van der Horst

Oud-Formule 1-rijder Jochen Mass overleden

Jochen Mass - Derek Bell
Jochen Mass - Derek Bell
Vandaag, 4 mei, is Jochen Mass in Cannes overleden aan de gevolgen van een hartinfarct. Mass vormde samen met Hans Stuck Jr. de Duitse hoop in de Formule 1 in de jaren 70 van vorige eeuw. Mass won één Grote prijs, de ingekorte race op het circuit van Barcelona. Mass was ook betrokken bij het ongeval in 1982 op Circuit Zolder dat het leven kostte aan Gilles Villeneuve. Hij betwistte 114 Grote Prijzen, stond achtmaal op het podium, maar boekte het meeste succes in endurance-races, meestal met Porsche en veelal aan de zijde van Jacky Ickx.
Ford Capri RS
Ford Capri RS
In de jaren 70 waren de Duitsers naarstig op zoek naar een Formule 1-winnaar. Hans Stuck en Jochen Mass waren de namen die genoemd werden om het te maken in de Formule 1, maar geen van beiden kon die belofte waarmaken. De carrière van Jochen Mass startte voorspoedig, als beschermeling van Ford Köln won hij met een Capri RS onder meer de 24 Uur van Francorchamps in 1972 en een jaar later werd hij tweede in het Formule 2-kampioenschap met een Surtees-Ford. Dat resultaat leverde hem een stuur op bij het Surtees F1-team.

McLaren M26 - Ford
McLaren M26 - Ford
Maar in 1974 liep het voor geen meter bij Surtees en nog voor het einde van het jaar maakte hij de overstap naar McLaren. Het jaar daarop stond hij op de F1-grid als teamgenoot van wereldkampioen Emerson Fittipaldi. Mass finishte driemaal als derde en werd tot winnaar uitgeroepen van een sterk ingekorte race op de omloop van Montjuic, waar Rolf Stommelen met zijn wagen in het publiek belandde. Hij werd achtste in de eindstand. In 1976 vervoegde James Hunt het team en werd wereldkampioen. Mass pakte tweemaal een derde plaats en sloot het jaar af als negende in de eindstand. In 1977 werd hij tweede in Zweden en derde in Canada en werd zesde in het kampioenschap, zijn beste klassering.
 
Voor 1978 besloot hij over te stappen naar het Duitse ATS Racing, maar de wagen presteerde ondermaats en Mass behaalde geen enkel punt. Het jaar daarop zat hij bij Arrows en werd hij driemaal zesde. In 1980, opnieuw bij Arrows, behaalde hij één punt meer in de eindstand. Daarop besloot hij zich te concentreren op het endurance-racen bij Porsche, maar in 1982 keerde hij terug naar de Formule 1, deze keer bij March. De March 821 bleek echter geen succes en nadat hij in Zolder was aangereden door Villeneuve en een ongeval had beleefd in de GP van Frankrijk, besloot Mass voorgoed uit de Formule 1 te stappen.
 
Mass in de Sauber C9 Mercedes
Mass in de Sauber C9 Mercedes
Ondertussen had Mass al een serieus palmares bijeen gereden in endurance-wedstrijden. Met Porsche won hij verschillende wedstrijden en eindigde hij tweemaal tweede in de 24 Heures du Mans (1981-1982). Maar zijn grootste overwinning kwam in 1989, toen hij de 24 Heures du Mans won samen met Manuel Reuter en Stanley Dickens. Mass bestuurde toen een Sauber C9 Mercedes, het jaar ervoor vervoegde hij het Sauber-team. Hij betwistte twaalfmaal de etmaalrace, de laatse keer in 1995 (McLaren F1 GTR). In totaal won hij 32 races in het wereldkampioenschap voor sportwagens. Na zijn racecarrière werd hij ambassadeur voor Mercedes-Benz.

Foto: Zoute GP
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Formule 1 op zondag 4 mei 2025.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons