Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 41
*** Ook de IMSA Michelin Endurance Cup eindigde met een spannende ontknoping. Porsche Penske Motorsport pakte de titels voor Dane Cameron, Felipe Nasr, de teams en constructeurs. In GTD was Mercedes de grote winnaar dankzij Winward Racing en rijders Indy Dontje, Philip Ellis en Russell Ward. In GTD Pro wisten Bryan Sellers en Madison Snow de titel te behalen voor Paul Miller Racing en hun BMW. De constructeurstitel ging hier echter niet naar het Beiers merk, maar naar Chevrolet. TDS Racing sloot het seizoen af met de titel in LMP2 voor rijders Hunter McElrea, Mikkel Jensen en Steven Thomas.
*** IMSA verwelkomt volgend seizoen een nieuwe constructeur, nummer negentien al ondertussen: CUPRA. Zij zullen voor het eerst deelnemen aan de Michelin Pilot Challenge in de TCR-klasse met de Leon VZ TCR, waarmee Franco Girolami recent de titel in TCR Europe behaalde. Hiermee voegt CUPRA zich bij de merken Audi, Hyundai, Honda en Alfa Romeo. Welk team het Spaanse merk en aftakking van Seat zal vertegenwoordigen is nog niet bekend.
*** Dit weekend namen twee bekende namen afscheid van de autosport. Naast Bert Longin heeft ook Richard Westbrook zijn helm aan de wilgen gehangen in Road Atlanta. De Brit kan terugkijken op een rijke carrière met klasseoverwinningen in onder andere Daytona en Sebring, en titels in de Porsche Mobil 1 Supercup en het FIA GT Championship. De laatste jaren was Westbrook actief in IMSA, zowel in de DPi- als GTP-klasse, en reed hij zijn laatste race voor JDC-Miller Motorsports. Stilzitten doet de Brit echter niet; hij keert terug naar zijn eigen zaak: een brouwerij.
*** Michael Andretti heeft officieel afscheid genomen als CEO van Andretti Global. Eerder werd al bekend dat hij zijn aandelen had verkocht aan Dan Towriss, eigenaar en CEO van Group 1001. In een open brief bevestigde de voormalige IndyCar-coureur dat hij aanblijft als adviseur, maar nu meer tijd zal hebben voor zijn familie. Deze beslissing heeft vermoedelijk weinig tot geen impact op hun enduranceprogramma met Wayne Taylor Racing, maar zal vooral gevolgen hebben voor het IndyCar-team en hun ambitie om deel te nemen in de Formule 1.
*** Bij BMW zien we een vertrek van Nick Yelloly. De Brit, die in 2019 bij het team kwam en datzelfde jaar het Chinese GT-kampioenschap won, nam recent ook deel aan het Amerikaanse kampioenschap met de BMW M Hybrid V8 en behaalde een overwinning in Watkins Glen. De week erop won hij de 24 Uur van Spa. Zijn nieuwe bestemming is nog niet bekend, maar hij zal zeker niet deelnemen aan de finale van de Fanatec GT World Challenge Europe Endurance Cup in Jeddah.
*** De FIA GT World Cup in Macao, gepland voor november, heeft al een opvallende deelnemer. Schumacher CLRT neemt deel met een Porsche voor Laurin Heinrich, de kersverse IMSA-kampioen. Hoewel alleen deze deelname momenteel bevestigd is, worden ook entries van GruppeM met Mercedes, en mogelijk BMW, Lamborghini en Ferrari verwacht in de voormalige Portugese kolonie.
*** De Asian Le Mans Series heeft een update doorgevoerd in hun voorlopige deelnemerslijst. Manthey EMA voegt een extra GT-bolide toe, terwijl Proton Competition een wijziging heeft aangekondigd: zij zullen opnieuw met een Porsche rijden, ditmaal voor de Iron Dames, waaronder Michelle Gatting. De samenwerking tussen Proton, Iron Dames en Iron Lynx blijft hiermee voortgezet, zoals eerder te zien was in de European Le Mans Series en het FIA WEC.
*** Akkodis ASP voert een aanpassing door voor de finale van de FIA WEC in Bahrein. Conrad Laursen zal plaatsnemen naast Kelvin van der Linde en Arnold Robin, ter vervanging van Clemens Schmid op de Lexus. Dit is al de tweede vervanging dit seizoen, nadat Schmid eerder inviel voor Timur Boguslavskiy in Spa. Laursen heeft zijn ervaring opgedaan in de European Le Mans Series dit jaar, waar hij uitkomt samen met zijn vader Johnny en Nicklas Nielsen in een Ferrari.
*** In Monza staat dit weekend een bijzondere naam op de deelnemerslijst van GT Open. Giuseppe Cipriani, die bij de vorige ronde al de titel bij de Amateurs behaalde in de Il Barone Rampante Lamborghini, zal de Monza 500 in Pro-Am rijden met niemand minder dan Rubens Barrichello. De voormalige F1-coureur is een bekende verschijning in de paddock, waar zijn zoon Fernando actief is in Euroformula Open. Een interessante twist: Barrichello reed al eerder voor Il Barone Rampante, maar de laatste keer dateert van 32 jaar geleden, toen hij nog uitkwam in de F3000.
Foto's: Gert Starckx - Bryan Herta Autosport - Porsche AG - Thomas Smets - Racing International Photography - Martijn Wouters - Niels Vaeck
Tweet