van der Horst

Porsche maakt sprong naar 8MJ subklasse

Porsche 919 Hybrid 2015
Porsche 919 Hybrid 2015
De nieuwe Porsche 919 Hybrid zal dit seizoen uitkomen in de 8 Megajoules subklasse, daarmee zit de Duitse constructeur als enige in de hoogste energie recuperatie categorie van het FIA WEC. Eerder vandaag kondigde Toyota reeds aan actief te zullen blijven in 6MJ, terwijl Audi de upgrade van 2 naar 4MJ maakte. Opmerkelijk is dat men er bij Porsche, ondanks het grotere hybridesysteem, toch in geslaagd is om het corresponderende lagere minimumgewicht van 870kg te bereiken.
Porsche 919 Hybrid 2015
Porsche 919 Hybrid 2015
Elke component van de 919 Hybrid werd dan ook onder handen genomen, met onder meer een volledig nieuwe monocoque, ophanging en aangepast bodywork voor een geoptimaliseerde aerodynamica.  De 2-liter V4 turbo krachtbron (500pk) is echter dezelfde gebleven, net als de structuur van de recuperatiesystemen, waar men nu ongeveer een derde meer energie kan uithalen. De elektromotor op de vooras is goed voor zo’n 400pk.

Porsche 919 Hybrid 2015
Porsche 919 Hybrid 2015
Op het vlak van bestickeringen is er weinig tot niets veranderd ten opzichte van vorig jaar. Beide wagens zullen op een witte basiskleur opnieuw de slogan “Porsche Intelligent Performance” dragen. Enkel voor de 24 uren van Le Mans komt daar verandering in, elk van de drie wagens krijgt dan een eigen kleur toegewezen (zwart, wit en oranje/rood); de kleuren die reeds langer Porsche sieren en volgens het merk ook een belangrijke historische waarde hebben.

Rijdersbezettingen Porsche 919 Hybrid LMP1 2015

  • #17: Timo Bernhard / Brendon Hartley / Mark Webber
  • #18: Marc Lieb / Romain Dumas / Neel Jani
  • #19: Earl Bamber / Nico Hülkenberg / Nick Tandy

Foto's: Porsche AG



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Endurance Championship op donderdag 26 maart 2015.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons