van der Horst

Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 30

Mercedes-AMG nieuwe GT3 concept
Mercedes-AMG nieuwe GT3 concept
Afgelopen weekend was een rariteit in vergelijking met de voorbije maanden. Geen enkel groot kampioenschap was actief, op GT World Challenge Australia na. Dit weekend komt alles weer op gang, met de IMSA-race op Road America en de GT World Challenge Europe Sprint Cup die richting Magny-Cours trekt. In ieder geval was hier en daar wel wat nieuws te bespeuren. Een overzicht.
2024 IMSA WeatherTech Sportscar Championship @ Road America
2024 IMSA WeatherTech Sportscar Championship @ Road America
*** Dit weekend staat de volgende manche van het IMSA Weathertech Sportscar Championship op het programma, en alle klassen zullen aanwezig zijn op Road America. Maar liefst 49 bolides staan op de deelnemerslijst door de terugkeer van de GTP's. Dries Vanthoor zal de kleuren van BMW M Team RLL verdedigen, terwijl Frédéric Vervisch weer aan de bak komt in de Ford Mustang van Multimatic Motorsports. Tom Dillmann, die nog zwaar crashte tijdens de vorige wedstrijd in Canadian Tire Motorsports Park, wordt vervangen door Connor de Phillippi.

Alpine Endurance Team - Alpine A424
Alpine Endurance Team - Alpine A424
*** Dat Alpine wou uitbreiden naar IMSA, was al langer geweten. Maar de laatste tijd werd er weinig over neergepend, tot afgelopen week. Volgens Bruno Famin zou het hele idee voorlopig opgeschort zijn, omdat de introductie van het merk op de Amerikaanse markt uitgesteld is. Daarvoor zouden verschillende redenen zijn. Enerzijds een dip in de Europese markt, die besparen in andere projecten hebben veroorzaakt. Anderzijds zouden ook de importheffingen op zowel wagens als onderdelen, opgelegd door president Trump in april en mei, repercussies hebben op de plannen. Oorspronkelijk was de bedoeling dat de Alpine A424 naar IMSA zou trekken om de Amerikaanse intrede van het merk te promoten.

Alpine Endurance Team - Alpine A424
Alpine Endurance Team - Alpine A424
Ondertussen wil het merk aanpassingen doorvoeren aan de wagen voor 2026, meer bepaald de aerodynamica. Volgens Famin zou de tweedelige Balance of Performance, geïntroduceerd in Le Mans vorig jaar, de topsnelheid van de wagen stevig geraakt hebben. Daarom ligt de focus vooral op de downforce bij lage snelheid en de topsnelheid van de A424. Eind dit jaar moeten de updates voorgesteld worden in Windshear, waar de FIA homologaties goedkeurt. Zo zou de auto klaar zijn voor Qatar in 2026. Voor Alpine betekent dat trouwens al de tweede joker, nadat eerder ook de krachtbron was aangepakt.

Toyota GR LH2
Toyota GR LH2
*** Kent u het gevoel dat u iets wil doen, maar er altijd iets tussen komt? Dat heeft de ACO op dit moment met zijn waterstofproject. Al sinds 2019 bestaan plannen om een wagen op waterstof in het veld te krijgen, maar door verschillende redenen is het nogn iet gelukt om het project van de grond te krijgen en een degelijk technisch reglement in elkaar te boksen. Toch geeft de ACO nog niet op, want het hoopt in 2028 een wagen op waterstof te laten meerijden in de 24 Heures du Mans, weliswaar als een 'Garage 56'-deelname,  voorbehouden aan experimentele bolides. Toyota zou weleens de eerste constructeur kunnen zijn die met zo'n bolide richting het Circuit de la Sarthe zou trekken. Zij kwamen eerdere al met een conceptwagen op de proppen, gebaseerd op de Toyota GR010 Hybrid. De ACO heeft overigens hulp gevraagd aan het Japanse merk voor het eigen project.

Genesis motor
Genesis motor
*** Genesis heeft zijn volgende mijlpaal bereikt. De Zuid-Koreaanse constructeur heeft namelijk begin deze maand de 2.3-liter twinturbo V8-motor geïnstalleerd in de GMR-001 LMDh en voor het eerst opgestart. Genesis ligt naar eigen zeggen nog altijd op schema met de voorbereidingen. De motor was eind februari al eens opgestart, maar nu is de krachtbron ook beginnen ronken na installatie in het Oreca-chassis. Ook het hybride-systeem werd getest. Het volgende deel van het plan is om eind augustus de eerste testen af te werken op Circuit Paul Ricard.

Alessio Rovera
Alessio Rovera
*** Na Antonio Giovinazzi heeft ook Alessio Rovera zijn contract verlengd bij Ferrari. De Italiaan komt sinds 2021 uit als fabrieksrijder voor het Italiaanse merk, nadat hij een jaar eerder voor het eerst in contact was gekomen met het 'steigerende paard' in het Italiaanse GT-kampioenschap. Van daaruit ging het in stijgende lijn, en sinds 2021 is hij een vaste waarde in het FIA WEC en nu ook in de GT World Challenge Europe. Het contract zou verlengd zijn voor meerdere seizoenen.

2024 GT World Challenge Europe Sprint Cup Magny-Cours Race 1
2024 GT World Challenge Europe Sprint Cup Magny-Cours Race 1
*** De GT World Challenge Europe Sprint Cup trekt richting Magny-Cours komend weekend en er staan 40 wagens op de deelnemerslijst. Drie minder dan in Misano, omdat de Team WRT BMW met onder meer Valentino Rossi en de Razoon - more than racing Porsche eenmalige deelnames waren. De derde afwezige is de GRT Grasser Racing Team Lamborghini, waarmee Georgi Donchev zwaar crashte tijdens de tweede race van het weekend. Ook de Steller Motorsport Corvette blijft voorlopig afwezig. Team WRT trekt naar Frankrijk om de leidersplaats te verdedigen, al hebben Kelvin van der Linde en Charles Weerts maar een puntje voorsprong op de Mercedes van Winward Racing en de McLaren van Garage 59.

Team Handwork Challenge - Nissan GT-R NISMO GT3
Team Handwork Challenge - Nissan GT-R NISMO GT3
*** Verschillende teams hebben deze week laten weten met welke rijders ze naar de Suzuka 1000 km trekken. Zo zet Nissan zwaar in, met fabrieksrijders op de Team Handwork Challenge Nissan GT-R NISMO GT3. Iori Kimura krijgt het gezelschap van Atsushi Miyake en Daiki Sasaki. Beiden komen uit in Super GT op een Nissan Z GT500, terwijl Kimura een voormalig Honda-rijder is. Ook GetSpeed Performance heeft zijn bezetting rond. Steve Jans zal het stuur delen van de Mercedes met Phillip Ellis en Anthony MacIntosh. Die laatste is een amateurrijder die tijdens de laatste wedstrijd van het FIA WEC nog het podium haalde met de Racing Spirit of Léman Aston Martin. Al heeft de Australiër ook ervaring met Mercedes, aangezien hij afgelopen seizoen in de Asian Le Mans Series achter het stuur kroop van een AMG GT3 bij Two Seas Motorsport, en zelfs een wedstrijd won in Dubai. 

GetSpeed Performance - Mercedes-AMG GT3 Evo
GetSpeed Performance - Mercedes-AMG GT3 Evo
*** GetSpeed Performance zal ook aanwezig zijn in de laatste race van het seizoen voor de 24H Series. Tijdens de Michelin 24H Barcelona verschijnt het namelijk met twee Amerikaanse rijders aan de start: Jon Hirshberg en Patrick Liddy. Beiden komen over van de Lamborghini Super Trofeo North America, en is het vooral Liddy die al ervaring heeft in een GT3. Zo kwam hij begin dit jaar aan de start met de Dragon Racing Ferrari in Michelin 24H Dubai en won hij in 2023 nog Petit Le Mans in GTD met Forte Racing.

Mercedes-AMG nieuwe GT3 concept
Mercedes-AMG nieuwe GT3 concept
*** Om af te sluiten heeft Mercedes de eerste teasers vrijgegeven van zijn gloednieuwe GT3. Althans, dat denken we. Die auto zal zijn debuut maken in 2027, al is nog niet geweten welk model als basis zal dienen. Wat we wel weten, is dat het gaat om een tweedeurswagen. De nieuwe GT3 wordt ontwikkeld door Affalterbach Racing GmbH, de nieuwe afdeling van Mercedes die sinds vorig jaar op poten is gezet. En waarom onze twijfel? Wel, Sportscar365 stelde de vraag rechtstreeks aan Mercedes en kreeg als antwoord: "meer nieuws in de komende maanden." We houden onze ogen open!

Foto's: Mercedes-AMG - Porsche AG - Racing International Photography - Thomas Smets - Toyota - Genesis - GT World Challenge Europe - Nissan NISMO - GetSpeed Performance



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op woensdag 30 juli 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meetings Road America en Magny Cours.
  • LTF

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons