van der Horst

Mexico: Porsche #1 haalt zege binnen - Regenbuien zorgen voor spektakel

Webber - Hartley - Bernhard
Webber - Hartley - Bernhard
Audi haalde gisteren nog de pole maar vandaag was het toch Porsche dat met de startnummer #1 van Mark Webber, Brendon Hartley en Timo Bernhard de overwinning binnenhaalde in de eerste editie van de 6 Hours of Mexico. Alle drie de LMP1-constructeurs mochten overigens naar het podium met een tweede plaats voor de Audi #7 van Marcel Fässler en André Lotterer en een derde stek voor de Toyota #6 van Sarrazin/Conway/Kobayashi.
Audi R18
Audi R18
Bij de start op een nog droge baan nam Audi de bovenhand, de #7 van Lotterer stoof bij het doven van de lichten voorbij zowel de Porsche #2 als de van pole vertrokken zuster-Audi. De kort bij de grens met België wonende Duitser kon echter niet lang van de leiding profiteren na een vroege pitstop. Mark Webber nam in de Porsche in het eerste uur zelfs de leiding al in handen nadat Di Grassi in Audi #8 wijd moest gaan na een contact tussen twee duellerende LMP2-wagens.

Porsche 919 Hybrid
Porsche 919 Hybrid
Alles verliep echter niet volgens plan voor de #1 Porsche, Timo Bernhard kreeg een drive through penalty toen hij tijdens een full course yellow wou komen pitten. Het team besliste echter op het allerlaatste moment om dat niet te doen en hierdoor werd de Duitser verplicht om over de witte lijn aan de pitingang te rijden. Even later arriveerde dan de eerste regenbui boven de omloop, de Porsche's kwamen meteen binnen voor regenrubber terwijl Audi een zegekandidaat verloor toen Oliver Jarvis van de baan ging. Niet de regen maar een kapotte wiellager was de oorzaak, de #8 kon uiteindelijk nog doorrijden en een schamel half puntje oprapen.

Toyota TS050 Hybrid
Toyota TS050 Hybrid
Even leek de zege van Porsche #1 nog in gevaar toen in de eindfase een tweede regenbui zijn opwachting maakte. Bernhard had een mooie voorsprong maar ging rechtdoor in de eerste bocht. Gelukkig raakte hij de muur niet en kon hij de Duitse bolide opnieuw de baan opsturen richting de overwinning. De zuster-Porsche eindigde pas als vierde na schade aan het achterste bodywork veroorzaakt door een aanrijding met de Alpine #36. De Toyota #5 van Buémi en Nakajima belandde zelfs volledig in de lappenmand na problemen met het hybride-systeem.

RGR Sport by Morand Ligier JSP2
RGR Sport by Morand Ligier JSP2
In LMP2 leek de G-Drive Racing #26 op weg naar de zege maar een exploderende remschijf besliste daar kort voor het einde anders over. Daardoor konden de Mexicanen een feestje vieren, na de pole gisteren pakte organisator Ricardo Gonzalez de zege in de RGR Sport by Morand #43 die hij deelt met Bruno Senna en Filipe Albuquerque. Het podium in LMP2 werd vervolledigd door de Signatech Alpine #36 en de Extreme Speed Motorsports Ligier #30.

Aston Martin Racing - Aston Martin Vantage V8
Aston Martin Racing - Aston Martin Vantage V8
Net als gisteren domineerde Aston Martin de GTE-Pro klasse, Richie Stanaway en Darren Turner wonnen in de #97 terwijl Nicki Thiim en Marco Sörensen in de #95 de derde plaats opeisten. Zij werden gescheiden door de AF Corse Ferrari #51 van Gianmaria Bruni en James Calado, terwijl de zuster-Ferrari van Davide Rigon en Sam Bird als vierde aantikte. In GTE-Am was de winst voor de #88 Abu Dhabi Proton Racing Porsche.

--- Uitslag FIA WEC 6 Hours of Mexico 2016 (PDF) ---

Foto's: Porsche AG, Audi, Arne Simons, Martijn Wouters



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in FIA World Endurance Championship op zondag 4 september 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Mexico City.
  • LTF

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons