van der Horst

Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 32

2025 DTM Nürburgring Race 2
2025 DTM Nürburgring Race 2
Met alleen de Supercar Challenge in Assen en de DTM op de Nürburgring blijft het voorlopig rustig in de zomervakantie. Ook volgende week staat er enkel NLS op het programma, vooraleer er weer leven in de brouwerij komt. Hier en daar nog wat interessant nieuws dat we u met veel plezier samenbundelen in onze sprokkels.
Start 2025 IMSA 12 Hours of Sebring
Start 2025 IMSA 12 Hours of Sebring
*** De inschrijvingen voor het seizoen 2026 in het IMSA Weathertech Sportscar Championship zijn officieel geopend! Na het weekend in Road America krijgen alle teams de kans om zich in te schrijven en er zijn meer dan genoeg verschillende opties. Teams kunnen opteren voor een volledig seizoen, de IMSA Michelin Endurance Cup, de Sprint Cup bij de GT's of zelfs voor eenmalige deelnames. Inschrijven kan tot 7 oktober, de week waarin Petit Le Mans op het programma staat. De laatste jaren heeft IMSA een enorme populariteit verworven en dit jaar werden zelfs aanvragen geweigerd. We zullen dan ook tijdens Petit Le Mans horen wat de situatie is voor volgend jaar.

Gar Robinson
Gar Robinson
*** Wie we niet meer zullen zien in het peloton is Gar Robinson. De Amerikaanse rijder die de laatste jaren uitkwam voor Riley - het team waar onder meer Andy Jaenen helpt als spotter - heeft namelijk besloten om zijn carrière te heroriënteren naar off-road racen met het familieteam. Nochtans was hij niet onsuccesvol met de troepen van Bill Riley. Zo wist hij sinds 2020 tweemaal de LMP3-titel binnen te halen en eindigde hij vorig jaar samen met Felipe Fraga als vicekampioen in LMP2. Robinson werkt de laatste twee wedstrijden niet af, en neemt ook geen definitief afscheid van het circuitracen. Riley overweegt dan weer om over te stappen naar GTD, door het afscheid van Robinson en het einde van het Lamborghini LMDh-programma.

Proton Competition - Porsche 963
Proton Competition - Porsche 963
*** Er zijn nog veel onduidelijkheden over het nieuwe idee van de ACO om Hypercars vanaf 2026 toe te voegen aan de Asian Le Mans Series. Zoals u vorige week kon lezen, is AO Racing geïnteresseerd om een LMDh aan te schaffen, en gezien de verplichting van een amateurrijder, is dat natuurlijk een zeer interessante piste voor PJ Hyett. Alleen stelt teambaas Gunnar Jeannette zich vragen of er een ticket voor Le Mans op het spel zal staan. Zo verklaarde de Amerikaan aan Sportscar365 dat het gekkenwerk is om zo'n project op poten te zetten zonder deelname in de grootste uithoudingsrace ter wereld als mogelijke beloning. Nog een vraagteken: in het wereldkampioenschap uithouding en Le Mans zijn uitsluitend professionele rijders toegelaten in Hypercar. Jeannette stelt daarom voor om een nevenklasse te maken met klantenteams waar een amateurrijder present moet tekenen. Maar of de Fransen daar oren naar hebben, valt nog af te wachten. Wordt vervolgd!

Frits Van Eerd - Williams Honda FW11B 1987
Frits Van Eerd - Williams Honda FW11B 1987
*** U herinnert zich vast Frits van Eerd wel, de grote naam achter de Jumbo-supermarkten die ook met Racing Team Nederland de wereld rond reisde. In 2022 werd de Nederlander beschuldigd van witwaspraktijken, de vervalsing van documenten en non-administratieve corruptie. Bijna drie jaar later is het gerecht rond met de zaak en werd van Eerd veroordeeld tot twee jaar gevangenis, terwijl zijn medekompaan in het verhaal - Theo E. - drieënhalf jaar kreeg. Na de uitspraak liet Robbert Jonk, de advocaat van van Eerd, weten dat ze zo goed als zeker in beroep gaan. Ze waren verrast door de uitkomst, aangezien er naar eigen zeggen geen rekening werd gehouden met de verklaringen van de cliënt. Wordt er beroep aangetekend, dan werkt dit opschortend naar de gevangenisstraf toe.

G-Drive Racing - Ligier JS P2 Nissan
G-Drive Racing - Ligier JS P2 Nissan
*** Gibson gaat een samenwerking aan met Nissan voor de motoren voor de nieuwe generatie LMP2-bolides. In juni werd aangekondigd dat Gibson het contract opnieuw krijgt toegewezen, nadat het Britse bedrijf gevestigd tussen Birmingham en Manchester ook de huidige generatie van krachtbronnen had voorzien. Voor Nissan betekent de samenwerking een terugkeer naar deze klasse, waarin ze tussen 2013 en 2016 vier maal wisten te winnen in Le Mans als motorpreparateur. Daarnaast heeft Gibson nog twee samenwerkingen bevestigd. Zo zal het ook in zee gaan met Xtrac, dat onder meer zal instaan voor de versnellingsbakken, wat het ook doet voor LMDh. De laatste partner is Bosch, die zal instaan voor de elektronica van de aandrijving en de ECU.

Alpine AlpenGlow
Alpine AlpenGlow
*** Project waterstof, het blijft een zorgenkindje bij de ACO. Dit jaar werd weinig informatie vrijgegeven over het onderwerp tijdens de voorbije 24 Heures du Mans, en dat zorgt voor gemor bij verschillende constructeurs. Na Toyota laat nu ook Alpine van zich horen. Het Franse merk beschikt met de Alpenglow Hy6 over een perfecte bolide om aan die klasse deel te nemen, maar volgens vicepresident van de motorsportafdeling Bruno Famin wacht men nog steeds op een duidelijk signaal van de ACO. Er is namelijk geen technisch reglement voor de waterstofklasse om de voorbereidingen voort te zetten. Volgens Famin is dit een kip-en-het-eiverhaal, want zolang er geen technisch reglement is, kan er geen kostenraming opgemaakt worden om het management te overtuigen. Voor het voormalige hoofd van het Formule 1-team hangt dat compleet af van de organisator, die met een duidelijk plan op tafel moet komen. Ondertussen slinkt de aandacht voor waterstof wereldwijd, waarbij verschillende giganten als BP, Shell en Arcelor Mittal projecten uitstellen of zelfs schrappen.

Hunaudières
Hunaudières
*** Sinds vorige maand wordt er in Le Mans gewerkt. Zo wordt de Hunaudières van de Daytona Corner - de eerste kink op het lange rechte stuk - tot aan de bocht van Mulsanne voorzien van een gloednieuw wegdek voor hoge prestaties. De werken worden geleid door het Syndicat Mixte des 24 Heures du Mans, een organisatie die instaat voor de grote investeringen aan de omloop. Naast de D338 (Route de Tours) zal in de toekomst ook de D140 (Route d'Arnage) onder handen genomen worden. De werken zullen gefinancierd worden door het Syndicat.

West Surrey Racing - BMW 330i M Sport
West Surrey Racing - BMW 330i M Sport
*** Vanaf 2026 verschijnt een nieuwe speler op het toneel in de GT-racerij. West Surrey Racing, een team dat naam en faam in F3 en vooral in het BTCC heeft vergaard en er sinds zijn debuut in 2009 tot nu maar liefst achttien titels heeft behaald, wil uitbreiden naar de GT-categorieën. Welke weg het Britse team zal inslaan wordt nog overwogen, want zowel GT3 als GT4 behoren tot de mogelijkheden, net als monotypeklasses zoals de Porsche Cup. WSR lonkt naar British GT, maar evengoed het Europese luik van SRO in GT3 en GT4, en de 24H Series. Met welke constructeur het in zee zal gaan (op dit moment werkt WSR samen met BMW in het BTCC, red.), is nog niet gekend.
Marc Goossens - F3 WSR
Marc Goossens - F3 WSR
Volgens operationeel directeur Carl Mitchell is het team met verschillende merken in gesprek. Maar de ambitie om uit te breiden is er zeker. Het gewezen team van onder meer Ayrton Senna en Marc Goossens zal in ieder geval met open armen ontvangen worden!


Foto's: DTM - IMSA - Geert Franquet - Ronald Janssens - Martijn Wouters - Gert Starckx - FIA WEC/DPPI - West Surrey Racing - Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op dinsdag 12 augustus 2025.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons