van der Horst

Monza: FRECA titel voor Freddie Slater

Feddie Slater
Feddie Slater
De laatste Formula Regional European Championship by Alpine titel is voor Freddie Slater. De Brit zegevierde gisteren in de eerste race van het weekend op Monza en kroonde zich daarmee tot kampioen. Er wacht hem volgend seizoen een zitje in de Formule 3 bij Trident terwijl ook het FRECA een koerswijziging doormaakt met het wegvallen van Alpine, en een nieuwe generatie auto's.
Freddie Slater kwam als leider naar de slotmanche in Monza. Na zeges op Spa, de Hongaroring, Zandvoort, Paul Ricard en Hockenheim had hij vier punten bonus op Matteo De Paolo, de Italiaan waarmee Slater regelmatig haasje over speelde aan de kop van de rangschikking. Gisteren viel dan de beslissing, toen Slater in zijn Prema Racing auto vanaf plaats twee naar zijn zevende zege van het seizoen reed en De Paolo slechts als eflde aankwam. De Italiaan beschadigde zijn voorvleugel en moest noodgedwongen de pits opzoeken. 

Als kers op de taart pakte Slater vanochtend ook de poleposition voor de laatse race van het seizoen, die hij won voor De Paolo en Evan Giltaire. 

Freddie Slater wordt zo de laatste FRECA kampioen, nadat o.a. Kimi Antonelli en Rafael Camara hem dat in 2023 en 2024 al voordeden. In de loop van het seizoen raakte al bekend dat Alpine uit de serie zou stappen en er naar een andere motorenleverancier uitgekeken zou moeten worden. Die werd gevonden in de vorm van ATM, die een afgeleide van de Toyota 616E gaat inbouwen in het nieuwe Tatuus T-326 chassis, zoals dat in andere continenten ook al het geval is. 

Het kampioenschap, dat vanaf 2026 dus als FREC, Formula Regional European Championship, door het leven gaat komt onder volledige FIA regelgeving. Bovendien vervoegen Rodin Motorsport en MP Motorsport vanaf volgend jaar opnieuw de grid. Ook RPM staat opnieuw in de lijst, het team waar Ean Eyckmans dit seizoen enkele wedstrijden voor afwerkte, de mogelijkheid is dus zeker bestaande dat we onze landgenoot volgend seizoen in actie zullen zien in het FREC, al is dat verre van zeker. 

Foto: FRECA



Dit artikel werd gepubliceerd door Philippe De Roeck in Circuit Internationaal op zondag 26 oktober 2025.
  • Crisartech

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons