van der Horst

Rally van Portugal: Meeke blijft winnen - Neuville zonder benzine

Kris Meeke - Citroën DS3 WRC
Kris Meeke - Citroën DS3 WRC
De Brit Kris Meeke blijft de snelste chrono’ s aan elkaar rijgen in de Rally van Portugal. Tijdens de openingslus van dag 3 heeft de Citroën-rijder opnieuw een hattrick gescoord. Hierdoor zet hij alle concurrenten op meer dan een minuut. Indrukwekkend. Thierry Neuville viel zonder benzine en probeert met een lege tank het service park te bereiken.
Kris Meeke - Citroën DS3 WRC
Kris Meeke - Citroën DS3 WRC
Van de twaalf reeds verreden KP’s heeft Kris Meeke er acht achter zijn naam gezet. De korte openingsproef ging naar Ogier, terwijl Latvala eenmaal zijn tanden liet zien op de vierde KP, maar Meeke wel volgde op 2 tiende. De twee korte showetappes gisterenavond gingen naar Neuville, maar de moeilijkste brokken werden best verteerd door Meeke en zijn Citroën die blijkbaar van een andere planeet komt.

Meeke is altijd al een zeer snelle piloot geweest, maar wat hij nu uit zijn hoge hoed tovert, is ronduit indrukwekkend. Zijn hoog startnummer zou er voor iets kunnen tussen zitten, maar vanaf de slotdag moet de leider als eerste over het parcours en moet hij op zijn beurt als stofzuiger fungeren. Voor de concurrentie zal het kalf dan evenwel reeds verdronken zijn.

Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Maar zover zijn we nog niet. Het kan snel verkeren; vraag maar aan Thierry Neuville die de dag in vijfde stelling aanving. Tijdens de eerste KP was onze landgenoot met een vijfde chrono quasi even snel als Ogier en bleef ploegmaat Sordo voor die nog steeds met Ogier en Mikkelsen in strijd is voor de tweede plaats. Tijdens de tweede KP viel de Hyundai van onze landgenoot opeens stil.

Neuville: “We kregen een alarm van de brandstof en vielen stil. We hebben het gecontroleerd en het blijkt dat de brandstoftank effectief leeg is. We gaan nu trachten om het servicepark te bereiken en zien wat er effectief is gebeurd”.

Laat ons hopen voor Neuville en de crew van Hyundai dat het een lek is, want anders zou er wel eens kunnen worden verondersteld dat er een flater is gebeurd tijdens de service.

Foto's: RIP



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA World Rally Championship op zaterdag 21 mei 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Portugal.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons