van der Horst

Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 24

2025 FIA WEC 24 Heures du Mans
2025 FIA WEC 24 Heures du Mans
Het was weer een goed gevulde week in Le Mans. Terwijl Ferrari zijn derde overwinning op rij wist te behalen, stonden twee Belgen op het podium in Hypercar en LMGT3. De eerste dagen kan er nog stilgestaan worden bij de 93ste editie van de 24 Heures du Mans, maar vanaf donderdag zijn alle ogen gericht op de Nürburgring-Nordschleife. Daar staat het het tweede luik van de 72 uur in drie weken tijd op het programma, aangevuld met Spa Speedweek en Sahlen's Six Hours of the Glen. Daarom een overzicht van het nieuws van de voorbije dagen.
Phil Hanson, Robert Kubica en Yifei Ye
Phil Hanson, Robert Kubica en Yifei Ye
*** Een paar statistieken om de 93ste editie van de 24 Heures du Mans af te sluiten. Met Robert Kubica en Yifei Ye krijgt de Franse klassieker zijn allereerste Poolse en Chinese algemene winnaar. Phil Hanson is de 37ste Britse winnaar, terwijl Ferrari's teller op twaalf overwinningen komt te staan. Daarmee staan ze derde in de tussenstand van het aantal overwinningen per constructeur. Alleen Porsche (negentien) en Audi (dertien) blijven nog voor het Italiaanse merk. Ook is AF Corse de eerste (semi-)private winnaar sinds 2010. Toen was die eer weggelegd voor Audi Sport North America. Audi Sport Team Joest had daar toen het fabrieksprogramma van Audi in handen.

Toyota Gazoo Racing - Toyota GR010 Hybrid
Toyota Gazoo Racing - Toyota GR010 Hybrid
Sébastien Buemi is dan weer de nieuwe recordhouder van het aantal deelnames in het FIA WEC. Afgelopen weekend heeft hij zijn teller op 90 wedstrijden gezet, waardoor hij Christian Ried inhaalt. Het heeft hem wel geen geluk gebracht, want de Zwitser eindigde samen met Brendon Hartley en Ryo Hirakawa op een zestiende plaats, nadat het drietal tijd had verloren vanwege een losse wielmoer en de Japanner op drie wielen weer naar de pits moest rijden. Tot slot is het afstandsrecord niet verbroken. Dat staat nog steeds op 397 ronden in 2010. Dit jaar bleef de teller staan op 387, een record voor het Hypercar-tijdperk. 

Mick Schumacher
Mick Schumacher
*** Afgelopen week liet Mick Schumacher een opvallende uitspraak noteren. Hoewel hij nu al aan zijn tweede jaar bezig is bij Alpine op de A424, heeft de Duitser toch nog altijd een droom om weer in de Formule 1 te geraken. Zeker aangezien zijn naam al gevallen is bij het nieuwe project dat Cadillac op poten aan het zetten is voor 2026. Aan Sportscar365 liet de zoon van Michael Schumacher verstaan dat er nog steeds een mogelijkheid is om terug te keren naar de koningsklasse, maar dat tijd zal uitmaken welke richting het zal uitgaan.

Justin Taylor, Anouck Abadie en Gabriele Tarquini
Justin Taylor, Anouck Abadie en Gabriele Tarquini
*** Genesis was natuurlijk ook van de partij in Frankrijk. Het merk dat volgend seizoen zijn opwachting maakt in het FIA WEC was aanwezig om meer uitleg te geven, vooral dan over de nieuwe leden van het management. Zo zijn Anouck Abadie, Justin Taylor en Gabriele Tarquini erbij gekomen. Abadie - die overkomt van Kessel Racing - zal de rol van teammanager op zich nemen, terwijl Taylor - voorheen onder meer bij Chip Ganassi Racing en AF Corse werkzaam - als hoofdingenieur zal fungeren. Tarquini is de bekendste van de drie. De Italiaan was zelf jarenlang rijder, en leidde de afgelopen drie jaar Hyundai naar de titel in zowel WTCR als TCR World Tour. Hij zal het team vervoegen als sportief directeur. Hij vervolledigt zo het triumviraat dat verder bestaat uit Cyril Abiteboul en François-Xavier Maison.

Ook werd gemeld dat de Genesis GMR-001 in augustus zijn eerste testen zal uitvoeren. Die zullen plaatsvinden op Circuit Paul Ricard in Le Castellet, recht over de deur van de werkplaats van Genesis Magma Racing. De eerste testwagen, die gebasseerd is op een Oreca-chassis, zal volgens Abadie in juli geassembleerd zijn.

2025 Indianapolis 500
2025 Indianapolis 500
*** Vorige maand heeft Le Mans zijn samenwerkingen met andere steden uitgebreid. Zo heeft de Franse stad zich verzusterd met Indianapolis om de motorsportgeschiedenis van beide steden te eren. Zo was de Franse viceburgemeester Sophie Moisy, die verantwoordelijk is voor de invloed en geschiedenis van Le Mans, aanwezig tijdens de Indianapolis 500, waar het zusterschap met de stad verzegeld werd met de Amerikaanse burgemeester Joseph Hogsett.

Mission 24H - 24HEVO
Mission 24H - 24HEVO
*** Tijdens de persconferentie van de ACO werd ook bekendgemaakt dat het gaat samenwerken met Toyota Gazoo Racing voor het Mission H24-project. Het Japanse merk is de laatste jaren al vrij intensief bezig met bolides op waterstof, zo bleek ook de afgelopen week met de voorstelling van het prototype, de Toyota GR LH2. Toyota zal assistentie bieden om de aerodynamica en koeling van H24 EVO te verbeteren.

Le Mans Classic 2022
Le Mans Classic 2022
*** Naast de 24 Heures du Mans trekt Le Mans Classic ook elke keer enorm veel publiek aan. In het verleden werd die meeting altijd om de twee jaar georganiseerd, maar Peter Auto - de organisatie achter het evenement en onder meer ook achter Spa Summer Classic - heeft tijdens de persconferentie vrijdag bekendgemaakt dat er vanaf 2026 sprake is van een jaarlijkse organisatie. Wel wordt er afgewisseld tussen twee verschillende formats: Le Mans Classic Heritage en Le Mans Classic Legend. Daarnaast zal men in samenspraak met de ACO en LMEM 'Legends of Le Mans' lanceren als kampioenschap. Dat is bedoeld voor LMP1-, LMP2- en GT-bolides uit de jaren 2010. Tegelijkertijd is er plek voor 'GT3 Revival Series', voorbehouden aan GT3's met bouwjaar tussen 2006 en 2013. Dat gebeurt in samenwerking met SRO.

Mattia Drudi
Mattia Drudi
*** Met de 24 Heures du Mans achter de rug hebben zeven rijders hun eerste van drie 24 uursraces achter de rug. Loek Hartog, Kelvin van der Linde, Luca Stolz, Raffaele Marciello, Augusto Farfus, Mattia Drudi en Maxime Martin zijn de enigen die de drie wedstrijden zullen afwerken. Op Marciello na kwamen alle rijders uit in de GT-klasse, waar alleen Drudi, Martin, Hartog en Stolz de finish haalden. Opvallend genoeg kwamen de overige drie uit voor BMW en moesten ze allemaal opgeven. 

2024 Sahlen's Six Hours of the Glen
2024 Sahlen's Six Hours of the Glen
*** Terwijl velen het afgelopen weekend in Le Mans aanwezig waren, gaat het nu twee richtingen uit. Zoals vermeld trekken een aantal rijders richting Duitsland voor de 24 Uur van de Nürburgring, maar ook zullen een aantal het vliegtuig nemen richting Amerika. In Watkins Glen staat de derde wedstrijd van de IMSA Michelin Endurance Cup op het programma met de Sahlen's Six Hours of the Glen. Daar worden 56 wagens verwacht, verdeeld over vier klassen. In GTP zullen vele teams met twee rijders de wedstrijd afwerken, maar ook een aantal met drie. Hier zien we onder meer Dries Vanthoor aan de start met Philipp Eng in de BMW M Hybrid V8.

Iron Dames - Porsche 911 GT3-R (992)
Iron Dames - Porsche 911 GT3-R (992)
De grootste wijzigingen vinden we terug in GTD Pro. Daar keert Ben Barnicoat terug na een lange afwezigheid op de Vasser Sullivan Lexus. De Brit ligt al sinds maart in de lappenmand na een fietsongeval, en nu zal hij zijn wederoptreden maken. Ook bij Pfaff Motorsports wordt een lichte wijziging doorgevoerd. Aangezien Marco Mapelli op de Nürburgring deelneemt aan de 24 uur, krijgt het Canadese team een vervanger van het Italiaanse merk in de vorm van Sandy Mitchell. Frédéric Vervisch en Christopher Mies komen daar aan de start met de Ford Mustang GT3. Tot slot zal er ook een wijziging gebeuren bij de Iron Dames in GTD. Door de blessure van Michelle Gatting zullen Sarah Bovy en Rahel Frey een nieuwe derde dame naast zich krijgen, die in de loop van de week zal bekendgemaakt worden.

Foto's: Gert Starckx - Georges de Coster - Genesis - IndyCar Series - ACO - Wilfried Geerts - Porsche AG



  • Dreamdrive

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons