van der Horst

Porsche vist Lotterer op - Bamber en Tandy promoveren naar LMP1-programma

Porsche Team - Porsche 919 Hybrid
Porsche Team - Porsche 919 Hybrid
Porsche heeft zijn LMP1-rijders voor volgend seizoen vanavond bekendgemaakt ter gelegenheid van haar jaarlijkse Night of Champions in Stuttgart. Zoals verwacht promoveren Nick Tandy en Earl Bamber van de GT's naar de proto's, terwijl Andre Lotterer na het abrupte vertrek van zustermerk Audi werd opgevist door Porsche. Geen grote verrassingen dus voor het topprogramma van de Duitse constructeur, dat de helft van zijn rijderscorps vernieuwt.
  • STX Motorhomes
Nick Tandy
Nick Tandy
Na hun debuutoverwinning in de 24 uren van Le Mans vorig jaar (samen met Nico Hülkenberg) keren Bamber en Tandy dus terug naar het LMP1-programma van Porsche in 2017. De keuze voor de Kiwi en de Brit ligt geheel in de lijn der verwachten en legt nog maar eens de nadruk op het succes van de ladder binnen het motorsportdepartement van Porsche. Misschien wel belangrijker is het feit dat het laatste felbegeerde zitje naar de halve Belg André Lotterer gaat.

André Lotterer
André Lotterer
Drievoudig Le Mans-winaar Lotterer zal op de Porsche 919 Hybrid #1 een trio vormen met Tandy en regerend wereldkampioen Neel Jani. De Zwitser nam eerder al afscheid van (ex-)teamgenoten Romain Dumas en Marc Lieb, die niet langer voldeden aan de eisen. Op de Porsche #2 verwelkomen Timo Bernhard en Brendon Hartley Earl Bamber, die op zijn beurt de gepensioneerde Mark Webber vervangt.

Porsche 919 Hybrid #1
Porsche 919 Hybrid #1
Porsche brengt dus opnieuw twee wagens aan de start van het volledige FIA World Endurance Championship. Vooralsnog zijn er geen indicaties voor er extra wagen in Le Mans, iets wat bij Toyota mogelijk wel het geval zal zijn. De nieuwe wagen zal pas worden voorgesteld ter gelegenheid van de officiële Prologue test op het circuit van Monza op 23 maart.

Foto: Porsche AG, Vincent Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Endurance Championship op zaterdag 3 december 2016.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons