van der Horst

Monza: Stienes Longin en Nicolas Saelens sluiten GT Cup Europe-seizoen af met klassezege

Q1-Trackracing - Porsche 911 GT3 Cup (992)
Q1-Trackracing - Porsche 911 GT3 Cup (992)
Dit weekend werd in Monza de laatste meeting van de GT Cup Europe 2025 afgewerkt. Met de Q1 Trackracing Porsche 911 GT3 Cup waren Stienes Longin en Nicolas Saelens vastbesloten om het seizoen op een positieve noot af te sluiten, en dat deden ze ook met verve. In de eerste van de twee races op de Italiaanse Autodromo werd het op voorhand beoogde doel behaald: een zege in Pro-Am
Ja, Stienes Longin en Nicolas Saelens waren eerder dit seizoen al als eerste wagen van de sterk bezette Pro-Am-klasse over de finishlijn gereden, maar door een tijdstraf glipte de overwinning hen toen toch nog uit de handen. In Monza moest en zou dat worden rechtgezet.

Een sterke kwalificatiesessie op zaterdagochtend zette die ambities kracht bij: Stienes Longin parkeerde de #11 Q1 Trackracing Porsche op de vierde plaats op de startgrid, als derde van de Pro-Am wagens. 

“Ik wist die positie in de eerste wedstrijdhelft zonder veel problemen te behouden”, doet Stienes Longin het relaas. “De wagen voelde uitstekend aan en bij de verplichte pitstop lagen we nog steeds op de derde plaats, zowel algemeen als in Pro-Am.”

Na de rijderswissel wist Nicolas Saelens zich mooi in de voorste regionen te handhaven en schoof ook naar plaats twee in Pro-Am. Even leek de nagejaagde zege er niet meer in te zitten, maar toen toonden andere bolides zich minder betrouwbaar dan de Q1 Trackracing Porsche. Na iets meer dan 50 minuten raasde de zwarte Porsche als tweede algemeen over de finishlijn, en – veel belangrijker – als winnaar in de Pro-Am-klasse. 

“Ik kan bijna niet omschrijven hoeveel deugd dat doet”, stelt Stienes Longin met een brede glimlach. “Ik heb gevochten voor wat ik waard was, Nicolas kon ook een heel goed ritme aanhouden, en eindelijk vielen alle puzzelstukjes eens op zijn plaats. Dit hebben we wel verdiend.”

In de tweede kwalificatiesessie op zondagochtend kwam ook Nicolas Saelens sterk uit de hoek, met een derde tijd in Pro-Am. In een bewogen eerste wedstrijdhelft hield Saelens vast aan de vierde plek in Pro-Am, maar een tussenkomst van de safety car net voor de pitstop fnuikte de kansen van het Q1 Trackracing-duo.

“Het reglement voorziet dat de winnaar van de vorige race bij de rijderswissel 15 seconden langer moet blijven staan”, legt Longin uit. “Maar door de neutralisatie reed iedereen vlak achter elkaar, waardoor die tijdstraf ons enorm veel plaatsen kostte. Maar goed, de tevredenheid over de zege van daags voordien bleef intact.”

“Het was geen eenvoudig seizoen”, besluit Longin. “Het niveau van de GT Cup Europe is in 2025 een pak omhoog gegaan, en kleine details maakten soms grote verschillen. Ik ben blij dat we uiteindelijk nog een race wisten te winnen. Dat laat ons toe om een positieve balans van deze jaargang op te stellen, en het is ook een mooie beloning voor de niet-aflatende inspanningen van de mensen van Q1 Trackracing.”

Persbericht Racemail Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in International GT Open op zondag 19 oktober 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Monza.
  • St. Paul Raceteam

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons