van der Horst

Rally van Ieper: Breen eerste leider na lekke band van Abbring

Craig Breen - Peugeot 208 T16
Craig Breen - Peugeot 208 T16
De eerste lus van drie KP’s is achter de rug en de Kenotec Ypres Rally is in alle hevigheid losgebarsten met de Britse ERC-leider Craig Breen als eerste leider. Desondanks is de Nederlander Kevin Abbring, met Pieter Tsjoen in de praatstoel, de snelste man van de eerste lus. De Nederlander werd net als Loix het slachtoffer van een lekke band op KP4. Kris Princen is momenteel de best geklasseerde Belg.
  • Hamofa Performance
Kevin Abbring-Pieter Tsjoen - Citroën DS 3 R5
Kevin Abbring-Pieter Tsjoen - Citroën DS 3 R5
Na de kwalificatie van gisteren, waarin Kevin Abbring in zijn Citroën DS 3 de snelste chrono afdrukte, mocht hij als eerste de startpositie kiezen. Belangrijp in Ieper gezien vele bochten diep worden uitgesneden en hierdoor nogal wat smurrie op de baan wordt geworpen. Eigenaardig genoeg verkoos Abbring voor de derde startpositie.

"Ik zie liever de sporen van enkele wagens die voor me gestart zijn en als derde in de startorde ligt er nog niet teveel vuil op de baan," vertelt Kevin Abbring. Freddy Loix besliste als vierde van start te gaan: "Ik had ook als derde willen starten. In elk geval kan ik achter Kevin zijn tijden zien en vooral zien waar hij coupeert. Dan weet ik of ik me zorgen moet maken." Vincent Verschueren opteerde voor de eerste plaats in de startorde. Mooi voor wat extra return voor GoDrive, het team van Gaby Goudezeune uit Kemmel: "Deze rol van ouvreur is prachtig voor onze sponsors."

Freddy Loix-Johan Gitsels - Skoda Fabia R5
Freddy Loix-Johan Gitsels - Skoda Fabia R5
Abbring kreeg gelijk met zijn keuze want hij zette met zijn Citroën DS 3 R5 de snelste chrono’s neer op de eerste twee KP’s van Langemark en Dikkebus en tweemaal was hij een fractie sneller dan de Peugeot 208 T16 R5 van de Ier Craig Breen die momenteel het Europees kampioenschap leidt. Princen en Loix deelden elk een derde plaats en waren sneller onderweg dan de Fransman Lefebvre in zijn Peugeot 208 T16 R5. Bryan Bouffier kwam iets moeilijker op gang na een spin en stond na twee KP’s pas zevende op 21 seconden van de leider.


Bryan Bouffier - Citroën DS 3 R5
Bryan Bouffier - Citroën DS 3 R5
Maar de Fransman won de twee volgende KP’s van Wijtschate en Mesen waar Abbring en Loix respectievelijk 23 en 15 seconden lieten liggen door lekke banden. Hierdoor kon Bouffier in geen tijd oprukken van de zevende naar de tweede plaats op 7,8 seconden van de nieuwe leider Breen, terwijl Kris Princen, ex aequo met Lefebvre, op amper 8/10 seconde de derde plaats deelt met de Fransman. Pechvogels Abbring en Loix volgen in vijfde en zesde stelling op respectievelijk 12,4 en 19,5 seconden. Casier, Verschueren, Moffett en Orsak sluiten de voorlopige top 10 af.


Romain Dumas - Porsche 997 GT3
Romain Dumas - Porsche 997 GT3
In RGT werden de snelste chrono’s gedeeld door Dumas die een zeer snelle start nam en ‘monsieur freine trad’ Delecour. Delecour staat momenteel 12de algemeen in zijn Porsche 997 GT3 op vier seconden gevolgd door Romain Dumas. Duez is met Snijers in gevecht voor de derde plaats in RGT, maar reeds op meer dan een minuut van de beide Franse Porschisten die meer ervaring hebben met dergelijk tuig in de FIA RGT configuratie.
Cédric Cherain was de eerste pechvogel hij moest zijn Citroën DS 3 aan de kant zetten met problemen aan de schakelbak. Ook thuisrijder Vanneste kreeg reeds vroeg in de wedstrijd te kampen met technische averij.

Foto's: Vincent Wouters
 



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA European Rally Championship op vrijdag 26 juni 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Ypres Rally.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons