van der Horst

FIA Formule 3 start dit weekend in Albert Park met nieuwe generatie auto

Start 2024 Formule 3 Spa-Francorchamps Sprint Race
Start 2024 Formule 3 Spa-Francorchamps Sprint Race
Met de eerste grote prijs in het Australische Melbourne voor de deur, verzamelt ook het FIA Formule 3-kampioenschap opnieuw in de paddock. Het zevende seizoen van de serie belooft opnieuw razend spannend te worden met enkele rijders die een jaartje overdoen en nog jonger geweld, dat voor het eerst zijn neus aan het Formule 3-venster steken. Wij doken alvast in de pitboxen en lijsten de teams en rijders voor u op!
In 2019 zag het FIA Formule 3-kampioenschap het levenslicht. De toenmalige GP3 series en het FIA Europese Formule 3-kampioenschap smolten toen samen. Het kampioenschap vond zo zijn plaats op de ladder richting de Formule 1 en bracht in het verleden al heel wat talent voort. Oscar Piastri, kampioen in 2020 en Gabriel Bortoleto, kampioen in 2023, stroomden met de Formule 3-titel, via de F2, door naar de Formule 1 maar ook Yuki Tsunoda, Oliver Bearman en Liam Lawson zijn namen met een Formule 3-verleden.

In een cyclus van drie jaar homologeert de FIA een Formule 3-auto en voor de zevende jaargang in 2025 breekt er dus een nieuw reglement aan. De Dallara-Mécachrome F3-2025 werd tijdens de GP van Monza voorgesteld en oogde meteen een stuk spectaculairder dan de generatie van de voorbije drie jaar. Inmiddels werd er drie dagen getest met de wagen en lijkt het met de betrouwbaarheid, op enkele puntjes na, wel goed te zitten. De auto blijkt qua aerodynamica een stuk efficiënter dan zijn voorganger en leunt daarmee weer kort aan bij de grotere broers uit de Formule 2 en Formule 1.
10 teams, 30 rijders
Trident
Trident
Trident gaat komend seizoen ongetwijfeld op zoek naar de hattrick. De Italiaanse formatie pakte de voorbije twee seizoenen de titel met Gabriel Bortoleto, komend F1-seizoen aan het werk in een Sauber, en Leonardo Fornaroli die in Albert Park zijn debuut zal maken in de Formule 2. Voor de jaargang 2025 rekenen de Italianen op de kunsten van Charlie Wurz, Rafael Camara en Noah Stromsted. De zoon van Alexander Wurz is de enige niet-rookie in de lineup van Trident, maar de Oostenrijker zal zijn handen vol hebben aan Stromsted, en vooral Camara. De Braziliaanse Ferrari Junior verpletterde in 2024 de concurrentie in het Formula Regional European Championship by Alpine en mag zeker tot de titelkandidaten gerekend worden. 

Grote concurrentie zal ongetwijfeld uit eigen land komen. Prema Racing is met vijf rijdertitels, drie teamtitels en 37 raceoverwinningen de absolute recordhouder in het huidige FIA Formule 3-kampioenschap. Het topteam kan ook in 2025 rekenen op heel wat jong talent waarmee het de concurrentie het vuur aan de schenen moet leggen. Noel Léon begint bij Prema Racing aan zijn tweede seizoen in de Formule 3. De Fransman reed vorig seizoen vier podia bij elkaar en moet dit seizoen bevestigen. Hij krijgt met Ugochukwu en Badoer twee nieuwkomers langs zich. Vooral Ugo Ugochukwu wordt iemand om in de gaten te houden. De Amerikaan kende een sterke carrière in de kartsport en komt sinds 2022 uit in de formulewagens, steeds voor Prema Racing. Brando Badoer, net als Ugochukwu afkomstig uit het McLaren Development Driver Programme, pakte vorig seizoen zeven podia in het FRECA-kampioenschap en wordt zonder twijfel een geduchte tegenstander. 

ART Grand Prix
ART Grand Prix
Ook het Franse ART Grand Prix komt met een ijzersterke line-up aan de start. Laurens van Hoepen gaat op zoek naar de bevestiging met een tweede seizoen in de klasse, opnieuw bij de Franse formatie. De Nederlander tekende in 2024 voor regelmatige podiumfinishes maar kon zijn sterk seizoensdebuut niet doortrekken naar de rest van de campagne, zag een zege in Boedapest na de finish ontnomen worden en eindigde als dertiende in de eindstand. Onze noorderbuur krijgt met James Wharton en Tuukka Taponen twee snelle nieuwkomers naast zich in de ART-box. Wharton proefde vorig seizoen al een keer van de F3, door in te vallen in Silverstone maar kwam vooral sterk voor de dag in het FRECA-kampioenschap waarin de Ferrari Junior vier zeges en zes podiaplaatsen liet noteren. Ook Tuukka Taponen wordt als een talent gezien dat net als Wharton deel uitmaakt van de Scuderia Ferrari Driver Academy. Taponen proefde vorig jaar eveneens van de Formule 3 met een invalbeurt in Spa-Francorchamps, als vervanger van Nikola Tsolov. De Finn begon als één van de favorieten aan het FRECA-seizoen maar kon geen vuist maken tegen Rafael Camara en leek te bezwijken onder de druk, hoewel ook hij vier keer kon zegevieren. 

MP Motorsport kende in 2024 geen vlekkeloos seizoen. Het Nederlandse team kon zich na de derde plaats in de eindstand van 2023 opmaken voor een sterk vervolg maar kwam niet helemaal uit de verf en eindigde pas als zesde. Tim Tramnitz bleek de sterkhouder van het team en de Red Bull Junior komt in 2025 opnieuw uit voor MP Motorsport. Als de Oostenrijker zijn sterke seizoensstart van 2024 kan herhalen en kan doortrekken tot het einde, heeft het team uit Westmaas een titelkandidaat in de rangen. Bruno del Pino heeft twee jaar ervaring in de Eurocup 3 en maakt dit seizoen de overstap naar de F3 en ook Alexander Giusti is een nieuwkomer in de klasse. De Fransman liet afgelopen seizoen in het FRECA-kampioenschap regelmatig knappe dingen zien, met name in de regen, en zal dat ongetwijfeld willen herhalen in de Formule 3. 

Het andere Nederlandse team in de klasse is uiteraard Van Amersfoort Racing. Het team van Frits van Amersfoort, die vandaag eerder achter de schermen actief is, viert zijn vijftigste verjaardag. Het team hoopt in dat jubileumjaar te scoren met Théophile Nael, Santiago Ramos en Ivan Domingues. Dat is een volledige nieuwe line-up na het vertrek van Sophia Floersh en Tommy Smith naar de Amerikaanse INDY NXT, terwijl Noel Léon voor een zitje bij Prema Racing tekende. Ivan Domingues stapt voor het derde jaar op rij in bij VAR na eerdere seizoenen in de F4 en FRECA. Théophile Nael, de Spaanse F4 kampioen uit 2023, is nieuw voor het team, al nam de Fransman deel aan de testen na afloop van het seizoen 2024, weliswaar met de oude auto natuurlijk. Santiago Ramos op zijn beurt is al bekend met het FIA Formule 3-kampioenschap na een debuutseizoen in 2024 bij Trident. De Mexicaan pakte bij de kampioenschapsformatie één polepositie en één podiumplaats. Dat, en enkele puntenfinishes, bracht hem de zestiende plaats in de eindstand. 

Hitech GP
Hitech GP
Hitech GP vocht tot in het laatste wedstrijdweekend in Monza mee voor de rijderstitel, maar Luke Browning moest toen de duimen leggen voor Gabriele Mini en kampioen Leonardo Fornaroli. Met de terugkeer van Martinius Stenshorne en de komst van Gerard Xie en Joshua Dufek hoopt het Britse team ook in 2025 weer vooraan mee te kunnen doen. Stenshorne tekent voor zijn tweede jaar in het F3-kampioenschap na een veelbevelovend debuutseizoen met de zege in de Australische sprintrace. De Noor krijgt met Xie en Dufek twee nieuwe teamgenoten. Ook Joshua Dufek is aan zijn tweede F3 seizoen toe, al finishte hij enkel in Monza in de punten. Xie is op die manier de enige rookie, die overkomt van het Britse GB3-kampioenschap. Zo is niet enkel de klasse nieuw maar zal de Chinees ook heel wat circuits moeten ontdekken. 

Voor Rodin Motorsport wordt 2025 mogelijk het seizoen van de bevestiging. Het vroegere Carlin-team rekent op de diensten van Callum Voisin, Louis Sharp en Roman Bilinski. Voisin was in 2024 al van de partij en hij pakte in zijn debuutseizoen meteen een polepositie en een zege in Spa-Francorchamps. Roman Bilinski op zijn beurt pakte de titel in de Formula Regional Oceanië, alvorens ook het Europese luik aan te vatten. Daar liep hij in het tweede wedstrijdweekend in Spa een blessure op na een verkeersongeval. Bilinski stond lange tijd aan de kant maar hervatte voor het einde van het seizoen opnieuw in competitie met zes puntenfinishes in de laatste acht races. Louis Sharp is een vertrouwd gezicht voor Rodin Motorsport. De Brit pakte de Britse Formule 4-titel in 2023, alvorens in 2024 kampioen te worden in de GB3, de Britse F3 zeg maar. Sharp geldt als één van dé Britse talenten en het wordt ongetwijfeld uitkijken hoe snel hij zich kan aanpassen aan de nieuwe F3-auto en de Europese circuits. 

Nikola Tsolov
Nikola Tsolov
Campos Racing kiest in 2025 opnieuw voor ervaring. Het Spaanse team gaf in 2024 enkel onderdak aan tweedejaarsrijders en ook dit jaar neemt geen enkele rookie plaats in de witte Campos-wagens. Speerpunt wordt opnieuw Mari Boya, die al aan zijn derde jaar in de F3 toe is. De Spanjaard liet het te vaak afweten in de kwalificaties en werd ondanks enkele sterke races pas zestiende in de eindstand vorig jaar. Ook Nikola Tsolov heeft al wat wedstrijdkilometers in de benen. De Bulgaar werd met Campos in 2022 kampioen in de Spaanse F4 alvorens richting de F3 te trekken. Vorig jaar pakte de Red Bull Junior drie zeges, maar viel hij ook al te vaak buiten de punten waardoor hij niet voorkwam in de titelstrijd. De laatste bevestigde Campos-rijder is Tasanapol Inthraphuvasak, die zijn tweede seizoen in de klasse aanvat. De Thai kende een tweede plaats in de sprintrace in Budapest als beste resultaat en zo heeft Campos voor 2025 heel wat evaring, en podiumkandidaten in de rangen.

Christian Ho
Christian Ho
Nieuw op de grid zijn de troepen van DAMS Lucas Oil. Het Franse team uit Ruaudin debuteert dit seizoen in het FIA Formule 3-kampioenschap nadat het de plaats van Jenzer Motorsport heeft ingenomen. Vanzelfsprekend is de line-up dus volledig nieuw maar niet helemaal onbekend. Matias Zagazeta komt over van Jenzer Motorsport en gaat voor een tweede seizoen in de F3, waarin hij vorig jaar de eerste Peruaan werd die voor zijn land punten kon scoren. Alpine Junior Nicola Lacorte en Christian Ho zijn de overige twee rijders voor het team. Beide zijn nieuw in de F3, maar kunnen teren op enkele seizoenen in formulewagens, waaronder de F4 en Formula Regional. Christian Ho werd recent nog uitgeroepen als Eurocup 3-kampioen, na een beroepsprocedure.

AIX Racing kende geen makkelijk seizoen in 2024. Het team veranderde halfweg van naam en kreeg een nieuwe structuur. Ondanks de lastige omstandigheden scoorde het team 27 punten in de laatste drie afspraken van het seizoen, met een een-tweefinish in Boedapest, waardoor de klim uit het dal lijkt ingezet. Eind vorig jaar tekende AIX Racing met Javier Sagrera hun eerste rijder voor komend seizoen. De Spanjaard pakte vorig seizoen tien podia in de Eurocup en nam daarna namens AIX Racing deel aan de naseizoenstesten in Jerez en Barcelona. Nicola Marinangeli werd als tweede bevestigd. De Italiaan debuteerde in 2018 al in de eenzitterij maar maakte daarna de overstap naar de GT's. Hij reed afgelopen seizoen het Italiaanse GT-kampioenschap waarin hij twee overwinningen achter zijn naam wist te zitten. Het wordt ongetwijfeld even aanpassen voor Marinangeli, na twee jaar met een dak boven het hoofd te hebben gereden. De derde naam is geen onbekende: Nikita Bedrin. De Italiaan werd voorlopig enkel bevestigd voor de seizoensopener in Melbourne, maar is wel al twee jaar actief in de Formule 3 voor het team. De zege in de sprintrace in Boedapest afgelopen seizoen was zijn beste resultaat.

Het FIA Formule 3-kampioenschap kent ook dit seizoen tien wedstrijden, te beginnen in Australië. Daarna volgen net als vorig seizoen Bahrein, Imola en Monaco. In de zomermaanden volgen de afspraken in Spanje, Oostenrijk, Groot-Brittannië, België en Italië elkaar snel op. Het seizoen eindigt begin september in Monza. 

Foto's: FIA Formula 3 en Georges Decoster
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Philippe De Roeck in Formule 3 op maandag 10 maart 2025.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons