van der Horst

Paul Ricard: Nabeschouwing van Max Koebolt

Onder zomerse omstandigheden werd het derde evenement van de GT4 European Series verreden op het Circuit Paul Ricard in het Zuid-Franse Le Castellet. Coureur Max Koebolt uit Heemskerk, die vorige maand met de North Sea Lubricants-Mercedes-AMG GT4, ingezet door het Duitse team Leipert Motorsport, op Brands Hatch nog een race won, zette op het Franse circuit zijn succesreeks voort. Samen met teamgenoot Jan Kisiel eindigde hij in de tweede wedstrijd als derde en behaalde daarmee opnieuw een podiumplaats. “Al met al was het een weekeinde waarin we hard moesten werken, maar wel de nodige punten hebben gescoord”, verklaarde Koebolt na afloop.
Koebolt en Kisiel begonnen het weekeinde met testsessies op donderdag. “Daarbij hebben we behoorlijk veel kunnen rijden en de snelheid zat er goed in, zodat we maar weinig hoefden te veranderen aan de afstelling”, aldus Koebolt. Op vrijdag waren er twee vrije trainingen. In de eerste sessie reed het team de achtste tijd temidden van het veld van 42 auto’s. De tweede sessie sloten Kisiel en Koebolt als 15e af, op slechts acht tienden van een seconde van het snelste team. “We hadden wat onbalans in de auto, wat mede terug te voeren was op het feit dat we met gebruikte banden van het vorige weekeinde reden”, meldde Koebolt. “Daar hebben we dus verder niet teveel aan gedaan.”

Op zaterdagochtend vroeg nam Koebolt de eerste kwalificatie voor zijn rekening. “Op zich ging dat goed, maar ik slaagde er niet in de afzonderlijke sectoren tot één snelle ronde aan elkaar te knopen”, erkende hij. “Ook had ik wat pech met andere auto’s voor me. Zo kwam ik uiteindelijk niet verder dan de 16e startplaats voor de eerste race, waarbij je natuurlijk wel moet bedenken dat het allemaal heel dicht bij elkaar zat.” Jan Kisiel reed de tweede kwalificatie, waarin hij voor de tweede race de tweede startplaats veiligstelde. “Jan reed een super-kwalificatie en liet daarmee duidelijk zien dat de snelheid in de auto zat.”

Koebolt nam de start en daarmee ook de eerste helft van de openingsrace voor zijn rekening. “Natuurlijk was het doel om zo goed mogelijk naar voren te rijden en buiten de problemen te blijven en als het even kon, de auto in de top tien binnen te brengen voor de pitstop”, verklaarde hij de strategie. Dat lukte uitstekend: op de achtste plaats rijdend bracht Koebolt de Mercedes naar de pitbox, waar Jan Kisiel het stuurwiel overnam. Dankzij een uitstekend uitgevoerde pitstop kwam de Pool als zesde weer de baan op en maakte vervolgens nog meer plaatsen goed, zodat zelfs het podium binnen bereik leek. Even later kreeg Kisiel van de wedstrijdleiding echter een op z’n minst discutabele ‘drive-through penalty’ opgelegd vanwege vermeend contact met een andere rijder tijdens een inhaalactie. Dat wierp het team weer een aantal plaatsen terug. Opnieuw wist Kisiel het nodige terrein goed te maken, zodat het duo uiteindelijk als zevende algemeen en vijfde in de Silver Cup geklasseerd werd. “Jammer, er had gezien de snelheid en onze opmars zeker meer in gezeten, maar die straf heeft onze race enigszins kapotgemaakt”, aldus Koebolt.

In race twee startte Kisiel en kon samen met drie andere rijders enigszins wegrijden bij de rest van het veld. “We kwamen vanwege de ‘balance of performance’ een beetje topsnelheid tekort ten opzichte van de BMW’s en de McLaren, dus zo kwam Jan als vierde binnen”, berichtte Koebolt. Die nam vervolgens de auto over. “Ik kwam na de pitstop op P3 weer de baan op en die positie kon ik vasthouden, al moest ik wel alle zeilen bijzetten om mijn plek te verdedigen. De McLaren voor me was duidelijk sneller, maar in de laatste ronde heb ik nog één keer de aanval geopend. Ik zat er zelfs iets voor, maar uiteindelijk ben ik toch op anderhalf tiende achter de McLaren als derde geëindigd. Al met al was het een weekeinde waarin we hard moesten werken, maar wel de nodige punten hebben gescoord. Er had misschien nog iets meer in gezeten, zeker zonder die straf, maar als geheel kunnen we tevreden zijn.”

Het volgende evenement in de GT4 European Series wordt van 28-30 juni verreden op het circuit van Misano in Italië.

Persbericht Max Koebolt



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA GT4 op maandag 3 juni 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Paul Ricard.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons