van der Horst

Rally van Frankrijk: Loeb pakt de leiding na hattrick - Neuville klampt aan

Sébastien Loeb - Citroën DS3 WRC
Sébastien Loeb - Citroën DS3 WRC
Nadat de Spaanse Citroën rijder Dani Sordo gisteren de Power Stage won, bleef hij vandaag aanklampen en kon hij tot en met de derde KP van de Rally van Frankrijk aan de leiding blijven. Dan pakte Sébastien Loeb de leiding over nadat hij tijdens de eerste lus vandaag een hattrick scoorde. Alles bleef een beetje samen met vijf piloten (Sordo, Loeb, Ogier, Latvala en Neuville) binnen vier seconden tot de laatste KP van deze eerste lus van Vosges-Pays d’Ormont over 34,34 km.
Loeb won die KP voor een schitterende Neuville en Latvala die ex aequo negen tiende seconden minder snel waren dan de negenvoudige wereldkampioen. Een fractie gezien de lengte van de proef. Sordo verloor de leiding en incasseerde 6,4 seconden, terwijl kersvers wereldkampioen Ogier 20 seconden aan zijn broek kreeg. Loeb heeft momenteel de leiding met een voorsprong van 4,7 sec. op de Volkswagen Polo van Latvala die op zijn beurt één seconde voor heeft op Neuville. Sordo volgt op 6 seconden terwijl Ogier 22 sec. achterstand telt. Voor Novikov (46 sec.), Hirvonen (48 sec.), Mikkelsen (51 sec), Ostberg (57 sec.) en Prokop (1min25sec) is het achtervolgen geblazen.

Sébastien Ogier - VW Polo R WRC
Sébastien Ogier - VW Polo R WRC
De keuze van de banden was primordiaal gezien het een uur voor de start regende. Zowel Citroën en Volkswagen opteerden voor de harde compound. Neuville opteerde voor twee harde en twee zachte banden. Het feit dat Loeb gisteren zevende was in de Power Stage was in zijn voordeel, want de baan was iets droger dan bij zijn voorgangers en dan biedt de harde compound een iets betere grip. Latvala had met de harde banden in dergelijke omstandigheden getest en bleef heel dicht in de buurt van Loeb. Neuville verloor in het begin van de lange KP tegenover Loeb en Latvala, maar op de natte stroken kon onze landgenoot op de twee softs het verschil wegwerken en een ex aequo draaien met Latvala.

Ogier moest als eerste de baan op en dat was in de gegeven omstandigheden niet ideaal op een natte ondergrond. Hij liet 20 seconden liggen en verklaarde nadien dat hij geen gevoel had in de wagen en zodoende op veiligheid speelde.   

Foto: RIP/Ferraro



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA World Rally Championship op vrijdag 4 oktober 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rallye de France.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons