van der Horst

Legend Boucles @ Bastogne: Krugger laat de liefde voor de Golf heropleven

Fred Bertrand ‘Krugger’ - VW Golf GTI
Fred Bertrand ‘Krugger’ - VW Golf GTI
Op 1 en 2 februari staat Fred Bertrand – beter bekend onder zijn pseudoniem ‘Krugger’ – aan de start van de Legend Boucles @ Bastogne. Hij bestuurt er een Volkswagen Golf GTI van de eerste generatie, een wagen die hij helemaal zelf heeft gerestaureerd en heel wat referenties aan de Belgische rallygeschiedenis bevat.
  • Hamofa Performance
Indien u een boontje heeft voor uitzonderlijke twee- en vierwielers, dan weet u wellicht wel wie Krugger is. In zijn atelier in Basse-Bodeux ontwerpt deze alleskunner prototypes van auto’s en motoren, of vormt hij bestaande voertuigen om tot een waar kunstwerk. “Ik werk samen met heel wat verschillende constructeurs, zowel op twee als op vier wielen”, stelt hij. "Ze vragen me om een uniek model te ontwerpen, of om een handje te helpen bij hun R&D. Bij mijn klanten zijn er ook heel wat verzamelaars, die hun zinnen hebben gezet op een volledig exclusief voertuig. Ik volg hun wensen, maar ik kan alles ook zelf doen: het chassis, het koetswerk, het interieur, de motor, het onderstel… Ik heb zoveel ideeën en projecten in mijn hoofd steken, dat ik vaak als hyperactief wordt omschreven.” (lacht)

Dat geldt vooral voor de artiest Krugger. Maar de man is niet vergeten dat hij meer dan 30 jaar geleden als Fred Bertrand van een ex-motorcrosser overstapte naar de rallysport. “Als kind was ik goed bevriend met Pascal Close, de zoon van de Volkswagen-concessiehouder van Bomal-sur-Ourthe”, vertelt Fred. “Regelmatig gingen we kijken naar zijn vader Albert, die rally’s reed met zijn Golfs GTI, zowel van de eerste als de tweede generatie. Dus toen ik in 1991, op mijn 21ste, in de rallysport stapte, dan wou ik ook een Golf!”

Als begenadigd rallyrijder wist Fred zich een tiental jaar in de kijker te rijden, met enkele uitstekende prestaties en heel wat klassezeges als resultaat. “Ik was lid van de Belgian VW Club en reed zowel in provinciale als nationale rally’s, zoals bijvoorbeeld de Boucles de Spa. In 1996, toen het parcours onder een dikke laag sneeuw lag, wist ik de N3-klasse te winnen, na heel wat tijden in de top 10 algemeen te hebben neergezet. Mooie herinneringen allemaal!”

Sindsdien is Fred Bertrand Krugger geworden, en wist hij een mooie internationale carrière uit te bouwen. Maar zijn liefde voor de Golf, die koestert hij nog altijd! “Het is een superleuke auto, die zich altijd wist te onderscheiden door zijn lage gewicht, zijn betrouwbaarheid en zijn rijkwaliteiten”, stelt hij. “Zelfs nu, vijftig jaar later, is het nog altijd een te duchten wapen in de rallysport. Met een getalenteerde rijder aan het stuur kan de Golf heel wat moderne wagens achter zich laten!”

Een dubbele knipoog naar het verleden
Toen hij zich opnieuw wat meer op rally’s wou toeleggen liet Fred dan ook zijn keuze vallen op een Golf 1 GTI, een iconisch model dat in 2026 zijn 50ste verjaardag viert. Zijn nieuwste aankoop werd in 1979 gebouwd. Hij bouwde hem bijna volledig opnieuw op, met zijn welbekende zin voor detail. “Ik wou absoluut klaar zijn voor de Legend Boucles @ Bastogne, de grootste Belgische rally voor ‘historic’ bolides. Nadien zal ik nog een paar keer met de Golf rijden, met mijn dochter als corijder. Het voordeel van deze auto is dat ik zowel in moderne als in ‘historic’ rally’s kan starten!”

Fred vertelt graag verhalen en hij wou met de Golf dan ook een link naar het verleden leggen. “Hoe kan je beter het verleden aanhalen dan in een historic rally?”, lacht hij. “Ik heb mijn vriend Pascal Close dan ook gevraagd of hij nog foto’s had van de Golf I waarmee zijn vader in het begin van de jaren ’80 rally’s reed en ik heb de kleuren van toen overgenomen. Een mooie knipoog naar mijn kindertijd én naar de oorsprong van mijn liefde voor de rallysport. Bovendien reed Albert toen samen met Georges Biar, als corijder uiteraard een referentie in het Belgische autosportwereldje.”

En aangezien Fred Bertrand overloopt van ideeën, is de kans groot dat de wagen nog verder evolueert. “Al drie maanden gaat al mijn vrije tijd naar de Golf. Ik heb de motor opnieuw opgebouwd, de versnellingsbak, de bekabeling, de ophanging…”, legt hij uit. “De wagen beantwoordt aan de Groep 2-regels die toen door de FIA waren opgesteld. Toen ik de wagen kocht stak er echter een 1800 cc-motor in, die ik voorlopig nog heb behouden. In de toekomst zou ik die graag vervangen door een goede, oude 1600 cc, maar dat is voor later! Eerst wil ik mij amuseren in de Legend Boucles.”

De wedstrijd in Bastenaken is de traditionele seizoensopener in de Belgische autosport, en de editie 2025 belooft een grand cru te worden. Voor zijn comeback (hij stond eerder al in 2019 en 2020 aan de start) koestert Fred beperkte ambities. “Eerst en vooral hoop ik dat de wagen – die nog maar net volledig is heropgebouwd – met niet te veel kinderziektes krijgt af te rekenen”, stelt hij. “Daarnaast rijd ik met een debutant als corijder… al is het een grote naam in de autowereld. Het gaat immers om Pierre Leclercq, geboren in Bastenaken en de designdirecteur van een groot Frans automerk. Absolute top in zijn vakgebied, een briljante kerel die overloopt van ideeën. Ik ben heel blij dat we dit avontuur samen kunnen beleven en ik vermoed dat we ons uitstekend zullen amuseren.”

U kan de prestaties van Fred, Pierre en de vijftiental andere Volkswagen-duo’s op 1 en 2 februari in Bastenaken met eigen ogen gadeslaan. Het podium staat op de Place McAuliffe en de toegang tot de verschillende Regularity Tests is helemaal gratis!

Persbericht Belgian VW Club



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Historic Rally op woensdag 22 januari 2025.
  • LTF

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons