van der Horst

NLS 1: Porsche domineert de openingsmanche

Falken Motorsport - Porsche 911 GT3 R (992)
Falken Motorsport - Porsche 911 GT3 R (992)
De eerste race van de NLS werd gekenmerkt door een dominante prestatie van Porsche. Na een verraderlijke openingsfase behaalde Falken Motorsports een overtuigende 1-2, waarbij Sven Müller en Morris Schuring de overwinning opeisten voor teamgenoten Dorian Boccolacci en Nico Menzel. De Porsche-hegemonie werd compleet met de derde en vierde plaats voor Manthey EMA 'Grello' en Dinamic GT. Voor Maxime Martin verliep de race minder voorspoedig, aangezien hij niet eens de kans kreeg om in actie te komen door een vroegtijdige opgave van zijn bolide.
De kwalificaties verliepen bijzonder. Hoewel Frank Stippler oorspronkelijk was ingeschreven bij HRT Ford Performance, veroverde de Duitser verrassend genoeg de polepositie in... een Audi. Juta Racing had hem last minute aan zijn line-up toegevoegd en Stippler bedankte hen prompt met de beste startpositie. Ondertussen kreeg zijn eigen team een flinke tegenslag te verwerken: Nico Bastian crashte de #2 Ford Mustang GT3 tijdens de kwalificaties, waardoor de wagen al uitgeschakeld was nog voor de race begon.

Terwijl de teams zich klaarmaakten voor de start, opende de hemel zich boven het Eifelgebergte en viel de regen neer. Net voor de wedstrijd was de vlaag voorbij en begon het circuit op sommige plekken op te drogen, wat de teams voor een lastige keuze stelde: starten op slicks of op regenbanden? De teams die voor regenbanden kozen, waaronder Falken Motorsports, kwamen al snel binnen voor een wissel. Die vroege stop bleek een strategisch voordeel te zijn, aangezien de minimale pitstoptijd in de NLS evolueert naarmate de race vordert. Dat strategische voordeel betaalde zich uit: ondanks een race vol gevechten voor de leiding hoefden de Falken Porsches op een kwartier van het einde enkel nog bij te tanken. Zo verzekerden Sven Müller en Morris Schuring zich van de overwinning, gevolgd door teamgenoten Dorian Boccolacci en Nico Menzel.

De Manthey EMA 'Grello' Porsche van Thomas Preining en Ayhancan Güven wist zich van een zestiende startpositie naar het podium te vechten en eindigde als derde. Dinamic GT, met Matteo Cairoli en Bastian Buus, legde beslag op de vierde plaats, terwijl de Rowe Racing BMW – de eerste niet-Porsche – de top vijf vervolledigde met Augusto Farfus, Jesse Krohn, Sheldon van der Linde en Raffaele Marciello.

Podium voor Ugo de Wilde
Podium voor Ugo de Wilde
Bij de Belgische deelnemers zat het Maxime Martin niet mee. Zijn Mercedes-AMG Team GetSpeed moest al na een uur de strijd staken door een technisch probleem bij Bergwerk. Ugo de Wilde kwam uit op twee BMW M240i's en eindigde als derde en zesde in zijn klasse. Hakan en Recep Sari vielen net naast het podium met hun JJ Motorsport BMW M240i. Mühlner Motorsport kende meer succes: zij wonnen in de CUP2-klasse en eindigden als tiende in CUP3. Tot slot behaalden Maxime en Guido Dumarey een podiumplaats in de SP8T-klasse met hun PROSport Aston Martin.

Foto: NLS & Ugo de Wilde-Racing



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Nürburgring Langstrecken Serie op zondag 23 maart 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting NLS 1.
  • Noise Limit Free Trackday 13 March

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons