van der Horst

Petit Le Mans: Chip Ganassi Racing wint zijn laatste race - Porsche kampioen

Chip Ganassi Racing - Cadillac V-Series.R
Chip Ganassi Racing - Cadillac V-Series.R
Petit Le Mans, de laatste wedstrijd van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship, werd gewonnen door de Chip Ganassi Racing Cadillac. Hoewel Porsche gedurende het grootste deel van de race domineerde, wisten Renger van der Zande, Sébastien Bourdais en Scott Dixon in de laatste vijftien minuten de winst naar zich toe te trekken. Porsche Penske Motorsport verzekerde zich echter wel van de kampioenstitel dankzij Dane Cameron en Felipe Nasr. Ondertussen draaide de titelstrijd in de GTD Pro-klasse uit op een ware thriller.
2024 IMSA WeatherTech Sportscar Championship @ Petit Le Mans
2024 IMSA WeatherTech Sportscar Championship @ Petit Le Mans
In de openingsfase van Petit Le Mans namen de Wayne Taylor with Andretti Acura #40 en de Action Express Racing Cadillac het voortouw, maar al snel nam Porsche Penske Motorsport het heft in handen. Beide Porsche-wagens domineerden het grootste deel van de wedstrijd, zelfs gedurende de lange periode onder een groene vlag. Een safety car in het laatste uur bracht echter de spanning terug in de race en met nog vijftien minuten te gaan wist Renger van der Zande een beslissende inhaalactie te maken, waarmee hij de Cadillac van Chip Ganassi Racing naar de overwinning stuurde. Voor het team was dit de laatste zege onder Cadillac-vlag, na een indrukwekkend herstel vanuit een ronde achterstand eerder in de race.

Dan Cameron en Felipe Nasr
Dan Cameron en Felipe Nasr
Porsche Penske Motorsport eindigde als tweede en derde, waarbij het trio Kevin Estre, Mathieu Jaminet en Nick Tandy de zusterwagen van Matt Campbell, Felipe Nasr en Dane Cameron net voor bleef. Dit resultaat bezorgde Nasr en Cameron de titel, waarmee ze hun teamgenoten versloegen in het klassement. BMW Team RLL, met Augusto Farfus, Philipp Eng en Jesse Krohn, eindigde als vierde, terwijl technische problemen aan het brandstofsysteem de tweede BMW van Maxime Martin uitschakelde. De Action Express Racing Cadillac, die als pole-sitter begon, eindigde als vijfde, gevolgd door Alessio Picariello in de Proton Competition Porsche op de zesde plaats.

AO Racing
AO Racing
In GTD Pro werd het een zenuwslopende strijd om de titel. De AO Racing Porsche kende problemen met de stuurverbinding en viel terug, wat de Heart of Racing Aston Martin in een sterke positie bracht. De overwinning ging echter naar de Iron Lynx Lamborghini van Jordan Pepper, Mirko Bortolotti en Franck Perera, hun eerste op Amerikaanse bodem, gevolgd door de Risi Competizione Ferrari. Heart of Racing’s Ross Gunn, Roman de Angelis en Alex Riberas eindigden als derde, maar kwamen net tekort om Laurin Heinrich te onttronen. Heinrich, samen met Julian Andlauer en Michael Christensen, eindigde elfde, wat net genoeg bleek voor de titel. De tweede Aston Martin en Corvette Racing by Pratt Miller Motorsports #3 maakten de top vijf compleet. Frédéric Vervisch reed een sterke wedstrijd met de Multimatic Motorsports Mustang, hij eindige als zesde.

Wright Motorsports - Porsche 911 GT3-R (992)
Wright Motorsports - Porsche 911 GT3-R (992)
In GTD viel de overwinning in handen van Conquest Racing van de Belg Eric Bachelart, nadat Albert Costa in het laatste halfuur met Manny Franco en Cedric Sbirrazuoli de winnende beweging maakte. De tweede plaats ging naar Forte Racing Lamborghini, terwijl de Vasser Sullivan Lexus als derde eindigde. Korthoff/Preston Motorsports en Triarsi Competizione Ferrari vervolledigden de top vijf. Winward Racing pakte eenvoudig de titel met Philip Ellis en Russell Ward, door net voor hun grootste rivalen te eindigden. De Belgische deelnemers hadden minder geluk; Sarah Bovy en de Iron Dames eindigden pas als veertiende door schade, terwijl Jan Heylen en de Wright Motorsports Porsche betrokken raakten bij een ongeluk.

TDS Racing wist de overwinning in de LMP2-klasse te behalen, na een eerdere zege in de Battle of the Bricks, ondanks verschillende penalties. Riley Motorsports en Era Motorsport volgden als tweede en derde. Het team Inter Europol Competition by PR1 Mathiasen Motorsports eindigde als vierde, wat genoeg was voor de LMP2-titel en de Bob Akin Award voor beste amateurpiloot Tom Dillmann en Nick Boulle.

Hiermee eindigt een spannend IMSA-seizoen, dat dankzij de competitiviteit in onder meer GTP aan populariteit heeft gewonnen en de fans kijken al uit naar de start van het nieuwe seizoen in januari met de Rolex 24 at Daytona.

Foto's:IMSA - Porsche AG



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op zondag 13 oktober 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Petit Le Mans.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons