Navarra: Hexis wint - WRT pakt beide titels - Safety car ontzegt Marc VDS strijdkans
De meeste aandacht in deze wedstrijd was vanzelfsprekend weggelegd voor de uitermate spannende dubbele titelstrijd tussen Marc VDS Racing en het Belgian Audi Club Team WRT. Voorafgaand aan deze wedstrijd bedroeg de kloof bij de rijders slechts drie punten tussen de bemanning van de Marc VDS BMW #3 en de WRT Audi #1, terwijl bij de teams WRT amper twee eenheden meer had dan Marc VDS. Bas Leinders, die de #3 mocht starten vanaf de vijftiende plek op de grid, schoof in de openingsronden meteen enkele posities op om zo de WRT Audi #1 in het vizier te krijgen. Er werd echter hard gestreden om elke meter asfalt en een agressief verdedigingsmanoeuvre van Marco Bonanomi in de WRT Audi #2 zorgde ervoor dat Leinders wat terugviel en het merendeel van zijn stint in strijd was met de gele Black Falcon Mercedes en de ProSpeed Porsche in handen van Marc Hennerici. In de laatste ronde van zijn stint raakte Leinders eindelijk voorbij Bonanomi om zo virtueel de leiding in het kampioenschap terug over te nemen, bij de daaropvolgende pitstop verloor de VDS BMW deze positie echter weer door sneller pitwerk bij WRT. De WRT Audi #1 was in handen van Christopher Mies inmiddels opgerukt tot aan de voet van het podium.
Markus Palttala zou tijdens zijn stint vervolgens voortdurend in tiende stelling rijden, desondanks hield de Belgische Fin de hele tijd zijn achterstand op de #1 constant op 14 seconden. Wanneer met nog 70 minuten op de klok het serieus begon te regenen besloten de meeste teams op hetzelfde moment regenrubber te komen halen. Christopher Haase werkte echter als een van de enigen een extra rondje op slicks af wat de Audi #1 tijd kostte. De omstandigheden verergerden in die mate dat de safety car zijn opwachting maakte waardoor de onderlinge verschillen werden weggeveegd en de pas ingestapte Maxime Martin enkel de eenmalige derde WRT Audi en wat verkeer tussen hemzelf en de Audi #1 van Ortelli moest dulden. Na de groene vlag volgden helse weersomstandigheden die menig amateur piloot van de baan deden glijden, zelfs Maxime Martin spinde in zijn opmars. Veertig minuten van het einde werd de wedstrijd dan ook voor een tweede keer geneutraliseerd, ditmaal definitief. Haase/Mies/Ortelli pakten met de punten van hun tweede plaats zo de titel bij de rijders, het Marc VDS trio in de #3 werd uiteindelijk vierde terwijl de zusterwagen van ondermeer Bert Longin twaalfde werd, WRT mag zich dan ook teamkampioen 2012 noemen. Het zwaaien van de rode vlag laat vanzelfsprekend een wrange nasmaak achter bij het team uit Charleroi, daar hun ultieme wapen niet ten volle kon worden benut, wie herinnert er zich immers niet de ontketende Maxime Martin die klokslag middernacht maar liefst dertig seconden per ronde sneller ging in de regen tijdens de 24 uren van Spa… Marc VDS gaf al aan het hier niet bij te laten en de uitslag te zullen betwisten.
In Pro-Am ging de titel ook naar een Belg, Louis Machiels werd samen met Noorderbuur Niek Hommerson en Italiaan Alessandro Pier Guidi slechts zesde in de klasse, maar dankzij het uitvallen van hun voornaamste concurrent – de Vita4One Team Italy Ferrari van het trio Amos/Bonacini/ Petrobelli – haalt de Belg met een marge van 11 punten zijn tweede Blancpain horloge binnen. De opvallendste prestatie binnen de categorie kwam echter van de ART GP McLaren bestuurd door Gregoire Demoustier en Duncan Tappy, ondanks het feit dat de wagen slechts als negende algemeen staat geklasseerd wonnen beide heren hun klasse en waren zij ook lange tijd op het virtuele algemene podium terug te vinden.
Tot slot vermelden we nog kort dat Christian Kelders er niet is in geslaagd om zijn 11 punten achterstand in de Gentlemen Trophy weg te werken. Al vroeg in de wedstrijd moest hij zijn Exagon Engineering Porsche parkeren met technische problemen.
Foto's: VIMAGES/SRO
Tweet