van der Horst

Legendarische Howmet TX komt naar Interclassics Brussels

Howmet Turbine
Howmet Turbine
Van 17 tot en met 19 november gaat in de Expo hallen van de Heizel de achtste editie van de Classic Car Show Brussels georganiseerd door Interclassics door. Het centrale thema van deze editie is 100 jaren 24 uren van Le Mans. We mogen dan ook heel wat racewagens verwachten die in de loop der jaren hebben deelgenomen aan de Franse etmaalrace. Een van de geëxposeerde kopstukken wordt de Howmet TX, de proto aangedreven door een turbine die in 1968 deelnam aan de 24 Heures du Mans.
Voor de 24 Heures du Mans werd de maximum cilinderinhoud voor sportwagens beperkt tot 5 liter en voor prototypes tot 3 liter. Daardoor was er geen plaats meer voor de Ford MkII of de Ferrari P4, de weg lag dus open voor nieuwe initiatieven. Al gedurende het begin van de jaren zestig waren er merken zoals Rover, die experimenteerden met een gasturbine als aandrijving. In 1968 verscheen de Howmet TX ((Turbine eXperimental) op het toneel, een prototype uitgerust met een gasturbine die origineel gebouwd was voor het gebruik in helikopters.

Net zoals zijn voorgangers uitgerust met een turbine, kende de Howmet TX niet het verwachte succes, alhoewel de wagen twee races won in de Sports Car Club of America (SCCA. Maar in de lange afstand races wilde het niet lukken, zowel in de 24H Daytona, de 12H Sebring als de 24H du Mans werd de eindmeet niet gehaald. Na één jaar besloot Howmet het programma stop te zetten.
 
Rondeau M379B
Rondeau M379B
De Howmet TX zal dus één van de wagens zijn die tentoongesteld wordt op de Classic Car Show Brussels naast andere bolides uit de rijke geschiedenis van Le Mans zoals de Jaguar D, Ford GT40, Rondeau M379B, DB Aerodjet LM6 en Toyota 92C-V.


Foto's: Wilfried Geerts & Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Autosalon op donderdag 26 oktober 2023.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons