Paul Ricard: Nabeschouwing Max Koebolt
Omdat zijn beide teamgenoten al op Paul Ricard hadden gereden, kon Max Koebolt maximaal gebruik maken van de zogeheten ‘bronze-test’ om vertrouwd te raken met het circuit. “Er gaat natuurlijk niets boven rijtijd op het circuit in een raceauto, dus dat was zeer waardevol”, zei hij. “In de kwalificatie deed ik de eerste heat, waarbij ik in de slipstream van de nummer 3-Audi, een van de andere auto’s van ons team, kon volgen. Uiteindelijk kwalificeerden we ons als achtste in onze klasse en 25e algemeen in het veld van 62 auto’s, dus daarmee was ik best tevreden.”
De race ging over een afstand van 1.000 km, zodat alledrie de rijders twee stints in plaats van hun gebruikelijke rijtijd moesten rijden. “Ik heb de tweede en vierde stint gedaan”, vertelde Koebolt. “In mijn eerste stint ging ik eenmaal in de rondte, nadat ik de controle over de auto verloor, maar gelukkig liep ik daarbij geen schade op en kon ik meteen weer verder rijden. Later had Sacha tijdens de laatste ronde van zijn stint last van een langzaam leeglopende linker achterband, waardoor we ook wat tijd verloren. Daarbij hadden we echter wel geluk, want andere teams hadden klapbanden, die flinke schade aan het bodywork en de wielkast aanrichtten, terwijl het bij ons een ‘slow puncture’ zonder schade was, we hadden alleen wat rubber opgepikt. Tijdens mijn tweede stint ging de zon boven het circuit onder en daarvoor had ik hem recht in mijn ogen, maar dat wende snel en ook het rijden in het donker was geen probleem. Het was een mooie ervaring!”
Het team kwam uiteindelijk op de 19e plaats algemeen en als achtste in de Pro-Am-klasse over de eindstreep. “We waren het op één na beste Audi-team in het veld en het best geklasseerde team van de WRT-auto’s. Wanneer je bedenkt dat Paul Ricard een circuit is dat de Audi’s niet zo erg ligt, om het nog vriendelijk uit te drukken, dan kunnen we met dit resultaat heel tevreden zijn”, aldus Koebolt.
Rijderscoach Frans Vörös was ook behoorlijk positief over Koebolts prestaties: “Hij heeft in de race twee goede stints gereden en ook zijn teamgenoten waren snel. Al met al is de opgaande lijn duidelijk zichtbaar, wat een goed teken is.” Nu volgt voor Koebolt de officiële testdag, aanstaande woensdag (24 juni), ter voorbereiding op het hoogtepunt van het seizoen, de 24 Uur van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen. “Spa is een circuit dat ik al ken, wat zeker een voordeel is, omdat ik dan geen tijd meer nodig heb om de baan te leren kennen. Ik verheug me op de test daar en nog meer op de 24-uursrace!”
Voor de race staat Koebolt echter nog een andere uitdaging te wachten in de vorm van het praktijkexamen voor zijn rijbewijs, aastaande vrijdag. “Het is grappig dat ik al wel met een raceauto op snelheid over het circuit kan rijden, maar nog steeds geen auto op de openbare weg mag besturen. Hopelijk komt daar eind deze week verandering in!”
Max Koebolt Press
Tweet