van der Horst

Kalenders 2019 World RX en Euro RX bekendgemaakt - Geen OMSE in WK

Kalender World RX 2019
Kalender World RX 2019
IMG, de promotor van het World RX en European RX, heeft de kalenders voor 2019 bekendgemaakt en speelt nu op vier continenten. De aankondiging kwam net op de dag dat ook Olbergs MSE bekendmaakte een sabbatjaar te nemen in het wereldkampioenschap Rallycross. Eerder trokken Audi en Peugeot reeds de stekker uit hun officieel programma binnen het spectaculaire wereldkampioenschap. Verder kregen we ook de melding dat Höljes in Zweden en Barcelona hun contract met respectievelijk vijf en vier jaar verlengen.
Het World RX, dat dit seizoen reeds manches organiseert in Europa, Amerika en Afrika (24 november) zal volgend seizoen ook Abu Dhabi aandoen in de Verenigde Arabische Emiraten en dus komt het aantal continenten op vier.
Het seizoen 2019 wordt verreden over elf weekends tegenover twaalf dit jaar. Portugal en Duitsland vallen naast de boot en Abu Dhabi komt erbij, terwijl in België Mettet plaats moet ruimen voor een manche op Spa-Francorchamps.

Euro RX solo richting Duitsland

Het feest begint in Abu Dhabi en dan gaat het richting Spanje, België, Grooot-Brittannië, Noorwegen, Zweden, Canada, Frankrijk, Letland, Amerika om dan opnieuw af te sluiten in Zuid-Afrika. De piloten die opteren voor Euro RX vergezellen hun collega's van het WK in Groot-Brittanië, Noorwegen, Zweden, Frankrijk en Letland. Ook Duitsland staat op de Euro RX kalender, maar dan voor het eerst in de geschiedenis zonder de WK rijders. De Super1600 start in Spanje, komt dan naar België (Spa-Francorchamps), Zweden, zal de Euro RX te vervoegen in Duitsland om dan verder naar Frankrijk te reizen en af te sluiten in Letland. De kalender van de RX2 is op dit moment nog niet bekendgemaakt. Het is nu afwachten welke kalenders het nieuwbakken GRC Europe en in mindere mate RallyX Nordic zullen voorleggen. 

Kalender Euro RX 2019
Kalender Euro RX 2019
Kalender Euro Super1600 2019
Kalender Euro Super1600 2019

Olbergs MSE last sabbatjaar in

Eriksson in duel met Bakkerud en Loeb
Eriksson in duel met Bakkerud en Loeb
Olbergs MSE zal in 2019 niet aanwezig zijn in het World RX. Volgens patron Andreas Eriksson is de reden enerzijds te zoeken in het feit dat ze zich optimaal willen voorbereiden op het electrisch tijdperk binnen de rallycross. Eriksson geeft anderzijds ook volmondig toe dat het momenteel voor zijn team onmogelijk is om met het huidige budget en zonder officiële steun op het niveau te komen van de topteams (lees Volkswagen, Audi, Peugeot). Los van het World RX, waarin ze in 2019 dus niet zullen aantreden, is er wel ruimte om wagens in te zetten in het European RX, het Amerikaanse Global Rallycross en RallyX Nordic waar Eriksson mee zijn schouders onder zet en zijn programma zal uitbreiden in 2019. Uiteraard niet vergeten dat Eriksson ook de geestelijke vader is van het wagenpark binnen RX2 en naast de verkoop en verhuur van de wagens ook de onderdelen levert. Binnen het World RX kunnen we niet echt spreken van een succesjaar voor Olbergs MSE en de Ford Fiesta Supercar van het Zweedse duo Kevin Eriksson en Robin Larsson. Na elf van de twaalf races dit seizoen stonden ze nog nooit in de finale en moesten ze vijfmaal een extra krachtbron wisselen. Iets wat hen vijfmaal vijftien strafpunten kostte. Ze staan respectievelijk 13de en 14de in de tussenstand van het kampioenschap.

De drie grote merken op een zakdoek
De drie grote merken op een zakdoek
Twee wagens minder dus volgend seizoen in World RX, want het is niet omdat Peugeot en Audi zich als officieel team terugtrekken uit het WK Rallycross, dat de wagens onbemand zullen achter blijven. EKS en Hansen zullen meer dan waarschijnlijk wel hun wagens kunnen slijten en/of bijstand verlenen aan klantenteams. Het is momenteel koffiedik kijken wie wat zal doen en in welk kampioenschap. Want met de komst van het GRC rond Max Pucher en het succes van RallyX Nordic is er toch wel enige vorm van concurrentie.

Foto's: Johnny Loix

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op vrijdag 26 oktober 2018.
  • Footprints

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons