van der Horst

Maxim Dirickx, een jong talent in de Proto Cup Germany

Maxim Dirickx en Christophe de Fierlant bij de Ginetta Art-car
Maxim Dirickx en Christophe de Fierlant bij de Ginetta Art-car
Ze zijn niet met velen, de jonge Vlaamse piloten, die uitkomen in internationale raceseries, maar met Maxim Dirickx krijgen we er volgend jaar eentje bij. Dirickx heeft zijn zinnen immers gezet op de Proto Cup Germany, waar hij zal uitkomen met een Duqueine van het Duitse Gebhardt Motorsport. In de gebouwen van 911Motorsport Belgium werd deze donderdag dit ambitieuze programma voorgesteld in aanwezigheid van twee stafleden van het Gebhardt Motorsport team. Bovendien werd er de Ginetta LMP3 van het team onthuld, die door de Belgische kunstenaar Christophe de Fierlant omgetoverd is in een echte Art-car.
Maxim Dirickx
Maxim Dirickx
Na drie succesvolle jaren in de karting sport achtte Maxim Dirickx de tijd rijp om de overstap te maken naar de autosport. Maar Maxim vindt zichzelf met zijn 19 jaar te “oud” om in te stappen in een formule klasse terwijl hij wel droomt van de 24 uren van Le Mans. Zijn talent werd ondertussen opgemerkt door de Duitse autocoureur Marco Werner, die nu optreedt als zijn coach en die stelde hem voor aan Fritz Gebhardt. Deze laatste gaf hem de kans om te testen met een Ginetta LMP3 en die test verliep zeer positief, waarop besloten werd om de overstap naar de LMP3 klasse te maken en in 2024 te starten in de Proto Cup Germany.

De onthulling van de Ginetta Art-car
De onthulling van de Ginetta Art-car
Johan Dirickx, vader van Maxim en eigenaar van 911Motorsport Belgium, staat volledig achter deze keuze. Hij is zelf piloot in de historische serie van Peter Auto en is naast Porsche liefhebber ook een fan van Art-cars. Hij kwam dan ook met het idee om de Ginetta LMP3 van Gebhardt Motorsport, waarmee zijn zoon enkele testsessies afwerkte, te laten decoreren door kunstenaar Christophe de Fierlant. Die is niet aan zijn proefstuk toe, want hij was ook al verantwoordelijk voor de decoratie van de Aston Martin Vantage GT3 van Street-Art Racing. De Fierlant is geobsedeerd door kleuren en hij “overgoot” de Ginetta dan ook met stippen in velerlei kleuren. De helm van Maxim Dirickx draagt dan weer een ontwerp van pop-art kunstenaar Bart Veheyen.
 
Werk van Reginald Kruger
Werk van Reginald Kruger
Johan Dirickx organiseerde deze donderdag in zijn bedrijf een pop-up expo "Art & Cars" waarop ook de Ginetta Art-car onthuld werd. Verschillende artiesten stelden er hun werken te toon die de auto en voornamelijk Porsche als basis hadden. Naast werken van Verheyen en de Fierlant was er onder meer een opvallend werk van Reginald Kruger dat twee zwarte Porsches voorstelde en waarbij de echte wagens voor het werk geparkeerd stonden. Deze expo diende tevens ook als omkadering voor de voorstelling van de Ginetta Art-car. Maxim zelf haalde het doek van de wagen. Daarnaast kregen we een korte uiteenzetting rond 100 jaar Le Mans door Christophe Cirodde, observator in de Safety Car bij de 24 Heures du Mans en Thierry Perrier, die twaalfmaal deelnam aan de etmaalrace.
 
Helm van Maxim Dirickx
Helm van Maxim Dirickx
Nu volgen voor Maxim een intensieve reeks testen alvorens de de Proto Cup Germany van start gaat op 20 en 21 april op het Circuit van Spa-Francorchamps. Daarna volgen nog vijf manches, vier in Duitsland en één op Circuit Zandvoort. De droom is natuurlijk om door te stoten naar de European Le Mans Series of het FIA WEC, maar een deelname aan de “Road to Le Mans”, een race op het bekende Franse circuit voor LMP3 en GT wagens, is iets dat misschien wel in de nabije toekomst in het verschiet ligt.

Foto's: Niels Vaeck
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Circuit Internationaal op donderdag 9 november 2023.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons