Over de Belgische Kampioen der Bestuurders en de RACB Driver of The Year!

Als we het palmares overlopen van de ‘Belgische kampioenen der Bestuurders’ – met een zekere Freddy Theluson als eerste kampioen in 1938 – krijgen we de bevestiging dat de ere-jury meer dan eens een subjectieve taak had bij het toekennen van die grootste beker.





Het was het eens te meer wikken en wegen door de ere-jury – waar na enige tijd twee journalisten, Christian Lahaye en ondergetekende mochten zetelen – van de prestaties van Goossens en Loix dat in 1996 leidde tot een eigen volledig tegenovergestelde “pop poll” in La DH, de Franstalige krant die toen al veel aandacht besteedde aan de autosport. De prestaties van Loix werden bij La DH immers hoger ingeschat dan de twee zeges van Goossens. En de vraag drong zich op wie zich nu de echte en meest waardige “beste Belgische piloot” mocht heten?

Eind 2003 keerde ik terug naar de Aarlenstraat en maakte ik opnieuw deel uit van de ere-jury, waar er (nog steeds) niets was veranderd in de wijze van het toekennen van de prijzen: de ere-jury bepaalde nog altijd in één stemronde de naam van de Belgische Kampioen en dat resulteerde ook dat jaar in een allesbehalve unanieme keuze. Thiry werd in de Peugeot 206 WRC Europees Rally-Kampioen, terwijl François Duval in het WK tekende voor 2 podiumplaatsen, zes snelste tijden en even aan de leiding reed in Corsica. De stemming draaide uit in het voordeel van Thiry, de naam van Duval kwam nergens voor op het palmares…

Duval zou nadien nog eens drie keer worden uitgeroepen tot Driver (één keer onderbroken door Formula Masters-kampioen D’Ambrosio) en na de éénmalige bekroning van Bertrand Baguette – kampioen in de World Series by Renault – en een eerste Driver voor Freddy Loix (met hulp van drie overwinningen in IRC), wisselden Stoffel Vandoorne en Thierry Neuville de grootste beker voortdurend af met elkaar. In 2018 oordeelde de ere-jury dat co Nicolas Gilsoul evenveel aandeel had in de successen van Neuville en zagen we éénmalig een co-rijder op het hoogste Driver-schavotje plaatsnemen. Vorig jaar tenslotte ging de Driver, of wat voordien Belgisch Kampioen der… Bestuurders heette, voor de eerste keer in de geschiedenis, naar een vrouwelijke… rijdster! Dat had de genaamde Sarah Bovy te danken aan haar successen in de GTE AM-categorie en dan vooral een vierde plaats in de 24 Uren van Le Mans. Alleen Yvette Fontaine deed ooit beter: voor rekening van het Ford Chevron Racing Team won La Fontaine in 1969, aub, het algemeen Belgisch Kampioenschap Toerwagens en versloeg er in de finale op Circuit Zolder prompt Jean-Pierre Gaban en Freddy ‘Alain Dex’ Semoulin! (KW)
Belgisch Kampioen der Bestuurders 1938-2003:

RACB Driver of The Year 2004-2023:
2004: François Duval; 2005: François Duval; 2006: François Duval; 2007: Jérôme D’Ambrosio; 2008: François Duval; 2009: Bertrand Baguette; 2010: Freddy Loix; 2011: Thierry Neuville; 2012: Stoffel Vandoorne; 2013: Thierry Neuville; 2014: Stoffel Vandoorne; 2015: Stoffel Vandoorne; 2016: Thierry Neuville; 2017: Thierry Neuville; 2018: Thierry Neuville-Nicolas Gilsoul; 2019: Thierry Neuville; 2020: Stoffel Vandoorne; 2021: Dries Vanthoor; 2022: Stoffel Vandoorne; 2023: Sarah Bovy
Koen Wijckmans
Tweet