van der Horst

Oracle Racing bouwt eigen instrumentenpaneel

Oracle Cars - Radical RS5
Oracle Cars - Radical RS5
Het Oracle-TSL Racing team innoveert niet enkel met het inbouwen van een Diesel-turbomotor van Volkswagen in de Radical SR5, maar werkt ook aan een volledig zelfgebouwd systeem voor het visualiseren van de gegevens die van het dataloggingsysteem komen.
  • Shopa
Oracle Cars Racing - Radical SR5
Oracle Cars Racing - Radical SR5
"We hebben lange tijd gezocht naar een dashboard dat volledig aan onze wensen voldeed, maar altijd was er wel iets wat mankeerde in de oplossingen die de verschillende leveranciers ons voorstelden", vertelt technisch verantwoordelijke Gareth Cole aan Autosport.be. "Vervolgens hebben we de koppen bij elkaar gestoken en vroegen we ons af hoe moeilijk het kon zijn om zelf iets te ontwikkelen. Wel, dat verliep eigenlijk relatief vlot en we hebben kunnen rijden met onze zelfontwikkelde dashboard-oplossing bij de eerste Belcar-race van het seizoen. De eerste testen van ons systeem zijn succesvol verlopen, maar er zijn vanzelfsprekend nog wat punten die aangepast moeten worden. We denken dan onder andere aan een zonnekapje, een iets helderder scherm en eventueel ook een snellere processor, maar de feedback van zowel team als rijders is overweldigend positief."

Instrumentenpaneel Oracle Racing Radical SR5
Instrumentenpaneel Oracle Racing Radical SR5
"Voor ons is dit slechts de eerste stap, er is namelijk nog zoveel mogelijk met deze digitale interface! De flexibiliteit en de mogelijkheden zijn eindeloos. We hebben de mogelijkheid ingebouwd om een 'predictive laptimer' te gebruiken (n.v.d.r. ingeval een rijder dreigt de normtijd te overschrijden). Het systeem heeft ook de mogelijkheid om afhankelijk van de rijder die in de wagen zit, automatisch naar een andere schermindeling te switchen, of een compleet ander kleurenschema. Dat kan nuttig zijn bij iemand die bijvoorbeeld kleurenblind is of die bepaalde meters en indicatoren wel of net niet wil zien op zijn dashboard. Alles is digitaal, dus kunnen we letterlijk met een druk op de knop beslissen wat getoond moet worden en wat niet."

Oracle Cars Racing - Radical SR5
Oracle Cars Racing - Radical SR5
"De bediening is zeer eenvoudig, want we gebruiken een touch screen. Zelfs met handschoenen is dat eenvoudig te gebruiken. We kunnen bijvoorbeeld ook zorgen dat er tijdens de nacht een iets minder heldere verlichting wordt gebruikt, zodat het display de rijder niet stoort. We hebben in onze radical geen pit speed limiter, maar door ons dashboard vormt dat hoegenaamd geen probleem. Zodra de rijder een knop op zijn stuur indrukt, springt het dashboard automatisch naar een modus die aangeeft hoe snel de wagen rijdt en hoe ver deze nog verwijderd is van de minimale pitstoptijd. De rijder kan op basis van die informatie zijn snelheid meteen aanpassen en we hoeven verder niet meer te vertrouwen op iemand die een chronometer bediend."

TSL wil deze unieke interface oplossing ook aan andere teams aanbieden en sommige teams hebben reeds interesse getoond. Voor meer informatie: info@turbosynthesis.co.uk.

Foto's: Marnik Mouchaers & Niels Vaeck

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op dinsdag 29 mei 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New Race Festival.
  • AG Metals

Copyright 2000-2018 Autosport.be - Contacteer ons