van der Horst

Nieuwssprokkels uit de endurance racerij, week 48

Start 2023 FIA WEC 6 Hours of Monza
Start 2023 FIA WEC 6 Hours of Monza
Het seizoen zit er voor de meeste teams al zo goed als op, andere kampioenschappen naderen hun seizoenseinde en sommige beginnen aan hun winterseizoen. Dat betekent dat er steeds meer nieuws naar buiten komt betreffende komend jaar, en natuurlijk willen wij u dit niet onthouden.

Doriane Pin wint de derde wedstrijd van de Formula 4 South East Asia in Sepang
Doriane Pin wint de derde wedstrijd van de Formula 4 South East Asia in Sepang
*** Beginnen doen we weer met de Formule 4 South East Asia. Want na haar debuut in de serie moest Doriane Pin niet lang wachten op een overwinning. Tijdens de derde en laatste race won zij met vijf seconden voorsprong op Kai Darajani. Een opwaartse spiraal, nadat zij eerst derde en tweede werd in de eerste twee races. De titel ging naar de Australiër Jack Beeton.



Spinelli
Spinelli
*** Lamborghini heeft een extra piloot binnen zijn rangen. Loris Spinelli vervoegt het merk uit Sant'Agata Bolognese met een fabriekscontract. De Italiaan heeft zijn kunnen al geregeld laten zien in de Lamborghini Super Trofeo en won ook dit jaar de klasse in Petit le Mans met Forte Racing by US RaceTronics. Spinelli zal vooral ingezet worden als GT-piloot naast onder meer Sandy Mitchell en Jordan Pepper.

*** Begin vorige week zag u al de deelnemerslijst voor 2024 van het FIA WEC. Daar prijken op dit moment 37 wagens op. Dat was ook het maximaal mogelijke, gezien circuits als Imola gelimiteerd zijn wat het aantal plaatsen in de garages betreft. Gezien de toekomstige influx zal dat aantal niet toereikend zijn in de toekomst. Daarom zoekt men tegen 2025 de capaciteit te verhogen naar 40 wagens. Voor Le Mans zal er vanaf dit jaar al zeker plaats zijn voor 62 bolides.

*** De ACO is er voor te vinden meer teams race per race toe te laten, voor zover het circuit dit toelaat, Le Mans buiten beschouwing gelaten. Al slaat dit niet noodzakelijk op beide klassen en mikt men meer op extra Hypercars dan op LMGT3 wagens. Waar en wanneer is men nog aan het bekijken, maar - belangrijk -  niet iedereen heeft recht op een startticket. Merken als Vanwall, Audi en Mercedes komen al zeker niet in aanmerking om afzonderlijke races te rijden.

Team WRT - BMW M Hybrid V8 LMDh
Team WRT - BMW M Hybrid V8 LMDh
*** We weten dat Team WRT vanaf volgend seizoen de Hypercar-klasse van het FIA WEC zal vervoegen, en het team zal niet zonder enige kennis richting Qatar trekken. Volgens BMW M Motorsport directeur Andreas Roos werkt het team uit Baudour samen met BMW Team RLL, het team dat het merk vertegenwoordigt in IMSA. Volgens Roos zouden beide teams  op verschillende vlakken zeer nauw samenwerken. Dat kan de troepen van Vincent Vosse alleen maar ten goede komen.

*** U herinnert zich waarschijnlijk nog de discussie over bandenwarmers die ontstond tussen de 6 uren van Spa en de 24 Heures du Mans dit jaar. Een discussie waarna deze door de organisatie tijdens de 24 uur eenmalig toegelaten werden om toch wat goodwill te tonen richting Ferrari. Het is niet uitgesloten dat dit in Le Mans in '24 andermaal het geval zal zijn, maar niet voor de overige meetings. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Robert Kubica
Robert Kubica
*** Robert Kubica mag volgend seizoen uitkomen in het FIA WEC met een Ferrari, toch vond de Pool nog een gaatje in zijn kalender om een extra programma toe te voegen, dat in de European Le Mans Series. Daar zou hij een contract tekenen bij TF Sport, waar hij vermoedelijk instapt naast Salih Yoluc. En gezien de Turkse piloot van brons naar zilver is gegaan qua categorisatie, zal deze wagen uitkomen in de Pro-klasse. 

*** Ook Wayne Taylor Racing with Andretti Autosport heeft zijn GTD-rijdersbezetting voor Daytona afgerond. Kyle Marcelli en Danny Formal krijgen Graham Doyle en Ashton Harrison naast zich. Doyle is een debutant in GT3. De 17-jarige komt uit de Lamborghini Super Trofeo America en deed het ook niet slecht tijdens de World Finals in Vallelunga. Harrison is geen onbekende voor het team en hij reed in het verleden reeds met de Acura NSX GT3 Evo22.

Albert Costa
Albert Costa
*** Conquest Racing, het team van Eric Bachélart, heeft zijn rijdersbezetting voor het IMSA-seizoen rond. Het gaat namelijk in zee met Albert Costa. De Spanjaard won dit jaar nog de LMP2-klasse met Inter Europol Competition in Le Mans, en belangrijk, hij heeft ervaring met de Ferrari 296 GT3 waarmee het team uitkomt.

*** AWA krijgt voor de Rolex 24 at Daytona nog een extra fabriekspiloot in de Corvette. Alex Lynn, vaste naam op de Cadillac in het FIA WEC, vervoegt het team. Daar zal hij instappen bij Orey Fidani, Matt Bell en Lars Kern. Hiermee is het Canadese team, dat twee wagens inzet tijdens de komende editie, eveneens rond met zijn rijdersbezetting.

Lilou Wadoux
Lilou Wadoux
*** Iedereen kent de Iron Dames, maar wie het FIA WEC volgt kent ook de naam Lilou Wadoux. De française, die dit jaar nog de LMGTE-Am klasse won in Spa, gaat volgend jaar een nieuw kampioenschap tegemoet. Zij trekt namelijk richting Japan, waar zij met Kei Cozzolino een Ferrari 296 GT3 voor PONOS Racing zal besturen. Ze is alvast vertrouwd met de bolide, gezien zij dit jaar tijdens de 24 Hours of Spa en in Indianapolis ook achter het stuur van een gelijkaardige Italiaanse bolide zat.

Car Collection Motorsport - Porsche 911 GT3-R (992)
Car Collection Motorsport - Porsche 911 GT3-R (992)
*** Tijdens de Porsche Night of Champions werd ook zoals steeds de beste amateurpiloot van het seizoen in de bloemetjes gezet. Dit seizoen ging deze eer naar Niki Leutwiler. De Zwitser was actief in de Asian Le Mans Series, Fanatec GT World Challenge Europe en GT4 European Series. Leutwiler versloeg Alfred Renauer en Ralph Bohn voor deze titel. Als prijs mag hij een Porsche straatwagen kiezen ter waarde van 150.000 euro.

Foto's: Racing International Photography - F4 SEA - Niels Vaeck - Vincent Wouters - Ferrari Press Office



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op maandag 4 december 2023.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons