van der Horst

Promotor licht WTCR-kalenderperikelen toe

François Ribeiro - Eurosport Events
François Ribeiro - Eurosport Events
Eurosport Events-patron François Ribeiro gaf deze week tekst en uitleg bij de onthulling van een nog maar eens herwerkte WTCR-kalender. Die is uiteraard geënt op de coronamaatregelen die vandaag in elk deelnemend land van kracht zijn. Afhankelijk van de evolutie van de pandemie blijven nieuwe wijzigingen mogelijk. Ribeiro lichtte tevens het format van de meetings toe en blikt vooruit op 2021.

FIA WTCR
FIA WTCR
Waarom wordt er in 2020 enkel in Europa gereden?

"Het was prioritair om zoveel mogelijk wedstrijden te kunnen organiseren nu we er in deze onzekere tijden helemaal geen zicht op hebben hoe de pandemie zal evolueren en welke maatregelen de overheden nog zullen nemen. Ook bracht buiten Europa racen te veel onzekerheden met zich mee. De evenementen in Azië maakten veertig procent van de initiële kalender uit. Maar opdat die zouden kunnen doorgaan, moeten wagens en materiaal al eind juli op transport. Met een mogelijke tweede besmettingsgolf in het vooruitzicht is het onmogelijk in te schatten welke beperkingen tegen dan nog gelden. Komt daarbij dat het internationale cargoluchtverkeer ontwricht is, we niet weten welke diensten al dan niet zullen functioneren en dat sommige landen nog maandenlang quarantainemaatregelen zullen hanteren. Vraag is ook of het vanuit economisch en sociaal oogpunt wel opportuun is om zo ver van huis te racen. Zonder de veiligheid van alle deelnemers in de Aziatische landen uit het oog te verliezen."

Verwacht je nog problemen voor de meest recent voorgestelde Europese kalender?

"Omdat veiligheid prioritair is, zullen we in samenspraak met FIA, lokale promotoren en overheden alle officiële richtlijnen opvolgen alvorens het licht op groen te zetten. Door enkel en alleen in Europa te racen, kan er wel makkelijker ingespeeld worden op nieuwe situaties die alsnog kalenderwijzigingen noodzakelijk maken."

FIA WTCR
FIA WTCR
Ben je niet te snel van stapel gelopen mocht blijken dat de situatie in Azië zich snel normaliseert?

"De Aziatische meetings hebben enorm bijgedragen tot het succes van WTCR en we danken China, Macau, Maleisië en Zuid-Korea, maar ook Honda, Hyundai en Lynk & Co voor hun steun en begrip. Als we de beslissing om het Aziatische luik al dan niet te schrappen tot in juni uitstellen, ben ik er echter zeker van dat er door de vele herschikkingen waartoe ook andere kampioenschappen genoopt zijn, later op het jaar niet langer locaties beschikbaar zullen zijn. Wie realistisch is, weet dat de impact van Covid-19 op economisch vlak massaal en van lange duur is. Kosten beperken zal niet alleen voor 2020 maar ook voor 2021 een prioriteit zijn."

Hoe ziet het format van de zes evenementen eruit?

"Met uitzondering van de races in Oostenrijk en Duitsland waar twee wedstrijden worden betwist, is het de bedoeling bij elke meeting twee vrije oefensessies te voorzien, gevolgd door één driedelige kwalificatiesessie en drie wedstrijden. Het feit dat WTCR-races sprintwedstrijden zijn, maakt het ons mogelijk om tot drie wedstrijden per meeting te voorzien. Voorts werd overeengekomen geen collectieve pre-saisontest te organiseren."

Adria International Raceway is de nieuwkomer op de kalender...

François Ribeiro
François Ribeiro
"De toerwagenracerij  heeft een rijk verleden in Italië. Het WTCC zag er in 1987 het levenslicht en kende er  in 2005 een nieuwe start. De passie van de Italiaanse fans is gekend maar ook het vooruitzicht om op de grote Adria-omloop te kunnen racen, de uitstekende voorzieningen en de locatie zelf, maken dat we er erg naar uitkijken."


Was een ‘superseizoen’ met meetings in zowel najaar als voorjaar geen optie?

“We moeten aanvaarden dat de economische impact van de pandemie op de auto- en motorsportindustrie geen maanden, maar jaren zal duren. Dat is de reden waarom we een duurzame kalender moeten brengen, niet alleen voor 2020 maar ook voor 2021. Dat houdt in dat we voor beide seizoenen minder dan de gebruikelijke tien meetings zullen organiseren. Voor volgend jaar denken we daarbij aan zestien wedstrijden, verdeeld over acht meetings op twee continenten." 

Wat waren de reacties van de teams?

“Zij maken een erg moeilijke periode mee en we doen al het mogelijke om hen te beschermen. Een kalender met zes Europese meetings is logistiek en financieel haalbaar en genereert een vitale inkomstenstroom voor zowel teams als leveranciers."

Foto's: FIA WTCR, David Noels & Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op zaterdag 30 mei 2020.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons