van der Horst

Monte Carlo: Guillaume de Mévius: “De wedstrijd goed indelen”

Guillaume de Mévius en Martijn Wydaeghe - Citroën C3 R5
Guillaume de Mévius en Martijn Wydaeghe - Citroën C3 R5
Voor Guillaume de Mévius en Martijn Wydaeghe begint het seizoen 2019 deze donderdag. Aan het stuur van hun Citroën C3 R5 in de kleuren van het RACB National Team staan ze aan de start van de meest prestigieuze wedstrijd van het wereldkampioenschap: de Rallye Monte-Carlo. Hun doel? Ervaring opdoen en goede tijden in WRC2 laten optekenen.
  • LTF
De voorstelling van het RACB National Team, op 17 januari, was amper afgelopen of Guillaume de Mévius en Martijn Wydaeghe vertrokken al richting Alpen. Vooraleer ze de verkenningen voor de Monte-Carlo aansneden werkten onze landgenoten twee testdagen af.

“Heel vruchtbare sessies", bevestigt het duo. “Vrijdag kregen we in Italië die typische smalle en bochtige bergwegen voorgeschoteld. Het asfalt lag er over het algemeen droog bij, met uitzondering van een strook van twee kilometer, die helemaal beijzeld was. Zaterdag trokken we richting Gap, op een oude klassementsproef van de Monte. Op twee dagen werkten we zowat 150 kilometer af, wat ons toeliet om een efficiënte afstelling vast te leggen. We weten maar al te goed dat de set-up in de Monte-Carlo altijd een compromis is, want de omstandigheden kunnen zelfs in één proef danig variëren.”

Begin deze week werkten Guillaume en Martijn dan de verkenningen van het parcours af:
“Aan de vooravond van het laatste luik (deze woensdagochtend, red.) weten we al dat de twee proeven die donderdagavond op het programma staan helemaal nieuw zijn, net zoals twee van de drie spéciales van vrijdag. Tot nu kregen we te maken met overwegend droge wegen, maar in de bergen kan het weer snel omslaan. We zullen onze eerste van zeven WRC2-wedstrijden in ieder geval met een zekere veiligheidsmarge afwerken. Vorig jaar wisten we met een vergelijkbare strategie tot de tweede plaats op te klimmen. De grootste uitdaging in de Monte-Carlo is dat het indelen van de wedstrijd eigenlijk belangrijker is dan het pure presteren. Wat niet wil zeggen dat dit een gezondheidswandeling wordt. We willen van deze wedstrijd gebruik maken om enkele interessante tijden in onze categorie te laten noteren.”

De Rallye Monte-Carlo begint donderdag in Gap, en eindigt op zondag met de Power Stage op de Col de Turini. De deelnemers moeten de valstrikken op 16 proeven weten te vermijden, goed voor 320,48 km tegen de klok.

Persbericht RACB



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rally Championship op woensdag 23 januari 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Monte Carlo.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons