van der Horst

Paul Ricard - Nabeschouwing Nico Verdonck

Door het drukke verkeer op de baan tijdens de kwalificatietrainingen moest de Mercedes SLS GT3 nr. 84 van HTP Motorsport die door ALD wordt ondersteund, vanaf de 9e plaats aan de race beginnen. Dit belette Max Buhk niet om tijdens de eerste rijbeurt naar de 4e plaats op te klimmen. Daarna was het de beurt aan Harold Primat, die uitstekend overeind bleef tegenover de concurrentie en daarmee zijn beste beurt van het seizoen reed.
  • LTF
Toen Nico Verdonck het stuur overnam voor de 3e rijbeurt, begon de nacht te vallen over het Circuit Paul Ricard. Onze landgenoot ging meteen in de aanval en veroverde vrij snel de derde plaats. Een uur lang wist Nico ondanks de felle tegenstand de derde plaats te verdedigen achter de Bentley en de McLaren aan de kop van het veld. Hij werd daarbij op de hielen gezeten door de andere Mercedes van HTP Motorsport (nr. 85) en een Audi. De laatste podiumplaats vormde de inzet van een bijzonder felle strijd, maar Nico bleef een strak tempo aan elkaar rijgen. De twee rivalen afschudden lukte echter niet. In de laatste dertig seconden van de race zette de nr. 85 nog eens alles op alles, profiteerde optimaal van de slipstream van nr. 84 en ging Nico in het zicht van de finish voorbij. Onze landgenoot zag daardoor zijn kans op een podiumplaats in de laatste rechte lijn door zijn vingers glippen. De Bentley en McLaren sprongen er weer duidelijk bovenuit.

De 4e plaats in het zuiden van Frankrijk blijft niettemin het beste resultaat van het team van dit seizoen. Maar daar kan nog verandering in komen, want binnen een maand gaat Nico Verdonck voor eigen publiek aan de slag tijdens de ’24 uren van Spa’.

Nico Verdonck: “Ondanks het grote deelnemersveld hebben we een mooie inhaalrace laten zien vanaf de 9e startplaats. Mijn twee teamgenoten hebben daarbij uitstekend werk verricht; toen ik het stuur overnam, bezette ons team de 4e plaats. Daarna ontspon zich een bikkelharde strijd om de derde plaats. De auto’s waren aan elkaar gewaagd, waardoor we op het scherp van de snede moesten rijden. In die omstandigheden zou ieder foutje onmiddellijk zwaar worden afgestraft. In de laatste rechte lijn kon nr. 85 optimaal profiteren van mijn slipstream. Ik kon weinig inbrengen tegen die ultieme aanval. Had ik het wel geprobeerd, dan had ik wellicht niet alleen de derde, maar ook de vierde plaats verspeeld. Ik besliste daarom om geen risico’s te nemen en de punten te pakken – alleen al als beloning voor de inhaalrace die we hadden gemaakt. Misschien was de uitslag anders geweest als de auto in de 3e sector van het circuit meer uitgebalanceerd had gereageerd, maar het team heeft wel heel goed werk verricht, zodat we toch nog flink wat kampioenschapspunten op ons conto hebben kunnen schrijven.”

De volgende afspraak – meteen de belangrijkste en de langste race in de Blancpain Endurance Series – vindt plaats op 26-27 juli. Tijdens de ’24 uren van Spa’ hoopt Nico Verdonck ook op de morele steun van al zijn fans!

De wedstrijd wordt live uitgezonden op de site van de Blancpain Endurance Series: http://www.blancpain-gt-series.com/live

Nico Verdonck press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Blancpain GT Endurance op dinsdag 1 juli 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Paul Ricard.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons