Nieuwe Opel Mokka GSE Rally: De toekomst van elektrisch rallyrijden

Mokka GSE Rally: Kippenvel, sportiviteit en elektrische euforie
De in serie geproduceerde Opel Mokka is al een opwindende headturner met zijn karakteristieke design, nieuwe kleuren, nieuwe cockpit en toptechnologieën. De nieuwe Mokka GSE Rally behoudt veel van dit alles - en vertegenwoordigt de volgende grote stap speciaal voor volledig elektrische rallysport: hij is sterker, sneller, compromislozer in elk opzicht!
Van buiten is de Mokka GSE Rally een absolute blikvanger: Met zijn buitengewone motorsportfolie inclusief grote 'OMG! GSE' belettering . Daarnaast zijn er gele remklauwen aan de voorkant en gele velgen aan de achterkant, evenals andere rally-designaccenten. Er is een duidelijk zichtbare luchtinlaat op het dak en "Mokka GSE RALLY" staat in witte en gele letters op de zwarte motorkap.
Elders zijn de inwendige waarden van het prototype met de Blitz nog indrukwekkender: een elektrisch piekvermogen van 207 kW (280 pk) en een koppel van 345 Newtonmeter, gecombineerd met geavanceerde motorsporttechnologie, beloven prestaties die niet onderdoen voor die van een Rally4-auto. Een sperdifferentieel met meerdere platen en een raceversnellingsbak zorgen samen met versterkte aandrijfassen en wielnaven voor een krachtige aandrijving. Het chassis is vervaardigd in een lichtgewicht ontwerp. De perfect afgestelde rallyophanging van Bilstein bestaat uit versterkte McPherson veerpoten en uniball-bevestigingen op de vooras en een starre achteras met aangepaste veren en dempers. Elektronische rijhulpsystemen zoals ABS, ESP, Lanekeep Assist en tractiecontrole ontbreken allemaal op de Mokka GSE Rally. Op basis van de ervaring die is opgedaan met de Corsa Rally Electric, is de softwaretuning voor het motor- en batterijmanagement ontworpen voor maximale efficiëntie, rijeigenschappen onder competitieve omstandigheden en prestaties. De batterij komt overeen met de serieversie met een opslagcapaciteit van 54 kWh.
"De Mokka GSE Rally zal de harten van Opel Motorsport-fans sneller doen kloppen en ze echte 'OMG! GSE' momenten geven. Het elektrische rallyprototype bewijst dat ons submerk GSE in 2025 een nieuw niveau zal bereiken: met elektrische sensaties en prestaties van hoog niveau, trouw aan ons rijke motorsporterfgoed", zegt Rebecca Reinermann, Vice President Marketing bij Opel en Opel.
Verder heeft de Mokka GSE Rally een rolkooi (gecertificeerd door de FIA), rallystoelen met zespuntsgordels, een speciale inkapseling van de accu en een extra onderrijbeveiliging. Het 400-voltsysteem wordt continu bewaakt door de beproefde Master Alarm Indicator. In het onwaarschijnlijke geval van een isolatieprobleem meldt een visueel en akoestisch waarschuwingssysteem onmiddellijk een storing. Bij een plotselinge vertraging (zoals bij een aanrijding) schakelt een geavanceerd sensorsysteem het hoogspanningssysteem in een paar tienden van een seconde volledig uit. Daarnaast heeft de Mokka GSE Rally een speciaal blussysteem met elektrisch niet-geleidend blusmiddel.
En: De Opel Mokka GSE Rally is 's werelds eerste rallyauto die momenteel wordt ontwikkeld volgens het nieuwe eRally5-reglement van de FIA. Het snelle prototype zou dus vanaf het rallyseizoen 2026 wereldwijd kunnen worden ingezet in meerdere klantensportcompetities.
Persbericht Stellantis Press
Tweet