van der Horst

Monaco: Oliver Rowland pakt pole in het natte Monte Carlo

Oliver Rowland - Nissan Formula E Team
Oliver Rowland - Nissan Formula E Team
Racewagens en een nat wegdek blijven garant staan voor spektakel, en dat was ook het geval tijdens de kwalificaties voor de tweede Monaco ePrix. Oliver Rowland toonde zijn klasse op het gladde asfalt en veroverde de poleposition. De sessie werd gekenmerkt door chaotische momenten, waardoor de Nissan-piloot de pole uiteindelijk min of meer in de schoot geworpen kreeg, voor Nyck de Vries (Mahindra) en Maximilian Günther (DS Penske). Ook Stoffel Vandoorne (Maserati) wist door te stoten naar de duels en start straks vanaf de vijfde plaats.
Na een droge vrije training besloten de weergoden de sluizen open te zetten, en dat het glad werd, bleek al tijdens de eerste groepskwalificatie. De twaalf rijders hadden de volle twaalf minuten nodig om uit te maken wie zou doorgaan. In allerlaatste instantie zette Nyck de Vries (Mahindra), die gisteren nog op het podium stond, de snelste tijd neer. De Nederlander hield António Félix da Costa (Porsche), Oliver Rowland (Nissan) en Dan Ticktum (CUPRA Kiro) achter zich. Grootste verliezer was Mitch Evans (Jaguar), die worstelde met de omstandigheden en niet verder kwam dan de negende plek.

Stoffel Vandoorne - Maserati MSG Racing
Stoffel Vandoorne - Maserati MSG Racing
De tweede groep kreeg een andere wending. Sam Bird (McLaren) crashte op minder dan drie minuten van het einde in Sainte Devote, exact op dezelfde plek als vorig jaar. Daardoor kregen de overgebleven tien rijders slechts één ronde om zich nog te plaatsen voor de duels. Het leverde enkele verrassingen op: Sébastien Buemi (Envision) klokte de snelste tijd, gevolgd door Jean-Éric Vergne (DS Penske) en Stoffel Vandoorne (Maserati). Maximilian Günther (DS Penske) wist zich als laatste te plaatsen, waardoor toppers als Pascal Wehrlein (Porsche), Jake Dennis (Andretti), Nick Cassidy (Jaguar) en de polesitter van gisteren, Taylor Barnard (McLaren), straks aan een inhaalrace moeten beginnen.

Op het natte asfalt voelde Rowland zich als een vis in het water en domineerde hij zijn duel met Da Costa. Een gelijkaardig verhaal bij De Vries, die Ticktum zonder moeite achter zich liet — al bleek achteraf dat Ticktum per vergissing niet in de juiste modus reed. Tijdens de duels mag men gebruikmaken van 350 kW en vierwielaandrijving, maar zijn team had hem op 300 kW laten rijden. Vandoorne moest het opnemen tegen zijn ex-teamgenoot Vergne, maar na een mindere bocht in Sainte Devote moest de West-Vlaming voortdurend achtervolgen. Ondanks een foutje van Vergne bij de Swimming Pool, kon de Fransman alsnog probleemloos doorstoten naar de halve finales. Vandoorne vertrekt straks vanaf de vijfde plaats. De laatste kwartfinale tussen Günther en Buemi verliep rommelig; beide rijders maakten fouten, maar Günther mocht toch door naar de halve finale.

Ook de eerste halve finale was chaotisch: eerst schoot De Vries rechtdoor in Sainte Devote, daarna deed Rowland hetzelfde. Het verschil was dat de Brit sneller zijn weg kon vervolgen en zich zo voor de tweede keer dit weekend naar de finale reed. De halve finale tussen de beide DS Penske-rijders liep al even mis: zowel Günther als Vergne verknalden hun ronde bij de Nouvelle Chicane, waardoor hun tijden werden geschrapt. De wedstrijdleiding besliste daarop dat de finale niet meer verreden werd en kende de pole toe aan Rowland. De Vries start straks als tweede.

Of het om 15 uur droog zal zijn, blijft voorlopig een vraagteken. Eén ding is zeker: het belooft opnieuw een boeiende race te worden.

Foto's: Kurt Vanhoenacker



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op zondag 4 mei 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Monaco 2.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons