Loeb schenkt iconische 306 Maxi zege

Sebastien Loeb - Peugeot 306 Maxi
Sebastien Loeb - Peugeot 306 Maxi
Sebastien Loeb heeft zijn rallypensioen nog een keertje onderbroken om de Rallye National de Haute-Provence te winnen. De negenvoudige wereldkampioen ging in op een uitnodiging om eens te rijden met de iconische Peugeot 306 Maxi. Ook al bracht de tegenstand WRC- en R5-wagens aan de start, niemand moest zich illusies maken.
In de openingsfase liet Loeb de leiding aan Eric Fanguiaire in een Ford Fiesta WRC maar tegen het einde van de openingsdag stond de Franse grootmeester al op kop. Hij diepte op de tweede dag zijn voorsprong verder uit en haalde het uiteindelijk met groot gemak. Fanguiaire mocht uiteindelijk mee op de podiumfoto als tweede, Stéphane Consani werd in een Ford Fiesta R5 derde.

Loeb lanceerde zijn carrière aan het einde van de periode van de Kit Cars. Zelf reed hij nog met de Citroën Saxo Kit Car en de Citroën Xsara Kit Car maar een Peugeot 306 Maxi voelde hij nog nooit aan de tand. 

De Kit Cars werden eind jaren '90 in de harten gesloten van de rallyfans door hun huilende 2.0-motor. De passages van Gilles Panizzi in de 306 Maxi of van Jean Ragnotti in Renault Mégane Maxi of van Philippe Bugalski in de Xsara WRC blijven voor eeuwig op het netvlies gebrand.

Op wereldniveau werden de wagens voorbehouden voor FIA 2-liter World Rally Cup, van 1993 tot 1999. Na die periode stierven ze een stille dood, vooral door de hoge kosten. In 1999 reed Bugalski in Corsica en Catalunya zelfs naar algemene winst met de Xsara, dat terwijl het WK al in het WRC-tijdperk was getreden.

Foto: Twitter

 

Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in Rally Internationaal op maandag 20 maart 2017.

  • AG Metals