van der Horst

Kirkaldy (McLaren): “Een 650s GTE behoort tot de mogelijkheden”

6344e9736c08085cd69bea2b57570241138376f9.jpg
Hoewel het in Spa voor McLaren een weekend om te vergeten werd, kijkt men in Woking al uit naar de toekomst met de lancering van de nieuwe McLaren 650s GT3. De opvolger van MP4-12 GT3 stond afgelopen weekend prominent opgesteld in de paddock en lijkt volgend seizoen alom aanwezig te zijn in diverse kampioenschappen. Het nieuwe strijdwapen zou moeten tegemoetkomen aan alle tekortkomingen van de MP4-12C, een bolide die nooit echt het label van zorgenkind van zich kon afschudden.
“Ik zou het niet echt een upgrade noemen, want de wagen betreft een volledig nieuwe homologatie,” verklaarde Andrew Kirkaldy, managing director van McLaren GT afgelopen weekend aan autosport.be. “Er lijkt een grote vraag te zijn naar de 650s GT3; het aantal zal volgend seizoen waarschijnlijk rond de 15 of 20 exemplaren liggen, het merendeel van de teams die momenteel met de 12C racen zijn van plan om te upgraden.”

Het testprogramma is intussen al van start gegaan, met reeds meer dan 1000km op de teller van de nieuwe GT3 op de circuits van Silverstone en Snetterton. “De testsessies verlopen tot dusver probleemloos. De nieuwigheden zijn voornamelijk van mechanische aard, terwijl we veel van de andere onderdelen gewoon overnemen van de 12C. De versnellingsbak zorgde in het verleden al eens voor problemen en deze is in de 650s gloednieuw, het is vooral zaak om daar zoveel mogelijk kilometers mee af te leggen.”

McLaren 650S GT3
McLaren 650S GT3
De wagen zal begin september aanwezig zijn op de officiële Balance of Performance test voor volgend seizoen in Ladoux. “We gaan de 650s niet lanceren zoals we dat gedaan hebben met de 12C, het zullen onze klantenteams zijn die de wagen zullen debuteren, mogelijks in de 24 uren van Dubai of misschien zelfs de Gulf 12 Hours in Abu Dhabi,” ging Kirkaldy verder.

Net zoals bij de MP4-12C, wordt er ook nu weer een GTE versie van de 650s overwogen. “Het chassis werd ontworpen met in het achterhoofd de mogelijkheid om er een GTE van te kunnen maken. Het probleem is echter dat momenteel nog maar een deel van de nieuwe reglementen voor 2016 vastliggen. We zouden het zeker willen doen, het komt eraan, maar traag… Zolang we de reglementen niet kennen, is het moeilijk om het vereiste budget te begroten.” 

Foto's: Niels Vaeck & McLaren



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Blancpain GT Endurance op donderdag 31 juli 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Total 24 Hours of Spa.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons