FIA Formule 3 start dit weekend in Albert Park met nieuwe generatie auto

In een cyclus van drie jaar homologeert de FIA een Formule 3-auto en voor de zevende jaargang in 2025 breekt er dus een nieuw reglement aan. De Dallara-Mécachrome F3-2025 werd tijdens de GP van Monza voorgesteld en oogde meteen een stuk spectaculairder dan de generatie van de voorbije drie jaar. Inmiddels werd er drie dagen getest met de wagen en lijkt het met de betrouwbaarheid, op enkele puntjes na, wel goed te zitten. De auto blijkt qua aerodynamica een stuk efficiënter dan zijn voorganger en leunt daarmee weer kort aan bij de grotere broers uit de Formule 2 en Formule 1.
10 teams, 30 rijders

Grote concurrentie zal ongetwijfeld uit eigen land komen. Prema Racing is met vijf rijdertitels, drie teamtitels en 37 raceoverwinningen de absolute recordhouder in het huidige FIA Formule 3-kampioenschap. Het topteam kan ook in 2025 rekenen op heel wat jong talent waarmee het de concurrentie het vuur aan de schenen moet leggen. Noel Léon begint bij Prema Racing aan zijn tweede seizoen in de Formule 3. De Fransman reed vorig seizoen vier podia bij elkaar en moet dit seizoen bevestigen. Hij krijgt met Ugochukwu en Badoer twee nieuwkomers langs zich. Vooral Ugo Ugochukwu wordt iemand om in de gaten te houden. De Amerikaan kende een sterke carrière in de kartsport en komt sinds 2022 uit in de formulewagens, steeds voor Prema Racing. Brando Badoer, net als Ugochukwu afkomstig uit het McLaren Development Driver Programme, pakte vorig seizoen zeven podia in het FRECA-kampioenschap en wordt zonder twijfel een geduchte tegenstander.

MP Motorsport kende in 2024 geen vlekkeloos seizoen. Het Nederlandse team kon zich na de derde plaats in de eindstand van 2023 opmaken voor een sterk vervolg maar kwam niet helemaal uit de verf en eindigde pas als zesde. Tim Tramnitz bleek de sterkhouder van het team en de Red Bull Junior komt in 2025 opnieuw uit voor MP Motorsport. Als de Oostenrijker zijn sterke seizoensstart van 2024 kan herhalen en kan doortrekken tot het einde, heeft het team uit Westmaas een titelkandidaat in de rangen. Bruno del Pino heeft twee jaar ervaring in de Eurocup 3 en maakt dit seizoen de overstap naar de F3 en ook Alexander Giusti is een nieuwkomer in de klasse. De Fransman liet afgelopen seizoen in het FRECA-kampioenschap regelmatig knappe dingen zien, met name in de regen, en zal dat ongetwijfeld willen herhalen in de Formule 3.
Het andere Nederlandse team in de klasse is uiteraard Van Amersfoort Racing. Het team van Frits van Amersfoort, die vandaag eerder achter de schermen actief is, viert zijn vijftigste verjaardag. Het team hoopt in dat jubileumjaar te scoren met Théophile Nael, Santiago Ramos en Ivan Domingues. Dat is een volledige nieuwe line-up na het vertrek van Sophia Floersh en Tommy Smith naar de Amerikaanse INDY NXT, terwijl Noel Léon voor een zitje bij Prema Racing tekende. Ivan Domingues stapt voor het derde jaar op rij in bij VAR na eerdere seizoenen in de F4 en FRECA. Théophile Nael, de Spaanse F4 kampioen uit 2023, is nieuw voor het team, al nam de Fransman deel aan de testen na afloop van het seizoen 2024, weliswaar met de oude auto natuurlijk. Santiago Ramos op zijn beurt is al bekend met het FIA Formule 3-kampioenschap na een debuutseizoen in 2024 bij Trident. De Mexicaan pakte bij de kampioenschapsformatie één polepositie en één podiumplaats. Dat, en enkele puntenfinishes, bracht hem de zestiende plaats in de eindstand.

Voor Rodin Motorsport wordt 2025 mogelijk het seizoen van de bevestiging. Het vroegere Carlin-team rekent op de diensten van Callum Voisin, Louis Sharp en Roman Bilinski. Voisin was in 2024 al van de partij en hij pakte in zijn debuutseizoen meteen een polepositie en een zege in Spa-Francorchamps. Roman Bilinski op zijn beurt pakte de titel in de Formula Regional Oceanië, alvorens ook het Europese luik aan te vatten. Daar liep hij in het tweede wedstrijdweekend in Spa een blessure op na een verkeersongeval. Bilinski stond lange tijd aan de kant maar hervatte voor het einde van het seizoen opnieuw in competitie met zes puntenfinishes in de laatste acht races. Louis Sharp is een vertrouwd gezicht voor Rodin Motorsport. De Brit pakte de Britse Formule 4-titel in 2023, alvorens in 2024 kampioen te worden in de GB3, de Britse F3 zeg maar. Sharp geldt als één van dé Britse talenten en het wordt ongetwijfeld uitkijken hoe snel hij zich kan aanpassen aan de nieuwe F3-auto en de Europese circuits.


AIX Racing kende geen makkelijk seizoen in 2024. Het team veranderde halfweg van naam en kreeg een nieuwe structuur. Ondanks de lastige omstandigheden scoorde het team 27 punten in de laatste drie afspraken van het seizoen, met een een-tweefinish in Boedapest, waardoor de klim uit het dal lijkt ingezet. Eind vorig jaar tekende AIX Racing met Javier Sagrera hun eerste rijder voor komend seizoen. De Spanjaard pakte vorig seizoen tien podia in de Eurocup en nam daarna namens AIX Racing deel aan de naseizoenstesten in Jerez en Barcelona. Nicola Marinangeli werd als tweede bevestigd. De Italiaan debuteerde in 2018 al in de eenzitterij maar maakte daarna de overstap naar de GT's. Hij reed afgelopen seizoen het Italiaanse GT-kampioenschap waarin hij twee overwinningen achter zijn naam wist te zitten. Het wordt ongetwijfeld even aanpassen voor Marinangeli, na twee jaar met een dak boven het hoofd te hebben gereden. De derde naam is geen onbekende: Nikita Bedrin. De Italiaan werd voorlopig enkel bevestigd voor de seizoensopener in Melbourne, maar is wel al twee jaar actief in de Formule 3 voor het team. De zege in de sprintrace in Boedapest afgelopen seizoen was zijn beste resultaat.
Het FIA Formule 3-kampioenschap kent ook dit seizoen tien wedstrijden, te beginnen in Australië. Daarna volgen net als vorig seizoen Bahrein, Imola en Monaco. In de zomermaanden volgen de afspraken in Spanje, Oostenrijk, Groot-Brittannië, België en Italië elkaar snel op. Het seizoen eindigt begin september in Monza.
Foto's: FIA Formula 3 en Georges Decoster
Tweet