van der Horst

Kortnieuws uit het IMSA-kampioenschap en de 24 Uur van Daytona

Acura Team Penske - Acura ARX-05 DPi
Acura Team Penske - Acura ARX-05 DPi
Het autosportseizoen in Noord-Amerika staat nooit stil. Onlangs was er nog de Michelin Encore, een wedstrijd voor LMP3-, GT3- en TCR-bolides op het circuit van Sebring, en over iets meer dan drie weken wordt er in Daytona al getest voor de openingsmanche van het kampioenschap 2019, de 24 Uur van Daytona (26-27 januari). Het nieuws stroomt dan ook binnen. Een kort overzicht.
  • Over een tweede seizoen voor de Acura ARX-05 DPi van Penske Racing bestond geen enkele twijfel, maar het programma werd pas de voorbije week officieel bevestigd. Veel verandert er niet, na een geslaagd debuutseizoen met een overwinning in Mid-Ohio als kers op de taart. Enkel Graham Rahal moet plaatsruimen voor zijn landgenoot Alexander Rossi, die de uithoudingswedstrijden zal betwisten naast Ricky Taylor en Helio Castroneves. De andere wagen is opnieuw voor vaste rijders Dane Cameron, Juan Pablo Montoya en versterking Simon Pagenaud.

     

  • ​Aan sterren nooit een gebrek in Daytona, getuige de tweede opeenvolgende deelname van Fernando Alonso. Een andere ex-Formule 1-rijder die zich opmaakt voor een deelname aan de eerste etmaalrace van het nieuwe seizoen, is de Braziliaan Rubens Barrichello. 'Rubinho' bestuurt over twee maanden een van beide Cadillac DPi-V.R van JDC Miller Motorsports, samen met de snelle Fransman Tristan Vautier en de Canadezen Devlin DeFrancesco en Misha Goikhberg. De andere wagen is voor het viertal Chris Miller, Juan Piedrahita, Stephen Simpson en Simon Trummer.
     
  • Cadillac is goed vertegenwoordigd in 2019, want ook Juncos Racing zal voor het eerst een DPi-bolide van de Amerikaanse constructeur aan de start brengen. Het Indycar-team kiest in Daytona voor René Binder, Will Owen, Kyle Kaiser en Augustin Canapino. Kaiser won in 2017 het Indy Lights-kampioenschap met Juncos, terwijl de Argentijn in het rijtje vooral zijn sporen verdiend heeft in de Zuid-Amerikaanse toerwagenkampioenschappen.
     
  • Nissan heeft het een stuk moeilijker na het vertrek van Extreme Speed Motorsports. Gelukkig komt er wel minstens een versie van de Japanse DPi om het leven van de concurrentie zuur te maken. CORE Autosport, het team dat gedoemd leek tot een seizoen in de gedegradeerde LMP2-categorie, kon de wagen op de kop tikken. Rijders van dienst zijn net als afgelopen seizoen Colin Braun, Romain Dumas, Loïc Duval en amateurrijder John Bennett.
     
  • Over de LMP2-categorie gesproken: een groot succes lijkt het nieuwe concept van de IMSA niet te worden, want voorlopig hebben slechts een paar wagens de intentie om te racen in Florida en de rest van het seizoen 2019. Op een van beide Oreca 07 van Dragonspeed vinden we wel een zekere Pastor Maldonado, die met Roberto Gonzalez voorlopig slechts een van zijn teamgenoten kent.

Foto: 2018 Rolex 24 Hours of Daytona



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op zondag 9 december 2018.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons