Rally van Letland: Voorbeschouwing Gino Bux - Eric Borguet
“Ja, dit is opnieuw helemaal nieuw”, glimlacht de rijder van de gele Peugeot 208. “Het parcours bestaat uit onverhardwegen die door de Letse bossen en langs het platteland slingeren. Soms zijn die heel breed, een beetje zoals in Finland. Maar opeens kan het ook heel smal worden, veel technischer ook. Bovendien ligt er ook een laagje sneeuw op de wegen. We gebruiken spijkerbanden volgens de reglementen die ook in de Rally van Zweden worden toegepast. Hoeft het dan ook gezegd dat ik in deze omstandigheden nog nooit een auto heb bestuurd?”
Het verhindert niet dat de vertegenwoordiger van het RACB National Team deze openingsmanche van het FIA ERC Junior-kampioenschap aan de Baltische Zee weet te appreciëren: “De wegen zijn schitterend, het is echt magisch om hier in die besneeuwde bossen te mogen rondrijden.”
Om het evenement beter en sneller onder de knie te krijgen, werkten Gino en Eric nog voor de verkenningen een testsessie af.
“Met de Peugeot 208 R2 hebben we zo een 60 kilometer afgewerkt, voldoende om vast te stellen hoeveel grip de spijkerbanden leveren”, legt Gino uit. “Het is ontzettend plezierig om de wagen in een lange schuiver te kunnen smijten, zonder echt aan het stuur te moeten draaien. De hele testsessie lang hebben we wat afstellingen uitgeprobeerd. Ik moet op dit terrein echter nog heel wat leren, al heeft regerend Junior-kampioen Stéphane Lefebvre me een paar handige tips gegeven.”
Dat de wedstrijd allicht een kolfje naar de hand van de lokale specialisten wordt maant Gino tot een zekere voorzichtigheid aan: “Deze rally is één van de twee nieuwe wedstrijden die dit jaar op ons FIA ERC Junior-programma staan. Uiteraard wil ik het hier goed doen, maar ik houd ook het kampioenschap in het achterhoofd en wil dus zeker punten scoren. Om daar in te slagen, zal ik gestaag het ritme moeten verhogen.”
Deze namiddag bepaalt de kwalificatieproef de startorde bij de juniors.
“We krijgen ongetwijfeld te maken met wat verschillende ondergrond”, stelt Eric Borguet. “Het laagje sneeuw is echt niet dik. Door de wagens voor ons, en al zeker de vierwielaangedreven bolides, zal het onverhard allicht naar boven komen. We krijgen dus te maken met onverhard, verse sneeuw en compacte sneeuw. Wat de sneeuwmuren betreft, die zijn allicht nog te fragiel om er zich echt op te kunnen afduwen.”
De startceremonie vindt vanavond plaats. Zaterdag staan er 114,02 km. tegen de klok op het programma, verdeeld over vijf chronoritten. Zondag zorgen zes proeven voor 93 km. chronorit.
Tijdens hun eerste seizoen langs Europa’s rallywegen hadden Gino Bux en Eric Borguet al alle soorten ondergrond leren kennen. Alle? Niet helemaal… De Rally Liepaja die ze deze zaterdag en zondag zullen afwerken houdt nog enkele verrassingen achter de hand.
“Ja, dit is opnieuw helemaal nieuw”, glimlacht de rijder van de gele Peugeot 208. “Het parcours bestaat uit onverhardwegen die door de Letse bossen en langs het platteland slingeren. Soms zijn die heel breed, een beetje zoals in Finland. Maar opeens kan het ook heel smal worden, veel technischer ook. Bovendien ligt er ook een laagje sneeuw op de wegen. We gebruiken spijkerbanden volgens de reglementen die ook in de Rally van Zweden worden toegepast. Hoeft het dan ook gezegd dat ik in deze omstandigheden nog nooit een auto heb bestuurd?”
Het verhindert niet dat de vertegenwoordiger van het RACB National Team deze openingsmanche van het FIA ERC Junior-kampioenschap aan de Baltische Zee weet te appreciëren: “De wegen zijn schitterend, het is echt magisch om hier in die besneeuwde bossen te mogen rondrijden.”
Om het evenement beter en sneller onder de knie te krijgen, werkten Gino en Eric nog voor de verkenningen een testsessie af.
“Met de Peugeot 208 R2 hebben we zo een 60 kilometer afgewerkt, voldoende om vast te stellen hoeveel grip de spijkerbanden leveren”, legt Gino uit. “Het is ontzettend plezierig om de wagen in een lange schuiver te kunnen smijten, zonder echt aan het stuur te moeten draaien. De hele testsessie lang hebben we wat afstellingen uitgeprobeerd. Ik moet op dit terrein echter nog heel wat leren, al heeft regerend Junior-kampioen Stéphane Lefebvre me een paar handige tips gegeven.”
Dat de wedstrijd allicht een kolfje naar de hand van de lokale specialisten wordt maant Gino tot een zekere voorzichtigheid aan: “Deze rally is één van de twee nieuwe wedstrijden die dit jaar op ons FIA ERC Junior-programma staan. Uiteraard wil ik het hier goed doen, maar ik houd ook het kampioenschap in het achterhoofd en wil dus zeker punten scoren. Om daar in te slagen, zal ik gestaag het ritme moeten verhogen.”
Deze namiddag bepaalt de kwalificatieproef de startorde bij de juniors.
“We krijgen ongetwijfeld te maken met wat verschillende ondergrond”, stelt Eric Borguet. “Het laagje sneeuw is echt niet dik. Door de wagens voor ons, en al zeker de vierwielaangedreven bolides, zal het onverhard allicht naar boven komen. We krijgen dus te maken met onverhard, verse sneeuw en compacte sneeuw. Wat de sneeuwmuren betreft, die zijn allicht nog te fragiel om er zich echt op te kunnen afduwen.”
De startceremonie vindt vanavond plaats. Zaterdag staan er 114,02 km. tegen de klok op het programma, verdeeld over vijf chronoritten. Zondag zorgen zes proeven voor 93 km. chronorit.
RACB Sport
Tweet