Julien “JUMA” Mampaey overleden
Toen men in Spa voor 1982 terug de overstap maakte naar het Europese Touring Car kampioenschap en het Group A-reglement, kwam Julien Mampaey in 1983 met twee BMW 635 Csi op de proppen. een wagen haalde de meet niet maar de #21 van Tassin/Hahne/Heyer haalde de zege binnen voor een identieke wagen van Team Schnitzer. Het jaar daarop kaapte Jaguar de zege weg maar de twee JUMA BMW’s 635 finishten als tweede en vierde.
In 1985 legt Juma Racing zich toe op de preparatie en inzet van de BMW 323i van Eric van de Poele die uitkomt in het nieuwe Belgische kampioenschap voor Group N. In de nationale wedstrijd in het voorprogramma van de 24H de Spa wordt er een tweede BMW ingeschreven voor formule 1 piloot Thierry Boutsen, die prompt de wedstrijd wint. Het jaar nadien behaalde JUMA Racing de Belgische titel met Jean Michel Martin (vader van Maxime) en de BMW 535i. De BMW 323i kwam in de handen van een debuterende Philip Verellen terecht. Daarna besloot Julien Mampaey zijn raceactiviteiten af te bouwen en het team over te laten aan zijn zoon Bart. De naam JUMA Racing keerde nog wel terug op de startgrid van de etmaalrace in Spa en dat in 1998. De BMW's 320i die Bart Mampaey inzette met de steun van zijn vader droegen een JUMA Racing sticker op de voorspoiler. Marc Duez, Alain Cudini en Eric van de Poele schonken het team de zege. De naam JUMA blijft wel verder leven via de BMW dealer nederzetting te Mechelen.
De Autosport.be-redactie biedt de familie haar oprechte medeleven aan.
Foto's: Georges de Coster, Fred Bayet & Ronald Janssens
Tweet