Kronos wordt opgezadeld met dilemma
De reden voor het afschaffen van de cumul heeft alles te maken met de kritiek op de formule die wellicht Aston Martin in 2013 de Belgische titel kostte: als een auto alléén in de klasse aan de start verscheen, scoorde de bemanning ervan slechts halve punten. Verbergt & Co wonnen vijf races, maar scoorden pas vanaf het weekend van de Total 24 Hours volle punten in de klasse. Of een verschil van 45 punten. In 2012 kon men nog solo in de klasse de volle dertig punten pakken. Vandaar het aanpassen van de regel “geen twee auto’s in de klasse; halve punten.” Omdat er geen magische formule bestaat om dat probleem op te lossen, werd daarom de cumul aanvankelijk geschrapt. Zich bewust van de gevoeligheid ervan, liet Kronos immers in haar communicatie de deur op een kier staan…
Vorig seizoen was er ook heel wat heisa toen Patric Derdaele in naam van zijn team Belgium Racing de kat de bel aanbond en de organisatie er op wees dat wagens genre Porsche 997 Supercup en de Ferrari 458 Challenge van onder meer de familie Thiers zouden benadeeld worden en, ondanks een vrij hoog prijskaartje, geen potten zouden kunnen breken in het algemeen kampioenschap. Te elfder ure werd toen nog een bijkomende klasse (GT Cup) gecreëerd en achteraf gezien was dit een zeer goede zet na deze doordachte opmerking van Patric Derdaele. De klasse GT Cup werd namelijk aangedikt met onder meer enkele Ferrari’s 458 Challenge en Porsche’s 997 Supercup en op het einde van het seizoen zagen we vier tot vijf wagens strijden om de zege in GT Cup en een top 4-5 algemeen.
Kronos Events is de eerste om nu toe te geven dat de opmerkingen van Derdaele een schot in de roos waren en dat hierdoor de GT Cup van de grond kwam; deze kanttekening enkel om te onderstrepen dat de promotor van het BRCC effectief luistert naar de noden van de teams. Deze maal gaat het evenwel niet over de indeling van de klassen, maar over het puntensysteem en de overlevingskansen van de GT Pro Evo- of de GT3-wagens van de laatste generatie.
Over de cumul van de punten werd vrij vlug een consensus bereikt en lijkt Kronos Events in te binden ten opzichte van het eerdere standpunt. Men is bereid, op vraag van derden, nog verder te gaan en extra bonuspunten verdelen indien er drie of meer wagens in de Klasse aanwezig zijn. De halvering van de punten indien er maar één wagen in een klasse aantreedt zou verdwijnen, maar de andere meer bevolkte klassen zouden dan wel extra bonuspunten krijgen. Er werd vanuit Kronos Events een voorstel geformuleerd dat de volle punten in de klasse zouden worden toegekend indien minder dan drie wagens aan de start staan. Anderzijds zijn er bonuspunten te verdienen in klassen met meer dan drie wagens aan de start.
Dat brengt met zich mee dat een wagen die derde eindigt algemeen en zijn klasse wint, via deze bonuspunten evenveel punten kan sprokkelen dan de algemene winnaar, indien deze laatste in een klasse rijdt met minder dan drie wagens. De redenering is eenvoudig: wagens in dichtbevolkte klassen moeten harder knokken om de klasse te winnen. Via een simulatie komt Kronos Events uit op quasi dezelfde eindstand als afgelopen seizoen met dat verschil dat uiteindelijk de Aston Martin de titel pakt, wat zoals Autosport.be eerder berichtte vrij logisch is na vijf algemene zeges op zes wedstrijden.
Debatten gesloten? Neen, want ook de GT Pro Evo komt ter sprake. Enkele teams gaven te kennen om de GT Pro Evo te versterken met onder meer een Lamborghini Gallardo GT3 2013 en een Ferrari 458 GT3 van 2013 en daar kan Kronos Events moeilijk omheen omdat het hier om extra inschrijvingen gaat van topwagens bovendien. Volgens opnieuw Patric Derdaele bepalen de GT3-wagens van de laatste generatie niet de toekomst van de Belgische autosport. Enerzijds te duur voor een Belgisch kampioenschap en te snel om een mooie strijd te creëren. De kans bestaat dat er volgend seizoen een drie- tot viertal wagens paraat tekenen in GT Pro Evo, welke tevens voordeel puren uit de bonuspunten. Bijgevolg wordt er gevreesd voor een leegloop binnen de klasse GT Pro waarin GT3 wagens thuishoren van een vorige generatie. Daarin hebben vorig seizoen drie wagens een volledig kampioenschap gereden, waaronder de Audi R8 LMS van PK Carsport, de Porsche van ProSpeed Competition en de Ferrari F430 GT3 van Van Glabeke en Vleugels.
Minder dan drie GT Pro’s betekent geen bonuspunten in de klasse die bijgevolg gedoemd is om te verdwijnen. Derdaele Senior maakt zich sterk dat, indien de GT Pro Evo zou verdwijnen, naast de GT Cup ook de GT Pro zal opflakkeren met GT3-wagens uit een vorige generatie wat het gat met de huidige GT Cup zodoende automatisch kleiner maakt. Volgens een berekening zou een GT pro Evo op Circuit Zolder ongeveer 300 seconden per uur sneller zijn dan de snelste GT Cup. Omgerekend voor een wedstrijd van 3 uren is dit 15 minuten. Een straftijd van 15 minuten inlassen om het veld vooraan te nivelleren is volgens Derdaele ook niet logisch en daar heeft de toeschouwer geen boodschap aan.
Nog volgens de teamowner van Belgium Racing kan het kampioenschap alleen maar overleven op lange termijn door de GT Pro Evo te schrappen, waardoor de GT Pro verder kan groeien met bestaande oudere GT3-wagens zoals de Lamborghini Gallardo GT3, Audi R8 LMS GT3, Viper GT3, Mosler GT3, Porsche GT3 Cup S en RSR, Ferrari F430 GT3. Deze wagens staan bovendien allemaal op Belgische bodem en leunen veel dichter aan bij de GT Cup waarin de Porsche Supercup en de Ferrari 458 Challenge momenteel het mooie weer maken.
“Ik sta op het punt om opnieuw te investeren in een Porsche 991 en zal quasi zeker met twee wagens richting de BRCC komen, maar ik kan mijn verhaal niet verkopen aan toprijders indien ze niet kunnen meevechten vooraan”, aldus nog de spreekbuis van Belgium Racing.
Jo Jamers van First Motorsport ziet de zaken nog anders, “Laat alle wagens maar komen. Zelfs GT1, GT2 en GT3 van de laatste generatie, maar dan wel met een normtijd van bvb 1’34” op Circuit Zolder. Dan moeten de GT3-wagens uit een oudere generatie en de wagens uit de GT Cup hard trappen, en zullen de moderne GT3 wagens het iets rustiger aan kunnen doen. Dan zijn de grootste investeerders of de GT3 wagens van de huidige nog steeds iets bevoordeeld, maar gaan we een ganse wedstrijd de wagens in elkaars buurt zien toeven en kan het verschil ook in de pitlane of tactisch worden gemaakt”.
Wat er ook van komt, de mensen van Kronos staan dezer dagen open voor alle opbouwende kritiek en zoals vermeld heeft men naar eigen zeggen de discussie bewust vroeg op gang getrokken om de teams op tijd hun investering te laten doen richting 2014. Dat de promotor momenteel evenwel met een dilemma opgezadeld zit, is een feit.
Foto's: Georges De Coster & Martijn Wouters
Tweet