van der Horst

Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 9

BMW M Team WRT - BMW M V8 Hybrid
BMW M Team WRT - BMW M V8 Hybrid
Hoewel de eerste manche van het FIA WEC zijn uitslag kent, voelt het nog altijd niet alsof het seizoen van start is gegaan.. Komend weekend staat wel de openingswedstrijd van de European Fun Cup op het programma in Valencia, maar pas de weken erna zal het Europese seizoen echt op gang getrokken worden. Dat betekent niet dat er geen nieuws te rapen was in Qatar en elders in de wereld. Daarom sommen we de belangrijkste informatie voor u op.
Ferrari AF Corse - Ferrari 499P
Ferrari AF Corse - Ferrari 499P
*** U zal ongetwijfeld onze mening gelezen hebben over de dominantie die Ferrari vertoonde afgelopen weekend. Eén ding is zeker, het gebeurt niet vaak dat een merk in deze tijden het volledige podium bekleed. Vorig jaar deed Porsche dat ook op exact dezelfde circuit, en Audi toverde zo'n kunstje in het verleden eveneens uit zijn hoed. Ferrari moet al terug naar 1972 om op dit niveau een volledig podium in beslag te nemen. Meer nog, toen veroverden de Italianen zelfs de eerste vier plekken tijdens de 1000 km van de Österreichring, geleid door een landgenoot die ook van de partij was in Qatar: Jacky Ickx met Brian Redman.

Iron Lynx - Mercedes-AMG GT3 Evo
Iron Lynx - Mercedes-AMG GT3 Evo
*** Wie op dit moment alleen maar kan dromen van een podium is Mercedes. Het was niet het weekend van het Duitse merk, wat enerzijds verbazingwekkend is gezien de staat van dienst van de wagen, maar anderzijds gaat het niet om de Mercedes-AMG GT3 Evo die we allemaal kennen uit verschillende kampioenschappen. Zo moest er in een korte tijdspanne enorm veel veranderen, om op tijd gehomologeerd te geraken. Net als in Daytona blijft de Duitse constructeur op de sukkel met de verplichte koppelsensoren. Dat Iron Lynx ook nog eens een volledige vrije training moest uitzitten vanwege een software-probleem en dat beide wagens de finish niet haalden, maakt dat er nog veel werk aan de winkel is is voor Maxime Martin en co.

Zak Brown
Zak Brown
*** Ook van de partij in Qatar was ene Zak Brown. De baas van McLaren Racing was in de buurt, aangezien de Formule 1 zijn testdagen afwerkte in Bahrein, en kwam tijdens de race even langs bij de commentatoren. Het lijkt niet langer een vraag of McLaren het deelnemersveld zal vervoegen, maar eerder wanneer de aankondiging zal komen. Tijdens het gesprek ging het F1-rijders Lando Norris en Oscar Piastri, die maar al te graag willen racen in Le Mans. Ook meldde Brown dat hij niet in Canada zal zijn voor de Grote Prijs in juni, maar in Frankrijk zal vertoeven. Zo wil hij de twee McLaren GT3's, overigens onder het bewind van United Autosports waar hij ook aandeelhouder is, komen aanmoedigen. Of wordt dan eindelijk bekendgemaakt dat McLaren een Hypercar zal bouwen?

BMW M Team WRT - BMW M V8 Hybrid
BMW M Team WRT - BMW M V8 Hybrid
*** De voorgaande weken deden geruchten de ronde dat BMW weleens met een derde bolide aan de start zou verschijnen in Le Mans. Maar nog voor de eerste race van het kampioenschap echt van start ging, wierp Andreas Roos dat idee in de vuilbak. Dat bevestigde ook de deelnemerslijst die vandaag werd bekendgemaakt. Het hoofd van BMW M Motorsport overweegt die optie wel voor de toekomst, maar gezien de bomvolle kalender in juni vond hij het wijs om zich op twee wagens te concentreren. Overigens zijn discussies aan de gang met potentiële klantenteams die de BMW M V8 Hybrid willen runnen in IMSA, maar vooralsnog zijn er nog geen concrete plannen. Het Duitse merk staat wel open voor het idee.

DragonSpeed - Ferrari 296 GT3
DragonSpeed - Ferrari 296 GT3
*** DragonSpeed is eindelijk klaar met zijn huiswerk voor de rest van het IMSA-seizoen. Het team van Elton Julian zocht namelijk nog naar een tweede rijder die naast Albert Costa kan plaatsnemen. Oorspronkelijk werd gezegd dat Thomas Neubauer dat zitje kon vullen, maar uiteindelijk is de keuze gevallen op Giacomo Altoé. De Italiaan was in het verleden actief in de Lamborghini Super Trofeo, en was in januari nog vierde rijder op de Conquest Racing Ferrari. De 12 Hours of Sebring zal hun eerste optreden samen zijn, en ze krijgen daar ook Davide Rigon in steun.

Cadillac Wayne Taylor Racing - Cadillac V-Series.R
Cadillac Wayne Taylor Racing - Cadillac V-Series.R
*** In de Verenigde Staten was er de afgelopen maanden veel te doen rond het Andretti-gebeuren. Zo is het Amerikaanse team volledig overgenomen door TWG Global, en het bedrijf heeft nu een aparte divisie opgericht: TWG Motorsports. Die divisie zal bestaan uit vijf pijlers waarin werd geïnvesteerd. Enerzijds in Andretti Global, dat aanwezig is in IndyCar, Indy NXT en Formule E, maar ook in de NASCAR met Sprite Motorsports, het Cadillac F1-team dat in 2026 van start gaat, Walkinshaw United Andretti in de Supercars in Australië, en ook Wayne Taylor Racing. WTR stond al onder het bewind van Andretti Global, tot het overgenomen werd door TWG. Het voornaamste doel van het bedrijf is investeren in de teams, en de divisie zal ook geleid worden door Dan Towriss, die een belangrijke rol speelt in het Cadillac-verhaal in Formule 1.

Theo Pourchaire en Arthur Leclerc
Theo Pourchaire en Arthur Leclerc
*** Algarve Pro Racing heeft een belangrijke pion in handen gekregen. Dit seizoen zal het namelijk gebruikmaken van de diensten van Theo Pourchaire in de European Le Mans Series. De Fransman werd recent aangetrokken door Peugeot als de nieuwe reserverijder, aangezien Malthe Jakobsen de opstap maakte naar de grote jongens. Pourchaire zal de wagen delen met Lorenzo Fluxa en Mathias Kaiser. Overigens zal hij in juni ook zijn debuut maken in Le Mans met het team in de LMP2-klasse.

Sérgio Sette Câmara
Sérgio Sette Câmara
*** Van de ene éénzitterrijder naar de andere, want ook Sergio Sette Câmara gaat van start in de ELMS. De Braziliaan was voorheen actief in de Formule E, tot ERT overgenomen werd door Kiro. Het Amerikaanse team behield alleen Dan Ticktum, waardoor Sette Câmara zonder zitje zat. Tot nu, want hij stapt in bij Nielsen Racing, waar hij het stuur met James Allen en Anthony Wells zal delen. Overigens combineert hij dat met zijn reserverol bij Nissan in de Formule E.

Iron Lynx - Ligier JS P4
Iron Lynx - Ligier JS P4
*** Iron Lynx breidt zijn portofolio uit. Het team racet dit seizoen namelijk met een Ligier JS P4 in de Ligier European Series. Vorig jaar kwam het Italiaanse team al uit in dat kampioenscham, met een Ligier JS2 R tijdens de manche in Mugello. De terugkeer gebeurt met een prototype, en twee Italiaanse youngsters, Gregorio Bertocco en Matteo Pianezzola, zullen die bolide proberen te temmen. De jongelingen komen over vanuit de karting. Iron Lynx zal een druk weekend hebben in de ELMS, aangezien het daarin ook uitkomt in LMP2 en LMGT3.

JMR - Chevrolet Corvette Z06 GT3.R
JMR - Chevrolet Corvette Z06 GT3.R
*** Corvette breidt uit. De Amerikaanse bolide zal dit jaar in de Verenigde Staten en Europa actief zijn, maar komt ook in actie in Azië, met dank aan Johor Motorsports Racing. Eerst werd verwacht dat Triple Eight Race Engineering de wagen zou mennen, tot enkele weken geleden de overstap naar Ford werd onthuld. Het Amerikaanse merk gaat nu in zee met het Maleisische team dat Triple Eight ondersteunde. Het zal twee wagens inzetten in GT World Challenge Asia, vermoedelijk voor beide prinsen van Johor Jefri Ibrahim en Abu Bakar Ibrahim. Al zal hun programma op een later tijdstip volledig bekendgemaakt worden.

Start 2024 GTWCE Endurance Cup 6 Hours of Jeddah
Start 2024 GTWCE Endurance Cup 6 Hours of Jeddah
*** SRO heeft aangekondigd dat de samenwerking tussen hen en Amazon Web Services blijft doorgaan. Goed nieuws voor Stephane Ratel en co, die na het afgelopen seizoen afscheid heeft moeten nemen van Fanatec als titelsponsor, dat vanwege de overname door Corsaire niet verder kon samenwerken. AWS gaat zijn zesde seizoen in, aangezien de samenwerking begon in 2019 en zelfs versterkt werd in 2020. Het Amerikaanse bedrijf blijft data leveren die u ziet verschijnen tijdens de wedstrijden.

Century Motorsport - BMW M4 GT3 Evo
Century Motorsport - BMW M4 GT3 Evo
*** Century Motorsport gooit het dit jaar over een andere boeg in de GT World Challenge Europe Endurance Cup. Vorig seizoen kwam het nog uit in de Bronze-klasse, met onder meer Darren Leung. Maar aangezien de Brit vertrokken is naar United Autosports en McLaren, kiest het team dit jaar voor de Silver-klasse, met een volledig nieuwe bezetting. Het rekent op Will Moore, Jarrod Waberski en Mex Jansen. Die laatste zal u wellicht bekend in de oren klinken, aangezien de Nederlander ook al uitkwam in de Supercar Challenge, eveneens in BMW-machinerie. Daarenboven maakte Jansen ook deel uit van de Aston Martin Driver Academy.

Mahiki Racing - Lotus Emira GT4
Mahiki Racing - Lotus Emira GT4
*** Drie teams hebben hun line-ups bekendgemaakt voor het komende seizoen in het British GT. Optimum Motorsport komt weer aan de start met McLarens in zowel GT3 als GT4. De 720S GT3 Evo wordt bestuurd door Morgan Tillbrooke, met McLaren-fabrieksrijder Marvin Kirchhöfer naast zich. De Artura GT4 wordt dan weer gemend door uittredend kampioen Jack Brown, die zowaar titelconcurrent van vorig jaar Mark Warren naast zich krijgt. Barwell Motorsport keert terug met twee Lamborghini's, waarmee Rob Collard zijn titel ditmaal zal verdedigen met jongeling Hugo Cook. De andere bolide zal bestuurd worden door Alex Martin en Sandy Mitchell, al zal de Schot driemaal vervangen worden door Patrick Kujala. Tot slot keert Mahiki Racing terug met de Lotus Emira GT4. Een van drie bolides wordt bestuurd door Jack Mitchell en Steven Lake.

Start 2024 FIA GT World Cup Qualifying Race
Start 2024 FIA GT World Cup Qualifying Race
*** Tot slot kregen we nieuws voor het einde van het jaar. Er is namelijk beslist dat het kwalificatieformat voor de FIA GT World Cup in Macao gewijzigd zal worden. Tot vorig jaar werd die altijd afgewerkt als een reguliere kwalificatiesessie, waarbij degene die na de verstreken tijd de snelste was op pole mocht starten tijdens de qualifying race. Vanaf dit jaar komt er nog een segment bij, namelijk de Superpole. Zo zal de top tien doorstoten na dertig minuten in de eerste kwalificatieronde, waarna elke rijder twee ronden krijgt om de snelste tijd op de tabel te zetten. Een zet die overigens met veel gejuich onthaald werd door de rijders. Zo waren Raffaele Marciello en Laurens Vanthoor unaniem voorstander van dat format, meer bepaald zodat niemand kan klagen dat ze gehinderd werden tijdens een snelle ronde. We kunnen ons in november dus opmaken voor een interessante strijd!

Foto's: Gert Starckx - Racing International Photography - Ferrari - Wayne Taylor Racing - FIA WEC - Thomas Smets - Iron Lynx - JMR - GT World Challenge Europe - Century Motorsport - Mahiki Racing



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Endurance Championship op dinsdag 4 maart 2025.
  • Powercars

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons