gebruikt werd, prepareerde JUMA Racing een BMW 530i IUS voor Joosen en Jean-Claude Andruet. De zwarte wagen in de kleuren van Kinley won de wedstrijd en van dan af behoorde Team JUMA elk jaar tot de favorieten voor de zege. Het was echter wachten tot 1982 voor die zege er kwam met de BMW 528i van Joosen/Hahne/Heyer, nu getooid in de kleuren van Bastos. De vier jaren voordien beëindigde een JUMA Racing BMW de race telkens op de tweede plaats. Ook in 1983 strandde de JUMA BMW op de tweede plaats.

Paul en Karel Verellen - Juma BMW 325i
Paul en Karel Verellen - Juma BMW 325i
Toen men in Spa voor 1982 terug de overstap maakte naar het Europese Touring Car kampioenschap en het Group A-reglement, kwam Julien Mampaey in 1983 met twee BMW 635 Csi op de proppen. een wagen haalde de meet niet maar de #21 van Tassin/Hahne/Heyer haalde de zege binnen voor een identieke wagen van Team Schnitzer. Het jaar daarop kaapte Jaguar de zege weg maar de twee JUMA BMW’s 635 finishten als tweede en vierde.

BMW/JUMA Racing 1998
BMW/JUMA Racing 1998
In 1985 legt Juma Racing zich toe op de preparatie en inzet van de BMW 323i van Eric van de Poele die uitkomt in het nieuwe Belgische kampioenschap voor Group N. In de nationale wedstrijd in het voorprogramma van de 24H de Spa wordt er een tweede BMW ingeschreven voor formule 1 piloot Thierry Boutsen, die prompt de wedstrijd wint. Het jaar nadien behaalde JUMA Racing de Belgische titel met Jean Michel Martin (vader van Maxime) en de BMW 535i. De BMW 323i kwam in de handen van een debuterende Philip Verellen terecht. Daarna besloot Julien Mampaey zijn raceactiviteiten af te bouwen en het team over te laten aan zijn zoon Bart. De naam JUMA Racing keerde nog wel terug op de startgrid van de etmaalrace in Spa en dat in 1998. De BMW's 320i die Bart Mampaey inzette met de steun van zijn vader droegen een JUMA Racing sticker op de voorspoiler. Marc Duez, Alain Cudini en Eric van de Poele schonken het team de zege. De naam JUMA blijft wel verder leven via de BMW dealer nederzetting te Mechelen.

De Autosport.be-redactie biedt de familie haar oprechte medeleven aan.

Foto's: Georges de Coster, Fred Bayet & Ronald Janssens
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Circuit op woensdag 5 juli 2017.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons