van der Horst

Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 36

Proton Competition - Porsche 963
Proton Competition - Porsche 963
Het was weer een druk weekend voor de uithoudingsracerij, met twee GT-races in Oostenrijk, de Michelin 992 Endurance Cup in Spa-Francorchamps en een kletsnatte Lone Star Le Mans op Circuit of the Americas. De gas wordt evenwel niet losgelaten, want met de Suzuka 1000 km, een DTM- en ADAC GT Masters-manche op de Red Bull Ring, een stop in Lédenon voor het Frans GT4-kampioenschap en de terugkeer van de European Le Mans Series naar het Verenigd Koninkrijk zit de planning weer eivol. Natuurlijk hebben we de voorbije dagen ook veel nieuws samengeraapt.
  • St. Paul Raceteam
Dörr Motorsport - McLaren 720S GT3 Evo
Dörr Motorsport - McLaren 720S GT3 Evo
*** Aangezien er twee races waren in Oostenrijk, beginnen we met de ADAC GT Masters op de Salzburgring. Het was de eerste keer dat het kampioenschap er langskwam. De snelheden lagen zo hoog dat de wagens lang in elkaars buurt konden blijven, of zelfs van achteren uit toch nog kans wisten te maken tijdens beide races van 80 minuten. Ben Dörr en Guilherme de Oliveira in de Dörr Motorsport McLaren zijn daarvan het perfecte voorbeeld. Op 45 minuten van het einde lagen zij nog veertiende, maar bij de laatste pitstop waren ze helemaal terug en in de slotfase wisten ze zelfs de leiding over te nemen. Ze wonnen voor Moritz Wiskirchen en Jannes Fitje in de SR Motorsport by Schnitzelalm Mercedes en Juliano en Sandro Holzem in de Schubert Motorsport BMW. Een première, want het was de eerste overwinning ooit voor een McLaren in het kampioenschap.

FK Performance Motorsport - BMW M4 GT3 Evo
FK Performance Motorsport - BMW M4 GT3 Evo
Die hoge snelheden hebben ook een keerzijde, zo bleek op zondag. Toen moest de wedstrijd even stilgelegd worden vanwege een stevige crash van de LIQUI MOLY Team Engstler NordVPN by GRT Lamborghini. Uiteindelijk zouden Tim Zimmermann en Leyton Fourie in de FK Performance Motorsport BMW met de overwinning gaan lopen, al was het niet vanzelfsprekend. Het duo mocht vanop de pole vertrekken, maar verloor die tijdens de race. Pas in de laatste tien minuten heroverde de Zuid-Afrikaan de leiding, goed voor de tweede zege van het seizoen. Dörr en de Oliveira pakte de tweede plaats, terwijl Finn Wiebelhaus en Salman Owega in de Haupt Racing Team Ford op het laagste podiumtrapje mochten staan.

AF Corse - Ferrari 296 GT3
AF Corse - Ferrari 296 GT3
*** 2,5 uur daar vandaan kwam de GT Open voorlopig voor de laatste keer in actie op de Red Bull Ring. Tijdens de eerste race op zaterdag was de winnaar pas gekend in de laatste ronde, toen Tomasso Mosca en Carl Wattana Bennett in de AF Corse Ferrari de GetSpeed Mercedes van Fabian Schiller en Anthony Barthone wisten in te halen. Beide bolides moesten zich na de pitstops nog een weg naar voren banen. Christopher Haase en Simon Reicher kwamen met hun Eastalent Racing Audi ook dichtbij, maar moesten zich neerleggen bij een derde plaats. Op dat moment deden ze een goede zaak voor het kampioenschap.

Greystone GT - McLaren 720S GT3 Evo
Greystone GT - McLaren 720S GT3 Evo
Op zondag was er dan weer niets te beginnen tegen James Kell en Dean Macdonald in de Greystone GT McLaren. Ze kenden dit seizoen al de nodige tegenslagen, ondanks een sterke start, maar waren nu niet van de overwinning te houden. Het werd overigens voor de tweede maal dit seizoen een volledig Brits podium, aangezien Tom Lebbon en Tom Ebson in de Elite Motorsport Ferrari als tweede eindigden, terwijl Jayden Kelly en Josh Rattican in de andere Greystone GT McLaren de derde plaats claimden. Na een slechte zaterdag van Levente Revesz, maakte hij dat samen met Maximilian Götz helemaal goed op zondag, mede omdat het duo Haase-Reicher buiten de punten eindigde. Zo ligt de Hongaar nu drie punten voor op het Duits-Oostenrijks duo. En met nog twee weekends te gaan, wordt het dus een spannend slot van het kampioenschap.

Stoffel Vandoorne
Stoffel Vandoorne
*** Het najaar is aangebroken, wat betekent dat de transfermarkt of het 'silly season' op gang komt, ook in het FIA WEC. Eerst ging het over Peugeot. Daar zou de eerste wijziging mogelijk nog voor het seizoen voorbij is doorgevoerd worden. Théo Pourchaire zou bij één of twee wedstrijden opdraven als nieuwe man bij het Franse merk. Al wordt vooral het eerste scenario verwacht. De Fransman zou Stoffel Vandoorne aflossen, terwijl de West-Vlaming hevig gelinkt wordt aan Genesis. De vraag werd gesteld aan onze landgenoot tijdens het afgelopen weekend door onze man ter plaatse, maar Vandoorne wilde nog niets bevestigen. Of Nick Cassidy ook aan de bak komt, moet nog bevestigd worden. Hij werd eerder aangekondigd als nieuwe rijder voor 2026.

Mick Schumacher
Mick Schumacher
*** Nog een mogelijke transfer is die van António Félix da Costa naar Alpine. De Portugees ligt nu nog onder contract bij Porsche met onder meer zijn programma in de Formule E, maar lang voor de finale in Londen was het vrij zeker dat de samenwerking wordt stopgezet. Hij komt dus op de markt van de elektrische eenzitters, maar ook voor het WK Uithouding. Hoewel hij een goede band heeft met Hertz Team Jota, nu fabrieksteam van Cadillac, zou da Costa toch gelinkt worden aan Alpine. Zij zitten met de handen in het haar. Paul-Loup Chatin heeft al aangegeven het team te verlaten, dat stevig in gevecht is met Cadillac om Mick Schumacher. Over de Duitser zijn genoeg verhalen de wereld ingestuurd. Zo zou de deal met Cadillac afgesprongen zijn en wordt hij gelinkt aan McLaren, maar evengoed bestaat de kans dat Alpine hem weet te behouden. Dailysportscar beweert dan weer dat Cadillac en Schumacher wel dicht bij een deal staan. De saga is dus zeker nog niet afgelopen.

Marvin Kirchhöfer
Marvin Kirchhöfer
*** Nog een transferwijziging in de maak is Marvin Kirchhöfer. De Duitser is al een tijdje verbonden aan McLaren, maar volgens berichten van Endurance-Info tijdens de GT World Challenge Europe Endurance Cup-manche op de Nürburgring zou hij de Britse constructeur na dit seizoen verlaten. Wie zijn nieuwe werkgever wordt, is nog niet duidelijk, maar het zou om een Amerikaanse constructeur gaan. We herinneren dat Kirchhöfer begin dit jaar nog de Rolex 24 at Daytona won in de GTD-klasse met een Corvette van DXDT Racing, maar Ford is dus evengoed een kandidaat om hem in te lijven.

Ford Racing logo
Ford Racing logo
*** Zeg overigens niet langer Ford Performance. De Amerikaanse constructeur kwam eerder deze week met het nieuws dat het vanaf nu onder Ford Racing zal racen. Het is een terugkeer naar de oude naam, die in 2015 veranderde naar Ford Performance. Zo wil Ford al zijn motorsportactiviteiten onder één noemer plaatsen, zo verklaarde Mark Rushbrook, hoofd van de globale straatwagendivisie en motorsport van het merk uit Dearborn. Ook moet zo de link tussen race- en straatwagens verkleinen. Sinds het nieuws werd bekendgemaakt, hopen de fans al op een nieuwe variant van de racegames van Ford Racing, die populair waren in de jaren 2000.

Proton Competition - Ford Mustang GT3
Proton Competition - Ford Mustang GT3
*** Nog meer nieuws over de Amerikaanse reus, want volgend jaar komt er een Evo-kit voor de Ford Mustang GT3. Dat is vrij snel, aangezien de wagen nog maar sinds 2024 bestaat. De aerodynamica van de auto wordt verbeterd, om minder te moeten teren op de hoge topsnelheid en zo in te boeten in de bochten. Ford mikt met de update op FIA WEC en IMSA, maar ook de GT World Challenge America en Europe, de DTM en de Intercontinental GT Challenge. Dat laatste kampioenschap is opmerkelijk, aangezien Ford hier nog niet als officiële constructeur aan deelneemt. Op de Nürburgring en Spa was de Mustang van de partij, maar niet in Bathurst en komend weekend in Suzuka, noch als een Pro-wagen in Indianapolis. Het ziet ernaar uit dat Ford vanaf 2026 een beroep doet op Triple Eight Race Engineering in Australië, aangezien dat team de overstap maakt van Chevrolet naar Ford in 2026.

Vincent Vosse en Andreas Roos
Vincent Vosse en Andreas Roos
*** Ook nieuws uit het kamp van BMW, want Andreas Roos - hoofd van BMW M Motorsport - heeft bevestigd dat het ook in 2026 een volledig seizoen afwerkt in IMSA. De laatste maanden waren er vraagtekens rond het programma gekomen, enerzijds door de importheffingen die president Trump in het leven heeft geroepen, anderzijds ook door de breuk met BMW M Team RLL. Het is een kwestie van tijd voor Team WRT officieel aangesteld zal worden om het programma op zich te nemen. Ook bij de rijders zullen weinig veranderingen doorgevoerd worden, aangezien de keuze voor Sheldon van der Linde en Dries Vanthoor zijn vruchten heeft afgeworpen. De Evo-versie van de BMW M Hybrid V8 zal vanaf 2026 aan de start verschijnen.

PR1/Mathiasen Motorsports - Oreca 07-Gibson
PR1/Mathiasen Motorsports - Oreca 07-Gibson
*** Na de aankondiging dat Bryan Herta Autosport volgend seizoen instapt in IMSA met een LMP2, heeft het nu ook een samenwerking met PR1/Mathiasen Motorsports voorgesteld. De operatie zal wel gebeuren vanuit het hoofdkwartier van BHA, dat gesitueerd is in Brownsburg, Indiana. De keuze voor het team van Bobby Oergel is niet onlogisch. PR1/Mathiasen Motorsports won vijf keer de titel in de laatste zes jaar, onder meer met een samenwerking met Inter Europol Competition in 2024. Toeval wil dat Logan Sargeant de komende twee races in de IMSA Michelin Endurance Cup uit zal komen voor het Amerikaanse team, en ook begin dit jaar betrokken was bij het project van Genesis in de European Le Mans Series. Toen trok de Amerikaan zelf de stekker uit het programma, en doelen op lange termijn heeft hij nog niet. Maar wat niet is, kan nog komen natuurlijk.

Proton Competition - Porsche 963
Proton Competition - Porsche 963
*** Proton Competition zal zeker niet van de partij zijn tijdens de Battle of the Bricks in Indianapolis, de volgende manche van IMSA en de IMSA Michelin Endurance Cup. Het chassis dat ingezet wordt in het kampioenschap, liep schade op aan de monocoque na een crash met meerdere wagens in Watkins Glen. De bolide zelf werd teruggestuurd naar Multimatic Motorsports in het Verenigd Koninkrijk, waar alle chassis voor de Porsche 963 worden gebouwd. Volgens teambaas Christian Ried is er geen tijd meer om de wagen klaar te stomen voor de race eind september. De befaamde Mustang Sampling-kleuren zullen dus niet te zien zijn tijdens de voorlaatste race van het seizoen.

TF Sport - Corvette Z06 LMGT3.R
TF Sport - Corvette Z06 LMGT3.R
*** Het ziet ernaar uit dat er zeker twee Corvettes aan de start zullen verschijnen in de Asian Le Mans Series. Volgens het Franse Endurancelive zal TF Sport twee bolides inzetten in het Aziatische kampioenschap, waardoor de Corvette Z06 GT3.R zijn debuut zal maken in de Aziatische tak van ACO. Er wordt ook verwacht dat JMR met minstens één wagen naar het endurance-kampioenschap in Azië zal trekken. Daarnaast heeft TF Sport bevestigd nog altijd actief te blijven in het FIA WEC met hun twee Corvettes, in de European Le Mans Series met de LMP2 en al zeker met één Corvette. TF hoopt een tweede GT3 aan de start te krijgen. Wie de wagens zal besturen in Azië, is nog niet gekend.

Foto's: Gert Starckx - ADAC GT Masters - GT Open - Niels Vaeck - British GT - Ford - IMSA - Porsche AG



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons