van der Horst

Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 17

2025 DTM Oschersleben
2025 DTM Oschersleben
Terwijl het seizoen van sommige kampioenschappen nog maar net van start ging, met de DTM in Oschersleben en GT Open in Portimão, waren andere kampioenschappen al aan hun tweede wedstrijdweekend toe, zoals het British GT met de befaamde Silverstone 500 en GT World Challenge America met de tussenstop op het Circuit of the Americas. Ondertussen zijn ook een aantal nieuwtjes binnengerold, die we u zeker niet willen onthouden.
  • Powercars
Paradine Competition - BMW M4 GT3 Evo
Paradine Competition - BMW M4 GT3 Evo
*** Darren Leung en Dan Harper hebben hun terugkeer naar het Brits GT-kampioenschap niet gemist. Het duo kwam nog een keer samen in de Paradine Competition BMW voor de Silverstone 500 en wist die voor een tweede keer in drie jaar op hun naam te schrijven. Harper wist in de slotfase de 2 Seas Motorsport Mercedes van Kiern Jewiss en Charles Dawson achter zich te houden, nadat zij een drive through hadden afgewerkt vanwege inhalen onder geel. De polesittende Optimum Motorsport McLaren van Marvin Kirchhöfer en Morgan Tillbrooke eindigde als derde, overigens met een nieuw ronderecord dankzij de Duitser.

Century Motorsport - BMW M4 GT4
Century Motorsport - BMW M4 GT4
Bij de GT4's leek één van de Mahiki Racing Lotus' onderweg naar winst, maar een technisch probleem zorgde ervoor dat de Century Motorsport BMW van Ravi Ramyead en Charlie Robertson de leiding overnam en de overwinning cadeau kreeg. Zij haalden het van hun voornaamste titelconcurrenten Marc Warren en Jack Brown in de Optimum Motorsport McLaren, terwijl Century Motorsport ook het laagste podiumtrapje bestreek met Branden Templeton en Chris Salkeld.

Start 2025 GT Open Portimão Race 1
Start 2025 GT Open Portimão Race 1
*** GT Open is zijn seizoen gestart in Portimão, en het waren de winnaars van de laatste race vorig seizoen die met een overwinning begonnen. Dean Macdonald mocht met de Greystone GT McLaren van start gaan, maar James Kell maakte de belangrijkste inhaalbeweging richting winst. Het duo haalde het van de Eastalent Racing Audi van Simon Reicher en Christopher Haase, en de GetSpeed Mercedes van Anthony Bartone en Fabian Schiller.

BDR Grupo Prom Racing Team - Mercedes-AMG GT3 Evo
BDR Grupo Prom Racing Team - Mercedes-AMG GT3 Evo
Ook tijdens de tweede race maakte de tweede stint het verschil. Ditmaal niet door Macdonald, maar voor Matteo Cairoli in de Team Motopark Mercedes. De Italiaan nam het stuur over van Levente Revesz en wist zich een weg naar voren te banen, met de overwinning als beloning. Overigens veel youngsters op het podium, want het duo Michael Porter en Zak Meakin in de Optimum Motorsport McLaren en Tom Lebbon en Tom Emson in de Elite Motorsport Ferrari vervolledigden het podium. Ook twee landgenoten kwamen aan de start. Amaury Bonduel kwam met Luis Michael Dörrbecker aan de start in de BDR Grupo Prom Racing Team Mercedes. Op zaterdag eindigde het duo zeventiende en op zondag tiende. Ook Laurent de Meeus was weer van de partij met een AF Corse Ferrari. Samen met Vincent Abril eindigde hij tweemaal negende in Pro-Am.

Nicki Thiim, Mattia Drudi en Marco Sorensen - Comtoyou Racing
Nicki Thiim, Mattia Drudi en Marco Sorensen - Comtoyou Racing
*** Afgelopen weekend kon u al zien hoe Mattia Drudi als tweede geklasseerd werd in de NLS-wedstrijd met de Walkenhorst Motorsport Aston Martin. Een eerste outing voor de Italiaan in NLS, waarna hij aan de start komt van de 24 Uur van de Nürburgring. Drudi vervangt Kuba Giermaziak en zal het stuur delen met Christian Krognes, David Pittard en Nicki Thiim. Met die laatste wist hij nog vorig jaar de CrowdStrike 24 Hours of Spa te winnen.

Harry King
Harry King
*** Harry King, in 2022 nog kampioen in de Porsche Carrera Cup Benelux, maakt komend weekend zijn debuut in Super GT, dat halt houdt in Fuji voor een race van drie uur, beter gekend als de Golden Week. De Brit stapt in op de Seven x Seven Racing Porsche GT300, waar hij het stuur zal delen met Kiyoto Fujinami en Tsubasa Kondo. Ook Bertrand Baguette is van de partij in GT500 met de Nissan van Team Impul.

Chris Lulham & Thierry Vermeulen
Chris Lulham & Thierry Vermeulen
*** Ook de GT World Challenge Asia krijgt een debutant over de vloer, want Thierry Vermeulen zal instappen op de Absolute Racing Ferrari voor de manche in Mandalika Bay. De 22-jarige Nederlander zal het stuur delen met Anderson Tanoto. Vermeulen neemt de plaats in van Jean-Baptiste Simmenauer. Hij voegt zo een extra wedstrijd toe aan zijn goedgevuld programma in de DTM en GT World Challenge Europe. De race vindt plaats van 9 tot 11 mei.

AO Racing "Roxy" - Porsche 911 GT3 R (992)
AO Racing "Roxy" - Porsche 911 GT3 R (992)
*** Datzelfde weekend staat de volgende IMSA-manche op het programma. Dan trekken teams en rijders naar Laguna Seca, weliswaar zonder de beruchte Rexy. De bolide waarmee Laurens Vanthoor de race in Long Beach won, krijgt even rust. AO Racing heeft de vervanger wel al klaar staan, want Roxy zal invallen. Ook een beetje om wat rivaliteit te creeëren tussen beide wagens, want Roxy heeft namelijk nog geen enkele overwinning op zijn tanden kunnen zetten. Zal Laguna Seca de eerste zege worden voor de roze dinosaurus? Aan Klaus Bachler en Laurin Heinrich om de klus te klaren.

Nico Müller
Nico Müller
*** Nog dat weekend wordt ook in Spa-Francorchamps de derde manche van het FIA WEC afgewerkt. Aangezien veel teams met een dubbel programma zitten, en het IMSA-kampioenschap ook actief is, moesten sommige teams creatief zijn om een oplossing te vinden. BMW M Team WRT zal het daarom met twee rijders doen, omdat Dries Vanthoor en Sheldon Van der Linde in Californië vertoeven. Hetzelfde verhaal voor Aston Martin Team THOR. Porsche daarentegen verschijnt wel met drie rijders aan de start, dankzij de versterking van Pascal Wehrlein en Nico Müller. Voor Werhlein is het ook extra training met het oog op Le Mans. Hij zal het stuur delen met Vanthoor en Kevin Estre. Tot slot wordt er weer geschoven bij Akkodis ASP. Daar stapt Yuichi Nakayama in op de #78 Lexus, waar hij Ben Barnicoat zal vervangen.

Roger Federer
Roger Federer
*** Zoals altijd zoekt de ACO naar een legendarische man of vrouw om de start te geven van de 24 Uur van Le Mans. Dit jaar is de keuze gevallen op Roger Federer. De Zwitserse tennisspeler mag nu met pensioen zijn, maar heeft met twintig grand slams en ontelbare weken op nummer één voor eeuwig zijn stempel gedrukt op de tenniswereld. Hiermee volgt Federer Franse voetballegende Zinedine Zidane op als 'honorary starter', en is hij de tweede tennisspeler die de eer krijgt. Rafael Nadal deed het ook al in 2018.

Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
*** Zou u ons geloven als we vertellen dat Porsche eraan denkt om een straatlegale 963 te bouwen? Vermoedelijk niet, maar toch is het zo. Het Duitse merk zal de wagen vermoedelijk voorstellen tijdens de komende 24 Uur van Le Mans. Het is niet de eerste keer trouwens, want ook van de Porsche 917 heeft het merk een straatlegale bolide gebouwd, en toevallig ook gebruikt als promotiemateriaal, met de melding 'juni 2025' en een silhouette van de 963. In ieder geval houdt het personeel van Porsche zijn lippen stijf en zullen we moeten wachten tot Le Mans om de auto te aanschouwen.

Antonio Giovinazzi, James Calado en Alessandro Pier Guidi
Antonio Giovinazzi, James Calado en Alessandro Pier Guidi
*** De deelnemerslijst van de European Le Mans Series op Le Castellet volgend weekend is bekendgemaakt. Net als in Barcelona staan er 44 wagens op de lijst, al zijn er bij de rijders wel hier en daar wat wijzigingen. Zo komt Nicklas Nielsen aan de start met de AF Corse Oreca. De Deen neemt de plaats in van Alessio Rovera, die in Brands Hatch aan de start verschijnt van de GT World Challenge Europe Sprint Cup. Ook James Calado komt aan de start, zij het op de Kessel Racing Ferrari in LMGT3. Daar valt hij in voor Daniel Serra, die een wedstrijd heeft in Stock Car Brazil.

NM Racing Team - Mercedes-AMG GT4
NM Racing Team - Mercedes-AMG GT4
*** Mercedes heeft bevestigd dat het een update heeft gemaakt aan de Mercedes-AMG GT4. Zo heeft het een nieuwe applicatie aan de motor toegevoegd om de rijeigenschappen te verbeteren, maar zijn ook de splitter vooraan en de achtervleugel in het nieuw gestoken met natuurvezelversterkte kunststofcomponenten, en zijn de regenlichten ook onder handen genomen. De bolide is nu gehomologeerd tot 2029, en zal op dat moment al een decennium aan het racen zijn. De bolide maakte zijn debuut in 2018.

BMW M2 Racing
BMW M2 Racing
*** Om af te sluiten heeft BMW het doek van de M2 Racing gehaald, het nieuwe strijdwapen voor startende rijders. Vorig jaar had het Duitse merk al bevestigd dat het die wagen aan het ontwikkelen was, maar er werden weinig details vrijgegeven. Maar tijdens de DTM-opener in Oschersleben werd de gloednieuwe bolide voorgesteld. De auto zou een tweelitermotor hebben, goed voor 313 pk. De wagen zelf weegt 1498 kilogram en heeft een topsnelheid van 270 km/u. De wagen zou inzetbaar zijn voor op de Nordschleife, maar evengoed in de 24H Series en vermoedelijk ook de Belcar. De wagen zou zijn debuut maken in 2026. Prijskaartje: 98.000 euro.

Foto's: Bart Wouters - British GT - GT Open - Georges de Coster - Porsche AG - Verstappen.com Racing - Rolex - Gert Starckx - Niels Vaeck - BMW Motorsport



  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons