van der Horst

Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 12

2025 Michelin 12H Mugello
2025 Michelin 12H Mugello
Met de Michelin 12 Mugello en de eerste wedstrijd van de NLS kunnen we zeggen dat het seizoen in Europa goed en wel van start is gegaan. Toch staan er komend weekend geen grote wedstrijden op Europees grondgebied gepland. Wel kunnen we uitkijken naar het wederoptreden van Jan Heylen in de GT World Challenge America, dat zijn seizoensopener in Sonoma kent. Daarnaast zijn er nog een hoop nieuwtjes gepubliceerd, die we u zeker niet willen onthouden.
Start 2024 Michelin 992 Endurance Cup powered by Porsche
Start 2024 Michelin 992 Endurance Cup powered by Porsche
*** Zoals geweten vindt op 6 september de tweede editie van de 992 Endurance wederom op Spa-Francorchamps plaats. Na de eerste geslaagde editie wil Creventic daarop voortbouwen. Dit jaar wordt een kleine wijziging doorgevoerd in de klassen. De structuur van Pro en Pro-Am blijft ongewijzigd, maar in de Am-klasse komt er een opsplitsing. Zo zal Am-B puur uit amateurs bestaan, terwijl Am-S bestaat uit rijder die in de categorie Silver uitkomen. Wel mogen ze in die laatste klasse maximaal drie uur achter het stuur zitten tijdens de race.

2025 British GT Media Day
2025 British GT Media Day
*** Afgelopen week organiseerde het British GT zijn mediadag in Silverstone, waar bekendgemaakt werd dat 27 wagens ingeschreven zijn voor het volledige seizoen. Vijftien daarvan zullen uitkomen in GT3, waar McLaren de plak zwaait met vijf stuks. Dankzij Mercedes, Lamborghini, Aston Martin, maar ook het wederoptreden van Ferrari, het debuut van Honda en Porsche, is er dit jaar sprake van een mooie mix. Die vaststelling geldt ook voor GT4, waar het belangrijkste nieuws misschien wel is dat Phil Keen zal racen met een Mercedes van Team Parker Racing. Het Britse kampioenschap komt op 5 en 6 april voor het eerst in actie, op het circuit van Donington Park.

Alpine A110 GT4+
Alpine A110 GT4+
*** Alpine komt op de proppen met een update van de A110 GT4, namelijk de A110 GT4+. Hiermee krijgt de wagen zijn tweede update sinds 2018. De eerste dateert van 2022. Voor deze versie werd ook gekeken naar de rally-variant van de bolide, waardoor het supercharger- en koelsysteem onder handen zijn genomen. Vooraan werd de voorste radiator aangepast voor een verbeterde luchttoevoer. Daarnaast werd onder meer ook het uitlaatsysteem herwerkt. De wagen is ook meteen beschikbaar gemaakt voor klanten, met zicht op het Franse en Europese GT4-kampioenschap. Prijskaartje voor deze bolide is 220 000 euro.

Koppelsensoren tijdens de FIA GT World Cup
Koppelsensoren tijdens de FIA GT World Cup
*** De FIA GT World Cup mag dan pas in november plaatsvinden, toch heeft de FIA nu al een wijziging doorgevoerd. Zo zullen alle bolides in Macao met koppelsensoren moeten rijden. Die technologie is geïntroduceerd in het FIA WEC en sinds dit seizoen ook in IMSA. De bedoeling van de sensoren is de verbetering van de Balance of Performance, voorheen altijd een gespreksonderwerp. Dat lieten bijvoorbeeld Laurens en Dries Vanthoor ook al vallen tijdens hun nabeschouwing van de wedstrijd de afgelopen jaren. Laat het nu net de Limburger zijn die al liet uitschijnen dat de nieuwe regel een goede zaak is. Samen met de aangepaste kwalificaties kan het dit jaar dus best spannend worden.

Kondo Racing - Ferrari 296 GT3
Kondo Racing - Ferrari 296 GT3
*** Afgelopen weekend stond Kondo Racing aan de start van de eerste NLS-wedstrijd, met het vooruitzicht op de 24 Uur van de Nürburgring. Het Japanse team trekt naar de Nordschleife met een gloednieuwe Ferrari 296 GT3, die geprepareerd zal worden door Rinaldi Racing. Het team mikt op winst, aangezien David Perel, Axcil Jefferies, Felipe Fernandez Laser en Thomas Neubauer het stuur zullen delen. Voor teambaas Masahiko Kondo is het voornaamste doel zijn beste finish verbeteren. Dat was in 2019 een negende plaats, toen nog met een Nissan GT-R Nismo GT3.

Tresor Attempto Racing - Audi R8 LMS GT3 EvoII
Tresor Attempto Racing - Audi R8 LMS GT3 EvoII
*** Tresor Attempto Racing trekt met drie Audi R8 LMS GT3 EvoII's richting GT World Challenge Europe, al is dat voor het eerst sinds lang zonder team in de Pro-klasse. Het Audi-team schrijft in drie andere klasses in: Bronze, Gold en Silver. In Bronze komen op de #66 Andrey Mukovoz, Alexey Nesov en Maximilian Hofer uit, terwijl in Gold Leonardo Moncini en Sebastian Ogaard de Sprint Cup afwerken in de #88, met Riccardo Cazzaniga als derde rijder voor de Endurance Cup. Tot slot rekent Attempto in Silver op Ezequiel Perez Companc en Alex Aka op de #99, met Alberto di Folco als derde rijder voor de langere races.

Tommy Milner
Tommy Milner
*** Pas volgende maand staat de volgende IMSA-wedstrijd op het programma in Long Beach, waar Robert Wickens zijn wederoptreden zal maken in de DXDT Racing Corvette. Er was voorlopig nog geen tweede naam bekendgemaakt, maar nu weten we dat de Canadees in Californië niemand minder dan fabrieksrijder Tommy Milner naast zich krijgt. De Amerikaan kent het team, aangezien hij vorig seizoen al voor hen uitkwam in GT World Challenge America, en hij mocht ook het nieuwe Bosch-systeem dat voor Wickens geïnstalleerd is uittesten in januari. Voorlopig blijft het bij een éénmalig optreden. Milner zit namelijk als vaste rijder op de wagen van Corvette Racing by Pratt Miller Motorsports in GTD Pro. 

United Autosports - Oreca 07-Gibson
United Autosports - Oreca 07-Gibson
*** United Autosports is klaar voor de European Le Mans Series. Het Amerikaanse team moest op de LMP2 #22 nog twee namen bevestigen naast Ben Hanley. De keuze viel bij Manuel Maldonado en Gregoire Saucy. De Venezolaan kwam in het verleden uit voor United Autosports in dezelfde klasse, terwijl Saucy uitkwam op de McLaren in het FIA WEC. Wel is hij geen onbekende voor de Oreca, aangezien hij uitkwam op de Richard Mille by TDS Racing-bolide in Pro-Am, en ook tweemaal de overwinning behaalde met Rodrigo Sales en Mathias Beche.

Start 2024 ELMS 4 Hours of Barcelona
Start 2024 ELMS 4 Hours of Barcelona
*** De deelnemerslijst voor de openingsrace van de European Le Mans Series in Barcelona is gekend. Daar zullen 44 bolides aan de start verschijnen, verdeeld over vier klassen. Aan Belgische zijde is het uitkijken naar het debuut van Douwe Dedecker in de Inter Europol Competition LMP3, Sarah Bovy als tweede pilote ditmaal op de Iron Dames Porsche, en - zoals verwacht - Alessio Picariello, die voor het eerst sinds 2023 terugkeert naar het kampioenschap. De Henegouwer stapt in op de Proton Competition Porsche.

Start 2024 ELMS 4 Hours of Spa
Start 2024 ELMS 4 Hours of Spa
*** De FIA, in samenspraak met de ACO en IMSA, heeft een aanbestedingsprocedure opgestart voor de nieuwe LMP2's die in 2028 debuteren. Die procedure gaat voornamelijk over twee belangrijke aspecten: de motor en de elektronica. Op dit moment worden de motoren geleverd door Gibson, en dat was ook oorspronkelijk de bedoeling met de plannen die men voor ogen had om de huidige LMDh-chassis' te gebruiken voor de nieuwe LMP2's. Maar met de koerswijziging vorig jaar ligt alles terug open voor andere motorbouwers. Al gaat het wel aan de nodige voorwaarden voldoen, van gewicht tot bepaalde specificaties tot een levenscyclus van 14.000 km per motor. Ook de prijzen voor de motor met ECU en transmissie mogen ook een bepaalde drempel niet overschrijden. Bedrijven kunnen tot 30 april hun aanvraag indienen, en op 10 juni in Le Mans zullen we weten wie de nodige onderdelen mag leveren.

Start 2024 Asian Le Mans Series 4 Hours of Sepang Race 2
Start 2024 Asian Le Mans Series 4 Hours of Sepang Race 2
*** Ook de kalender van de Asian Le Mans Series voor 2025-26 is bekendgemaakt, met een verrassing van formaat. Eerder dit jaar ging het gerucht de ronde dat Buriram een terugkeer zou maken op de kalender, en uit de bekendmaking blijkt dat ook het Indonesische Mandalika Bay een kanshebber was om de Aziatische tak van de ACO te ontvangen. De organisatie kwam echter met geen van beide circuits tot een overeenkomst, waardoor de kalender er voor het derde seizoen op rij exact hetzelfde uitziet. Sepang opent de debatten op 13 en 14 december, terwijl de karavaan op 31 januari en 1 februari naar Dubai trekt. Op 7 en 8 februari valt het doek in Abu Dhabi.

Foto's: 24H Series - Creventic - British GT - Alpine - FIA - Kondo Racing - Tresor Attempto Racing - GT World Challenge America - Thomas Smets - Racing International Photography/Shameem Fahath



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in 24H Series op maandag 24 maart 2025.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons