van der Horst

Loheac: Anton Marklund quasi zeker van de titel

Michaël 'MDK' De Keersmaecker - Ford Fiësta Supercar
Michaël 'MDK' De Keersmaecker - Ford Fiësta Supercar
We schreven het reeds in de voorbeschouwing dat het binnen een veld van 35 wagens in het EK quasi even moeilijk of zelfs moeilijker is om een plaats te bemachtigen binnen de top 12 dan voor de halve finales in het WK. Robin Larsson kan ervan meespreken. Hij kreeg na de tweede kwalificatieheat een sanctie van 15 seconden voor duwen en zou er niettegenstaande een snelste chrono in Q3 en een vierde chrono in Q4 niet meer in slagen om zich binnen de top 12 te kwalificeren. Meteen waren de titelkansen weg voor de Zweedse Audi rijder en mag zijn landgenoot Marklund zich met nog één wedstrijd te gaan zich opmaken om zijn eerste Europese titel te vieren.
Anton Marklund - VW Polo Supercar
Anton Marklund - VW Polo Supercar
De Zweden Marklund en Larsson verdeelden de zeges in de drie voorbije wedstrijden en stonden voor de race in Frankrijk op plaatsen één en twee met een mooie voorsprong van 19 punten op de VW Polo van Anton Marklund. Robin Larsson, zoon van tweevoudig Europees kampioen Lars Larsson, was dus in Frankrijk aan zet en stond onder druk.

Hij strandde na zijn sanctie voor het aanduwen van een concurrent en ondanks een sterke inhaalrace op de veertiende plaats en kwam dus net iets te kort om door te stoten naar de halve finales. In die halve finales werd zwaar slag geleverd en konden Thomas Bryntesson, Tamás-Pál Kiss, Firmin Cadeddu,  Anton Marklund, Tommy Rustad en Derek Tohill doorstoten richting de finale. Deze werd verrassend gewonnen door Bryntesson voor Kiss en Cadeddu terwijl Marklund blijkbaar eieren koos voor zijn geld en als vierde over de meet bolde.  

Larsson verhuist in de tussenstand naar de vijfde plaats en met nog één manche te gaan heeft Marklund een voorsprong van 23 punten op Bryntesson of de enige die hem mathematisch nog kan bedreigen voor de titel. Er zijn nog 30 punten te verdienen. Alleen door ziekte of een 0-resultaat kan de titel nog ontglippen aan de Zweedse VW rijder.

Michaël 'MDK' De Keersmaecker - Ford Fiësta Supercar
Michaël 'MDK' De Keersmaecker - Ford Fiësta Supercar
Michaël ‘MDK’ De Keersmaecker was ook van de partij en ondanks het feit dat hij de halve finales niet haalde, was hij toch tevreden met de voorruitgang die hij boekte in moeilijke omstandigheden.

“We hebben de wagen terug gekregen uit de ateliers van Gunnarsson en die trainingen op vrijdag die ik door familiale omstandigheden moest missen, waren voor ons van goudwaarde. Maar goed, we hebben het gevoel opnieuw vooruitgang te hebben geboekt. De eerste manche ben ik er zwaar afgetikt door een concurrent en moesten we nadien slalommen tussen de brokstukken. Tijdens de tweede heat was er een ongeval en ook op die plaats verloor ik een pak tijd. De derde heat was een goeie en ik realiseerde een negende chrono op enkele tienden van een seconde van ondermeer Tohill, Kiss en Rustad die alle drie nadien in de finale zaten. In ideale omstandigheden is een top 6 dus mogelijk. Maar ondertussen was een halve finale niet meer haalbaar en op zondag hebben we dan iets uitgetest voor de regen, maar dit viel letterlijk in het water. Ik ben enerzijds tevreden omdat ik bewees dat ik de snelheid nog heb en dat de wagen vooruitgang boekte”, aldus onze enige vertegenwoordiger in RX bij de Supercars.

Foto: Johnny Loix - Info: Frieda Loix



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA European Rallycross Championship op maandag 4 september 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Frankrijk.
  • Powerkit.shop

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons