van der Horst

NRF: Goede start voor Independent Motorsports

Independent Motorsports - Porsche 991 Cup
Independent Motorsports - Porsche 991 Cup
Hoe kan je beter een nieuwe sponsor en dito teamnaam promoten dan je in de kijker te rijden. Dat heeft het trio Koen Wauters/Kris Wauters/Xavier Stevens afgelopen weekend dan ook schitterend gedaan met een zesde plaats algemeen en een tweede plaats in de Klasse 1. In een geanimeerde eerste race van het seizoen pakte Independent Motorsports de tweede plaats na de Porsche van Belgium Racing ondanks een zware bestraffing van 40 seconden.
Podium Belcar Klasse 1: New Race Festival
Podium Belcar Klasse 1: New Race Festival
Team owner Lieven Goegebuer kijkt tevreden terug op deze eerste race van het seizoen. “We verdedigen voor het tweede seizoen op rij de titel in de Klasse 1 en met een tweede plaats tijdens de eerste race zijn we best tevreden, vooral omdat de concurrentie in de Klasse 1 nog nooit zo zwaar was. Ook vorig seizoen waren we titelverdediger, maar we kwamen tijdens de eerste race van een kale reis terug uit Francorchamps. We hebben dan tijdens de overige vier wedstrijden telkens onze Klasse gewonnen en werden alsnog kampioen in de Klasse 1 en vice kampioen algemeen na een proto. We zijn dus beter gestart dan vorig seizoen. Alleen de wedstrijdleiding was niet altijd even consequent.”

Iets waarin Koen Wauters hem volmondig bijtreedt.
Independent Motorsports - Porsche 991 Cup
Independent Motorsports - Porsche 991 Cup
“Ik ben helemaal niet te spreken over de wedstrijdleiding inzake beslissingen of niet-beslissingen. Tijdens het chaotisch startgewoel ging ondermeer Bouvy veel te snel op het gas waardoor hij ons allemaal te grazen nam. Zonder sanctie. Vijf ronden lang streed ik met een proto voor een dichte ereplaats en overal kreeg ik blauwe vlaggen voorgeschoteld. Onbegrijpelijk, want ik was op dat moment mijn plaats algemeen aan het verdedigen. Ik vocht in het begin van de race met Dylan Derdaele een sportieve strijd uit voor winst in de Klasse met wisselende posities. Tot hij me pakte met de vier wielen naast de piste. Ik ben naar de wedstrijdleiding geweest om mijn gelijk te krijgen. Anderzijds krijgt Kris 40 seconden straftijd toen hij na het verdwijnen van de safety car niet heeft gewacht tot aan de meet om voorbij te steken. En dit op een moment dat hij achter een zeer traag rijdende BMW reed die waarschijnlijk problemen had”.

Desondanks wist het Independent Motorsports trio de eerste race af te werken met een knappe tweede plaats in Klasse 1 als resultaat.

Independent Motorsports - Porsche 991 Cup
Independent Motorsports - Porsche 991 Cup
“We zijn inderdaad tevreden en onze race was een beetje vergelijkbaar met deze van Belgium Racing”, gaat Koen Wauters verder. “Met dat verschil dat Belgium Racing het geluk had dat Dylan Derdaele nog in de auto zat toen de safety car op de baan kwam. Het team slaagde erin om tweemaal te pitten tijdens deze procedure. Wij slechts eenmaal omdat ik reeds een pitstop achter de rug had. Dergelijke scenario’s kan je niet voorspellen. Maar anderzijds heeft de Belcar dit seizoen een schitterend deelnemersveld met in Zolder negen identieke Porsches op de startgrid. En tussen de toppers waren de verschillen bijzonder klein. We moeten met independent Motorsports in staat zijn om telkens voor het podium te gaan en liefst richting het hoogste schavot. We zijn in ieder geval goed gestart en het verschil tussen winst en verlies zit in details. Vorig seizoen vielen we uit tijdens de eerste race en nu zitten we mee in de kopgroep”.      

Xavier Stevens had wat gemengde gevoelens na de finish. De West-Vlaamse bandenman was wel gelukkig met de prestatie van de Porsche 991 Cup die hij na de crash in de laatste race opnieuw opbouwde afgelopen winter. De wagen en zijn bemanning waren snel, maar de strategie viel door de safety car wat in duigen.
Independent Motorsports - Porsche 991 Cup
Independent Motorsports - Porsche 991 Cup
“Met Koen en Kris was afgesproken dat de piloot bij een mogelijke safety car onmiddellijk binnen komt voor een van de twee verplichte wissels. Ook al zit je op dat moment amper maar één ronde in de wagen. Het is nu eenmaal een ploegsport en als je voor de titel gaat moet je soms opofferingen doen. Koen zat 55 minuten in de wagen toen hij na een knappe wedstrijd binnen kwam om een eerste pilotenwissel te doen. Ik reed buiten en had na 15 minuten een safety car. Ik kwam onmiddellijk binnen en Kris reed de wedstrijd van 125 minuten uit. Het feit dat Belgium Racing de twee verplichte pitstops kon doen onder de safety car is uiteindelijk hun geluk geweest. Op 20 minuten van het einde had Kris een achterstand van 21 seconden op Van Parijs. Inzake chrono’s zaten we heel dicht bij elkaar en zodoende hebben ze het pleit tijdens de pitstops gewonnen via een andere strategie. Belgium Racing liet Dylan in de wagen tot de tank quasi leeg was en hij was een van de enigen die nog niet had gepit toen de safety car op de baan kwam. Uiteraard is deze strategie eenvoudiger te hanteren wanneer je de wagen deelt met twee piloten. Als je, zoals wij vorig seizoen vier wedstrijden op rij wint, inclusief de 24 Hours of Zolder, dan ben je geneigd om steeds naar redenen te zoeken als je verliest. Maar ondanks alles hebben we een goede koers achter de rug, reden Koen en Kris voortreffelijke stints en behoort onze Porsche opnieuw tot de snelsten van het peloton. We doen voorlopig weer mee voor de titel”.

Foto's: Marnik Mouchaers

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Endurance op dinsdag 10 april 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New Race Festival.
  • Powerkit.shop

Copyright 2000-2018 Autosport.be - Contacteer ons